Opwaardering spoorlijn Alkmaar – Den Helder

Een snelle lijn door de kop van Noord-Holland vereist aanpassing van het tracé tussen Alkmaar en Den Helder. De voorstellen hier zijn voorwaardelijk. Het is namelijk niet zeker of deze lijn wel een snelle verbinding nodig heeft. De huidige toestand – een Intercity uit Nijmegen die als stoptrein doorrijdt – is op termijn niet houdbaar. Met de komst van nieuwe lijnen elders, zijn meerdere opties denkbaar voor de lijnvoering in de kop van Noord-Holland. Die zijn ook besproken bij het voorstel voor een doorgaande tunnel bij Station Alkmaar.

Enkelspoor door open landschap, bij Oudesluis…

spoorlijn-oudesluis

 
Hier wordt louter gekeken naar snelle diensten op de lijn Alkmaar – Den Helder, 41 km lang. Uiteraard veronderstelt dat opwaardering van de lijn Amsterdam – Alkmaar (39 km). Hier wordt uitgegaan van haltes in Alkmaar, Schagen, Den Helder Zuid, en Den Helder. Ook dat is veel voor de afstand, maar Den Helder is geen grote stad, en de bevolking is tamelijk verspreid over de kernen.

De regio om Schagen en Den Helder (met Texel) heeft 125 000 inwoners. De gemeente Den Helder heeft 57 000 inwoners, daarvan 43 000 in de stad zelf. Ongeveer de helft van de inwoners van de stad, en de 14 000 inwoners van Julianadorp, wonen dichter bij Station Den Helder Zuid dan Station Den Helder. De fusiegemeente Schagen heeft 46 000 inwoners met circa 20 000 in Schagen zelf. Grof gezegd, bedienen die drie stations elk één-derde van de regionale bevolking.

Noorden van Noord-Holland: Kaart Jan-Willem van Aalst, onder Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0

kop-nh-kaart

 
De spoorlijn tussen Amsterdam en Den Helder werd in fases geopend, tussen 1865 en 1878, als Staatslijn K. Het tracé tussen Alkmaar en Den Helder is sinds die tijd onveranderd gebleven, en is op sommige plaatsen bochtig. De lijn is enkelsporig ten noorden van Schagen.

Frequente diensten rond Alkmaar eisen in elk geval een viersporige lijn tot Heerhugowaard . De aansluiting met de lijn naar Hoorn moet een ongelijkvloerse kruising krijgen: daarbij kan de bocht (bij bedrijfsterrein Zandhorst) ook verruimd worden.

De spoorlijn loopt verder in een rechte lijn langs De Noord, achter een bedrijfsterrein. Daarna volgt een bochtig tracé langs Waarland. Er zijn meerdere varianten denkbaar. De eenvoudigste lijkt een nieuwe enkele bocht, iets ten westen van de huidige lijn, tussen De Noord en Zijdewind.

Klik om te vergroten…

Nieuw tracé bij Waarland, lijn Den Helder.

Het nieuwe tracé van circa 3500 m krijgt kruist de N242, en het Kanaal Alkmaar – Kolhoorn, op nieuwe bruggen. Alle overwegen worden vervangen, ook op de aansluitende stukken. Een aquaduct is hier ook een mogelijkheid, eventueel ook voor het wegverkeer.

De volgende bocht, net onder Schagen, wordt ook iets verruimd: die ligt in open veld. Als Schagen eindpunt is van een stadsregio-lijn, dan is ook een vierde perron wenselijk, en keersporen.

Ten noorden van Schagen, kan een nieuw tracé de bocht in de Anna Paulowna Polder afsnijden. Het zou in de buurt van Oudesluis afbuigen, en het Noordhollandsch Kanaal kruisen ergens bij km 111, ten zuiden van de bestaande spoorbrug. Het tracé kruist open agrarisch landschap, met vooral sierteelt. Enkele huizen en schuren moeten misschien wijken, niet meer. Het tracé sluit weer aan bij km 6, waar de bestaande lijn naar de spoorbrug draait.

oudesluis-kooy

 
Drie km verder ligt Station Den Helder Zuid. Met het verruimen van nog twee bochten in de bebouwde kom, is de opwaardering van de lijn afgerond.

De huidige lijn door Station Anna Paulowna wordt opgegeven. Een deel van het bestaand tracé (Den Helder – Breezand) kan misschien worden gebruikt voor een nieuwe spoorlijn naar Medemblik, via de Wieringermeer.

De bestaande lijn Den Helder – Schagen is 20,5 km lang: met een nieuw tracé kan dat enkele kilometers korter worden. Met één tussenstop in Den Helder Zuid, moet een reistijd van 11 minuten haalbaar zijn, tegen de huidige 17 minuten. Over een verbeterd tracé kan de reistijd Alkmaar – Schagen (21 km) ook tot 10 minuten worden beperkt. Met forse verbetering van de lijn Amsterdam – Alkmaar, is een totale reistijd van 45 minuten tot aan Den Helder niet onrealistisch – dat is een gemiddelde snelheid van slechts 108 km/h.

Opwaardering spoorlijn Alkmaar – Den Helder

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s