Vier sporen Sittard – Maastricht

De hier voorgestelde uitbouw van de lijn Sittard – Maastricht, hangt samen met de bouw van een hogesnelheidslijn Eindhoven- Sittard, zelf onderdeel van een HSL-route van Amsterdam naar Aachen en Maastricht.

Vanuit Amsterdam zou deze HSL vooral gericht zijn op Aachen, als belangrijkste regionaal centrum: treinen zouden gebruik maken van een HSL Sittard – Aachen. Tussen Sittard en Maastricht rijden dan wel snelle treienen, maar dan vanuit Nijmegen, over een nieuwe HSL-as langs de Maas. Hun eindbestemming is Maastricht, of ook Liège (Luik) via een nieuwe HSL Maastricht – Liège. In dit model verdwijnt de rechtstreekse verbinding Amsterdam – Maastricht: er wordt in Sittard overgestapt.

Hoe dan ook, een verbetering van de lijn Sittard – Maastricht is wenselijk, vanwege de beperkte snelheid en capaciteit. Ook verbetering van de diensten richting Valkenburg en Heerlen, en vooral een heropening van de lijn naar Aachen, zijn afhankelijk van een uitbouw van de sporen, ten noorden van Station Maastricht. De spoorlijn tussen Sittard en Maastricht werd in 1865 aangelegd als onderdeel van Staatslijn E. Van Sittard tot Beek loopt het in een rechte lijn, daarna volgt de lijn het Maas-terras, een plateaurand met hellingbos, uitgesneden door de Maas in de ijstijden. Na het afdalen naar de Geul, volgt een bijna rechte lijn tot in Maastricht.

Klik om te vergroten…

maas-plateau

Tussen Sittard en Beek zou de lijn viersporig gemaakt worden. Daarna zou een nieuwe lijn doen, wat in 1865 niet mogelijk was – de kortste weg nemen. Dat betekent: over het plateau, evenals de A2, en langs Maastricht Aachen Airport. De luchthaven is bijna failliet, en gaat mogelijk sluiten, maar de nieuwe lijn is niet afhankelijk van een station hier, of de instappende passagiers. Het gaat vooral om een beter tracé. De lijn zou uitsluitend door snelle treinen gebruikt worden, dan zijn de steile hellingen niet echt een probleem. Bij het verlaten van het plateau aan de zuidkant is er een hoogteverschil van ongeveer 60 meter, daar zal wel een tunnel nodig zijn. Ten zuiden van Bunde sluit de nieuwe lijn weer aan op het oude tracé, dat ook viersporig gemaakt wordt.

De uitbreiding van het bestaande tracé met nieuwe stations wordt apart beschreven in Nieuwe stations tussen Sittard en Maastricht.

De nieuwe lijn is geen echte HSL, dat is niet zinvol op een traject van 20 km. Het moet wel een redelijk hoge snelheid toelaten, voor treinen die niet op de luchthaven stoppen. De lijn zou beginnen ten noorden van station Beek-Elsloo, ter hoogte van het winkelcentrum Makado (het ronde gebouw). De nieuwe sporen zouden eerst dalen naar een onderdoorgang, ook onder de de snelweg A2 (naast de brug). De lijn komt dan aan de oppervlakte in het bedrijfsterrein Beekerhoek, en begint te klimmen (enkele bedrijfsgebouwen moeten hier gesloopt worden). Het kruist de Stationsweg, nu ongeveer evenwijdig aan de A2, en klimt dan ongeveer 40 m. Met een insnijding in de plateaurand zelf, is dat wel te doen. De lijn passeert wel een heuvel dat hoger ligt (punt 105 m boven NAP) en moet bij voorkeur dicht bij de A2 blijven.

HSL-beek

Bij het naderen van afrit 50 is er weer een steilere helling, maar de lijn zou de afrit in tunnel of verdiepte bak kunnen passeren, daardoor hoeft het ook minder hard te klimmen. Eventueel kruist de lijn de snelweg hier: de luchthaven ligt ten oosten van de A2. Ter hoogte van de terminal komt het station Maastricht Airport, als de luchthaven in bedrijf blijft.

maastricht-airport

Ten zuiden van de luchthaven zijn de rijbanen van de A2 gesplitst: beide tracés zijn geschikt voor de spoorlijn. Bij het afdalen zal een tunnel nodig zijn, en dan is een tracé direct naast de snelweg niet verplicht. De luchthaven ligt op 110 meter boven NAP, de velden naast de Geul op 45 meter. Een tunnel van 1000 m aan de plateau-rand zelf, is waarschijnlijk voldoende (de hellingbossen geven de plateau-rand aan). Net voor de brug over de Geul, sluit de nieuwe lijn aan op de oude.

bunde-tunnel

Na de Geul volgt de aansluiting met de lijn uit Valkenburg en Heerlen, dat ongelijkvloers moet worden. Vanaf de aansluiting wordt het bestaande tracé (tweemaal twee sporen), uitgebouwd tot vier sporen, gescheiden naar snelheid. De scherpe bocht, ongeveer 500 meter ten noorden van Station Maastricht, moet ook verbeterd worden.

entree-maastricht

De meeste treinen over de nieuwe lijn zouden op de luchthaven stoppen. De huidige Intercity doet Sittard – Maastricht in 14 minuten: een rit van ongeveer 20 km met een tussenstop halverwege zal, ook met een snelle trein, niet veel korter zijn dan 10 minuten. (Voor het bestaande traject, zie Nieuwe stations tussen Sittard en Maastricht).

Vier sporen Sittard – Maastricht

One thought on “Vier sporen Sittard – Maastricht

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s