Hogesnelheidslijn Tilburg – Eindhoven

Voorgesteld is een hogesnelheidslijn, deels naast de snelweg A58, van Tilburg tot Eindhoven. De lijn zou deel uitmaken van een mogelijke HSL-route van Rotterdam naar Breda (bestaande HSL-Zuid), en vervolgens via Tilburg, Eindhoven, en Venlo naar Düsseldorf en Köln. (Tot 1999 reden er internationale treinen via Venlo ). De hier voorgestelde lijn sluit aan op een viersporige HSL Breda – Tilburg.

De bestaande lijn van Tilburg naar Eindhoven is onderdeel van Staatslijn E (1866), en is 37 km lang. De lijn door Tilburg loopt ongeveer oost-west. Aan de oostkant van Tilburg, vormt het Wilhelminakanaal een scherpe grens aan de bebouwing. Net na de brug is er een gelijkvloerse kruising: de lijn naar Den Bosch en Nijmegen splitst zich hier af. Staatslijn E gaat in oostelijke richting door, met één tussenstation bij Oisterwijk, naar Station Boxtel. Hier draait het tracé richting zuidoosten. Station Boxtel heeft 8 sporen en twee eiland-perrons, voor de lijnen uit Tilburg en Den Bosch. Ten zuiden van het station gaan deze over in een viersporige lijn naar Eindhoven. Er is een ongelijkvloerse kruising, maar de stop- en sneltreinen zijn niet gescheiden. Daarom hebben ook de stations Best en Eindhoven Beukenlaan vier perronsporen. Station Eindhoven heeft drie eilandperrons.

De voorgestelde hogesnelheidslijn zou beginnen net na het Wilhelminakanaal. Het maakt eerste een bocht naar de A5, ten oosten van Knooppunt De Baars. Omdat de lijn de A58 later aan de zuidkant zal verlaten, lijkt een tracé aan de zuidkant beter.

Vanaf dit punt volgt het tracé de A58, die in een rechte lijn door open agrarische gebied loopt. Het passeert Moergestel aan de zuidkant.

….

Bij Oirschot kruist het tracé het Wilhelminakanaal voor een tweede keer, en passeert Oirschot aan de zuidkant, nog steeds naast de A58. Er is hier voldoende ruimte tussen snelweg en bedrijfsterrein.

Enkel kilometers verder, buigt het tracé af van de snelweg, en volgt dan de Oirschotse Dijk, de oude weg naar Eindhoven. De Oirschotse Heide is onbewoond heidegebied, maar het is een militair oefenterrein. Een tracé iets meer naar het oosten, langs de Aarlesche Heide (roze stippellijn), is ook mogelijk, met bijna geen kruisende wegen.

Na het passeren van de A2, bij Bedrijventerrein Acht, zou de nieuwe lijn van de Oirschotse Dijk afbuigen, om aan te sluiten op de bestaande lijn bij Sportpark De Herdgang. Dit gedeelte zou in ondiepe tunnel uitgevoerd worden. Er is bij de aansluiting voldoende ruimte om een ongelijkvloerse kruising uit te voeren, waarbij de sneltreinen van het overige verkeer gescheiden worden.

Station Beukenlaan zou mogelijk verbouwd moeten worden, met slechts twee perronsporen (voor de stoptreinen). Een uitbouw tot zes sporen, vanaf de aansluiting tot aan Station Eindhoven, is misschien nodig. Verdere ongelijkvloerse kruisingen zijn niet nodige aan de westkant van Station Eindhoven, wel aan de oostkant.

De nieuwe lijn zou niet veel korter zijn dan de oude, de tijdswinst zit in de mogelijkheid tot hoge snelheid. Een reistijd van net onder 15 minuten zou haalbaar moeten zijn. De lijn biedt ook een capaciteitsverbetering, die nodig zou zijn voor de voorgestelde ‘HSL-Zuidoost’ over Utrecht en Den Bosch naar Eindhoven en Sittard, en verder naar Aachen. Twee HSL-routes zouden dan kruisen in Eindhoven.

Hogesnelheidslijn Tilburg – Eindhoven

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s