Tramlijnen in Den Bosch: tangenten

Het voorgestelde tramnet voor Den Bosch bestaat uit een aantal radiale lijnen, die aftakken van een stamlijn om de binnenstad heen. Hier worden nog twee tangent-lijnen voorgesteld, die de radiale lijnen aanvullen.

De eerste begint bij het geplande Station Maaspoort. De precieze locatie staat niet vast, hier wordt aangenomen dat het aan de hoek Mangaan/Goudenheuevl komt. De tramlijn loopt via de Larenweg, waar het een halte deelt met de lijn naar Maasoever, naar Lugteren. Het draait naar rechts over de Zwartbroekweg, en volgt deze naar de Maaspoortweg. Via deze cirkelvormige ontsluitingsweg, gaat het verder door de wijk Maasdaal. De lijn bedient zodoende de drie wijken van de stadsuitbreiding Maaspoort.

boschtangent-noord

Na de A59 gaat de lijn rechtdoor, over de Harendonkweg. Het deelt hier het tracé van de lijn naar Empel. Bij de Bruistensingel gaat de lijn uit Empel richting binnenstad: de tangentlijn gaat rechtdoor over de Balkweg, door Trade Park De Herven. Na een halte bij de woonboulevard, gaat de lijn over de Aziëlaan naar de spoorlijn. Het loopt dan naast het spoor, ongeveer langs de Tivoliweg, richting Rosmalen.

Tussen De Herven en Rosmalen ligt eerst de snelweg A2, en dan een ongebouwde strook van ongeveer 500 m. Er zijn plannen om hier een ‘hoogwardig kantoorpark’ te realiseren (project Avenue 2), met een eigen station boven de snelweg. De tramlijn zou hier overstap bieden op de trein. Het gaat verder, naast de spoorlijn, en draait met de Tivoliweg naar de Empelsweg, en vervolgens de Mazairaclaan. De lijn loopt door Rosmalen-Zuid, en kruist de tramlijn Rosmalen-binnenstad bij de Molenstraat. Het gaat verder over de Oude Baan, en dan naar rechts over de Deken van Roestellaan, naar een eindpunt in de wijk Maliskamp.

De tweede tangentlijn begint bij het in aanbouw zijnde Jeroen Bosch Ziekenhuis, met overstap op de regionale tramlijn Den Bosch – Waalwijk – Breda. Over de Oude Vlijmenseweg, gaat het naar het noorden door de wijk De Schutskamp. Bij de Stevinweg kruist het de tramlijn naar Engelen, en verderop passeert het de Brabanthallen (beurscomplex).

boschtangent-dieze

De tramlijn moet hier zowel de Dieze, als de de spoorlijn naar Utrecht, kruisen. De hier voorgestelde oplossing veronderstelt dat de spoorlijn, inclusief ongelijkvloerse kruising met de lijn naar Nijmegen, al bij het perroneinde van het station in tunnel duikt. Ook het tracé zou verschoven worden, in het kader van de hogesnelheidslijn Utrecht – Eindhoven.

ertveld-tunnel….dieze-brug

De tramlijn kan de Dieze dan met een brug kruisen, naar de Vogelstraat (bij de moskee). Iets verderop draait het de Orthenseweg op, waar het een halte deelt met de tramlijnen naar Maasoever en Empel. Vanaf deze halte draait de lijn naar rechts, over de Aartshertogenlaan door Vliert. Hier deelt het een tracé met de lijn naar Empel. Bij Station ‘s-Hertogenbosch Oost, draait deze naar het noorden: de tangentlijn gaat verder over de Aartshertogenlaan richting Hintham. Vanaf de kruising met de Graafseweg, deelt het weer een tracé, ditmaal met de tramlijn binnenstad-Rosmalen. De trams gaan verder over deze lijn, naar het station (of dorpscentrum) van Rosmalen.

Tangent-lijnen in Rosmalen, zonder overige lijnen
Tangent-lijnen in Rosmalen, zonder overige lijnen

De twee tangent-lijnen kruisen elkaar zodoende in Rosmalen-Zuid. Doordat ze de elk overstap geven, op drie of vier radiale lijnen, ontstaat een tramnet dat een groot deel van de stedelijke vervoersstromen in Den Bosch kan verwerken. Voorwaarde daarvoor is wel een hoge frequentie, minimaal een 10-minuten-dienst op elke lijn.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.