Regionale tramlijn Den Bosch-Waalwijk-Breda

Deze voorgestelde regionale tramlijn maakt gebruik van een deel van de voormalige spoorlijn Den Bosch – Waalwijk – Lage Zwaluwe. Het gedeelte Lage Zwaluwe – Oosterhout is nog in gebruik als goederenlijn, en zou niet door de nieuwe tramlijn gebruikt worden.

Er zijn al voorstellen gedaan tot heropening van de lijn, bijvoorbeeld als light-rail. Het tracé is grotendeels intact, deels als fietspad. In de hier voorgestelde variant zou de tram deels door de dorpskernen rijden, en ook langs de bebouwde kom van Den Bosch. De lijn veronderstelt een spoorlijn Utrecht – Breda, met een station aan de oostrand van Oosterhout, bij afrit 19 van de A27. De kortste variant van de lijn, met een stuk tramlijn door de velden van Waspik naar Oosterhout, zou ongeveer 43 km lang zijn (32 km Den Bosch – Oosterhout). Het is niet bedoeld voor vervoer Den Bosch – Breda: er ligt al een spoorlijn. Het is wel bedoeld om de dorpen met die twee steden, met de Intercitystations, en met elkaar, te verbinden. Dat de reistijd over de heel lengte iets meer dan een uur zal zijn, is dan niet zo’n probleem.

streektram-waalwijk

De tramlijn begint bij station Den Bosch, volgt het oude tracé tot aan het Transferium, en buigt naar het noorden om de Vlijmenseweg te volgen, met een halte bij het nieuwe Jeroen Bosch Ziekenhuis. Het oude tracé liep in een rechte lijn, door wat tegenwoordig een natuurgebied is (Moerputten). De nieuwe tramlijn volgt de Vlijmenseweg aan de zuidzijde, met een halte ter hoogte van de Helftheuvelweg. Het volgt de boog van afrit 45, kruist de snelweg A59, en loopt naast deze aan de noordzijde, tot aan de bebouwde kom van Vlijmen.

De tramlijn volgt de oude dorpsweg door Vlijmen, langs de winkels: de straat is breed genoeg. Bij de Tunnelweg draait het naar het zuiden, kruist de A59, en volgt dan het oude tracé, naast de snelweg. Bij afrit 43, buigt de lijn af van het oude tracé, en volgt de hoofdstraat door Nieuwkuijk (ook een brede Brabantse dorpsstraat). De lijn volgt deze weg tot aan Drunen, en dan de even brede dorpsstraat door Drunen. Bij de Baardwijkse Overlaat is de lijn terug bij het oude tracé.

Door Waalwijk volgt de lijn het oude tracé, een rechte lijn. Deze ligt slechts 600 meter ten zuiden van het centrum.


 
Tussen Waalwijk en Waspik blijft de lijn op het oude tracé: afgezien van een nieuwbouwwijk aan de oostrand van Waalwijk, is er weinig bebouwing. Er komen haltes bij Vrijhoeve en Nieuwe-Vaart.

Na Waspik, met een halte op de plek van het oude station, verlaat de tramlijn het oude tracé, en buigt af naar het zuidoosten, door de Gecombineerde Willemspolder. Dit is min of meer een rechte lijn naar de plek van een toekomstige Intercity-station Oosterhout, aan de lang geplande lijn Utrecht-Breda. Van hier gaat de lijn door Oosterhout, eerst over de snelweg A27 heen, en dan langs de Bovensteweg. De lijn volgt dan de Pasteurlaan (langs het ziekenhuis), en de Strijensestraat. Bij de rotonde (Torenstraat) komt er een halte, enkele honderden meters van het centrum.

….

De lijn volgt dan de bocht van de weg, en draait richting Breda, langs de Van Liedekerkestraat en de Bredaseweg. Vandaar loopt het in een rechte lijn, langs de oude hoofdweg door Teteringen, naar Breda. De tramlijn kruist de spoorlijn Breda-Tilburg met een tunnel of viaduct, met mogelijk hier een nieuw station (viaduct Kapitelweg is een alternatief). In Breda loopt de lijn langs de Sint Ignatiusstraat, Nassaustraat en Sophiastraat, naar het station.

 

Een alternatief voor de korte route Waspik-Oosterhout is om het oude tracé verder te volgen richting Raamsdonksveer, met een halte bij Raamsdonk. Net na de kruising met de snelweg A59 zou de tramlijn dan van het oude tracé afbuigen, onder de A27 gaan, en een brede straat aan de zuidrand van Raamsdonksveer volgen, tot aan de rotonde van afrit 34. Hier zou het naar het zuiden draaien, en de oude weg naar Oosterhout volgen (evenwijdig aan de A27).

….

Zie ook: tramlijnen in Den Bosch.

Regionale tramlijn Den Bosch-Waalwijk-Breda

6 thoughts on “Regionale tramlijn Den Bosch-Waalwijk-Breda

  1. Laurens says:

    Goed plan maar…
    Waarom om ‘s-Hertogenbosch niet deels de oude stamlijn naar industrieterrein de Rietvelden gebruikt, of de Helftheuvelweg?
    En waarom niet vanuit Waalwijk ook naar het zuiden naast (of in de middenberm) de A261 naar Tilburg?

  2. infrastruct says:

    De Rietvelden-lijn loopt via een industrieterrein, en is alleen al daarom niet aantrekkelijk voor een regionale tramlijn. De Helftheuvelweg is geen logisch tracé, de Kooikerweg wel, maar niet voor een regionale lijn. Het voorstel houdt rekening met een stadstram in Den Bosch, dat is hier nog niet beschreven. De tram zou dan wel over de Kooikerweg lopen.

  3. infrastruct says:

    Een lijn Den Bosch – Waalwijk – Tilburg is al opgedoken bij de voorstellen voor light-rail. Een nieuwe lijn zou vooral iets moeten toevoegen aan de bestaande lijnen. Er is al een spoorlijn Tilburg – Den Bosch, en een L-vormige lijn is altijd nadelige voor de reistijden. Een tracé via de A261 bedient alleen Loon op Zand, het loopt namelijk buiten Kaatsheuvel, en ook in Tilburg is het tracé niet ideaal. Het A261 voorstel lijkt vooral bedoeld om als ondersteuning voor het omstreden Mall-project. Zie daarvoor de gemeentelijke website, en de website van de SP Tilburg.

  4. Andre says:

    Waarom niet vanaf Waalwijk afbuigen naar Kaatsheuvel, via de Efteling naar Dongen Oosterhout Breda??
    Lijkt mij aardig rechte lijn tussen Breda en Den Bosch!

    1. infrastruct says:

      Als de lijn naar Kaatsheuvel afbuigt, dan is het al op weg naar Tilburg. Dat is dan de logische voortzetting, niet via Dongen. Zie de comment boven, voor waarom deze optie hier niet besproken werd. Maar het kan natuurlijk wel, dat de lijn een tak Waalwijk – Tilburg krijgt.

      Nadeel een tracé via Dongen is dat het waarschijnlijk langs het Wilhelmina Kanaal loopt, en dan te ver naar het zuiden ligt, om langs een HSL-station in Oosterhout te rijden. (Of het tracé wordt nog langer – en het wordt dus geen rechte lijn).

  5. Het is een interessant tracé. Je geeft aan dat het tracé niet via Dongen kan, vanwege HSL station Oosterhout. Maar het is nog maar de vraag of die spoorlijn en het station er komen. Dat zelfde geldt natuurlijk voor een regionale tramlijn. De kansen zijn nihil in dit soort tijden.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s