Regionale lijnen Den Bosch – Eindhoven – Nijmegen

Het voorstel hier omvat een volledig nieuw stelsel van regionale spoorlijnen, in de driehoek Den Bosch – Eindhoven – Nijmegen. Het zou bestaan uit een lijn Den Bosch – Veghel en een lijn Eindhoven – Veghel – Nijmegen. Met een verbinding Schijndel – Sint Oedenrode, kunnen treinen ook van Den Bosch naar Eindhoven rijden. In een latere fase zijn uitbreidingen denkbaar, bijvoorbeeld Uden – Oss.

De nieuwe lijnen beginnen bij bestaande stations, maar delen geen tracés met de spoorlijnen. Ze kunnen dan ook een geheel andere stroomsysteem en spoorbreedte hebben, aangepast aan de vervoersfunctie. Bijvoorbeeld: een metersporige lijn met een 5 kV wisselstroom bovenleiding, en lichte automatische voertuigen. De eisen aan het tracé worden daardoor minder zwaar, en de stedenbouwkundige inpassing makkelijker. Hoewel de voorgestelde lijnen zelf nieuw zijn, volgen ze globaal enkele routes van oude tramlijnen in Noord-Brabant, van Tramweg-Maatschappij “De Meijerij”, en van de Stoomtram ‘s-Hertogenbosch – Helmond – Veghel – Oss (HVVO). De tramlijnen werden in de jaren ’30 door de Provincie overgenomen, en vervolgens gesloten. Er was nog één spoorlijn in het gebied: de Spoorlijn Boxtel – Wesel, oftewel Boxteler Bahn, over Veghel. Heropening van deze lijn wordt al jaren bepleit – maar zoals de naam al aangeeft, werd het niet ontworpen voor regionaal vervoer in Brabant. De hier voorgestelde nieuwe lijnen maken geen gebruik van zijn tracé, maar bieden wel kortere routes, van Schijndel, Veghel en Uden, naar Den Bosch en Eindhoven.

De nieuwe lijn Den Bosch – Eindhoven begint naast Station Den Bosch, met een eigen station: onder de Parallelweg, of tussen Parallelweg en de sporen, of tussen de Boschveldweg en de sporen. Ook denkbaar is een station onder de Koninginnenlaan. Vandaar loopt de lijn in een boog, naar een tracé onder de Zuid-Willemsvaart. Dit kan haast niet anders dan in geboorde tunnel: de afgebeelde tracés zijn louter voorbeelden. De Zuid-Willemsvaart loopt in een rechte lijn aan de noordkant van de binnenstad: er komt een station bij de Tolbrugstraat, naast het ziekenhuis (Groot Gasthuis), en op ongeveer 500 m van de Markt. (Een nieuw ziekenhuis is in aanbouw, aan de rand van de stad). Een station aan de oostkant van de binnenstad, is ook denkbaar, bij de Hekellaan / Oostwal. Iets verderop, buigt de lijn (in tunnel) af naar het zuiden, naar een tracé onder de Gestelseweg, door de wijk De Pettelaar. Er komt een station aan de zuidkant van deze wijk, bij de kruising met de Brabantlaan, bij het Provinciehuis van Noord-Brabant.

denbosch-station….bosch-centrum

bosch-pettelaar

De lijn volgt dan de N617, naar Sint-Michielsgestel (28 000 inwoners). Er komt een station aan de noordrand van het dorp, aan de kruising met de weg naar de dorpskern (Hoogstraat). De dorpskern ligt overigens bij de brug over de Dommel, bijna twee kilometer verderop.

bosch-gestel….michielsgestel

De lijn volgt de N617 richting Schijndel (met Wijbosch 23 000 inwoners). Het is een langgerekt dorp, en de N617 loopt evenwijdig aan de dorpsstraat, aan de noordrand van de bebouwing. De lijn zou deze weg volgen, misschien gedeeltelijk op viaduct, naast of boven de weg. Schijndel zou drie stations krijgen: één aan het noordpunt van het dorp; één aan de N617 ter hoogte van het gemeentehuis (en de meeste winkels), en één bij Kapeleind, aan de weg naar Wijbosch.

schijndel-overzicht….schindel-centrum

Ten zuiden van Schijndel zou de lijn splitsen. Treinen richting Eindhoven rijden door naar een station aan de rand van Sint-Oedenrode, bij afrit 9 van de A50. De lijn naar Veghel draait naar het oosten, en sluit aan op een tracé naast (of onder) de N265, door de bebouwde kom van Veghel.

Nieuwe spoorlijnen naar Veghel

Bij afrit 9 komt een station Sint-Oedenrode (het dorp zelf heeft ca. 12 000 inwoners). Zoals in Sint-Michielsgestel, ligt dit punt excentrisch ten opzichte van de bebouwing (hoewel niet zo ver van de dorpskern). De nieuwe lijn kruist hier de A50, en loopt verder naast de (verdiepte) snelweg, naar Nijnsel (2500 inwoners). Een station hier bedient ook de zuidkant van Sint-Oedenrode: er is een brede strook beschikbaar voor het tracé, naast de snelweg.

oedenrode….nijnsel

Van Nijnsel tot Son (met Breugel 15 000 inwoners), volgt de lijn de N265 (de A50 buigt af naar het zuidwesten). In Son zelf, lijkt een open-bouwput tunnel door het dorp de eenvoudigste keuze. Er komt in elk geval een station in de dorpskern, en mogelijk een tweede bij de rotonde aan de noordkant (wijk Gentiaan). Bij de brug over het Wilhelmina kanaal, zou het tracé iets naar oosten afbuigen. (Op de schets staat het noorden links).

nijn-son

Ten zuiden van Son, loopt de lijn door het bedrijfsterrein Ekkersrijt, richting Bedrijvenpark Esp in Eindhoven zelf. Met een S-bocht zijn de kantoren in Esp te omzeilen: Ekkersrijt wordt wel doorgesneden, in elk geval tijdens de bouw van een tunnel.

ekker-esp

Het tracé sluit nu aan, op de doorgaande noord-zuid route in Eindhoven, in het verlengde van de A50 – de Kennedylaan. Er komt een station hier, die Esp, Heesterakker, Blixembosch-Oost, en Tempel bedient. Het volgende station komt 2 km verder, bij de Churchilllaan, ongeveer 700 m van het grote winkelcentrum van Woensel. Een station is ook mogelijk bij de Onze Lieve Vrouwestraat, bij de Hogeschool Eindhoven (Fontys). De lijn is echter niet bedoeld als stedelijk metrolijn voor Eindhoven (210 000 inwoners, agglomeratie 440 000). (Zie het voorstel voor een tramnet in Eindhoven).

eindhoven-noord ….woensel-station

De lijn eindigt in een eigen ondergronds station, bij de kruising van de Kennedylaan en Fellenoord – onder het kunstwerk met de grote gele kegels, dus. Het sluit aan op de schuin-lopende voetgangersroute van het station naar de Technische Universiteit, en ligt naast de ingang van de TU-campus. Het kan ook direct met de perrons van Station Eindhoven verbonden worden (rode stippellijn), door de parkeerkelders van de kantoorgebouwen – of via een tunnel naast de Dommel (die hier bijna onzichtbaar onder de spoorlijn loopt).

rondstation-eindhoven….eind-stationzijde

De nieuwe lijn Den Bosch – Eindhoven wordt ongeveer 38 km lang – dat is niet zoveel langer, dan de 32 km over Boxtel. De afstand Den Bosch – Veghel komt op ongeveer 25 km. De rest van de lijn, vanaf de aansluiting bij Sint-Oedenrode, tot aan Nijmegen, wordt beschreven in de tweede helft van dit voorstel.

Regionale lijnen Den Bosch – Eindhoven – Nijmegen

2 thoughts on “Regionale lijnen Den Bosch – Eindhoven – Nijmegen

  1. Laurens says:

    Een ringlijn Eindhoven over Nuenen-Eeneind dan naar Nuenen zelf en vervolgens via de Europalaan in Nuenen en de Kennedylaan in Eindhoven terug naar het station zou een leuke aanvulling zijn.
    Knelpunten: het stuk Eindhoven naar Nuenen-Eeneind (over huidig spoor?) en de complexe aansluiting op de Kennedylaan.

  2. infrastruct says:

    De lijn naar Eindhoven zoals hier voorgesteld houdt rekening met een tweede oost-west lijn van Valkenswaard naar Nuenen-Centrum. Deze zou echter gebruik maken van de tunnel van de Hasseltlijn, en zou dan niet kunnen aansluiten op de hier beschreven lijn. De lijn zoals hier voorgesteld – een metersporige lijn op 5 kV AC – is echt niet bedoeld voor stadsvervoer. De combinatie spoor met tram lijkt het beste voor Eindhoven.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s