Omlegging spoorlijn Veenendaal – Ede

Dit voorstel is inmiddels achterhaald, de toenemende bebouwing maakt de uitvoering steeds moeilijker. Als alternatief geldt de heropening van de lijn naar de Betuwe, met een nieuwe spoorbrug bij Rhenen. De oorspronkelijke versie wordt hier gehandhaafd, ter vergelijking.

Het voorstel komt neer op een zuidwaartse verplaatsing van de lijn Utrecht – Arnhem bij Veenendaal en Ede, in elk geval voor de regionale treinen (Sprinters). Het bestaande tracé wordt verbouwd tot een HSL, waarbij Station Veenendaal-De Klomp verdwijnt (het ligt buiten de bebouwde kom, aan de overkant van de A12).

Regionale treinen vanuit Utrecht zouden, na het bestaande station Veenendaal-West, in tunnel duiken onder het centrum van Veenendaal. Ze rijden verder over een nieuwe lijn naar Ede-West, en over de bestaande lijn Utrecht- Arnhem naar Station Ede-Wageningen. Dit lijkt een logische plaats, voor een scheiding tussen de ‘Utrechtse’ en ‘Gelderse’ regionale diensten. De nieuwe lijn brengt het station in Veenendaal dichter bij het centrum, en er komt een derde station, in Veenendaal-Oost. Er komen ook twee nieuwe stations in Ede.

Klik om te vergroten: bestaande lijnen in wit highlight, nieuw tracé in wit, bestaande stations op het traject in grijs, nieuwe stations in blauw.

Veenendaal (62 000 inwoners) en de stad Ede (68 000) liggen tegenover elkaar, aan de randen van de Gelderse Vallei. Veenendaal ligt tegen de Utrechtse Heuvelrug aan, Ede aan de rand van de beboste Veluwe. Geen van beide kernen lag oorspronkelijk aan de spoorlijn door de Gelderse Vallei, ze waren destijds veel kleiner. De lijn Utrecht – Arnhem werd in 1845 geopend. De huidige lijn door Veenendaal maakt deel uit van de lijn Amersfoort – Kesteren (1886). Deze twee lijnen waren niet met elkaar verbonden. Na het opblazen van de brug bij Rhenen in de Tweede Wereldoorlog, verdwenen de doorgaande passagierstreinen op de lijn Amersfoort – Kesteren. In 1981 werd deze lijn bij De Haar aangesloten, op de lijn Utrecht – Arnhem, en gedeeltelijk heropend als Veenendaallijn, voor de stoptreinen Utrecht – Veenendaal – Rhenen. Er rijdt een half-uur dienst, en de stations zijn eenvoudig: er is vaak over opheffing gesproken.

Het nieuwe tracé begint bij de sportvelden in Veenendaal-West, waar de spoorlijn de Rondweg West kruist. Het buigt af naar de Kanaalweg: een deel van de industrie, en enkele woningen, moeten hiervoor wijken. Bij de Raadhuisstraat is het tracé gelijk aan die van het Omleidingskanaal. Het station komt dan ook onder het kanaal en de kade, bij het Raadhuisplein, met een westelijke uitgang aan de hoofdas Kerkewijk / Hoofdstraat.

Vanaf het station volgt de lijn de voormalige loop van het Omleidingskanaal, tot aan de rand van de bebouwing. Een klein gedeelte van de nieuwbouwwijk Dragonder-Oost wordt doorgesneden. Er komt een station bij de kruising Valleistraat / Grote Beer – niet zo ver van het station Centrum, maar wel op een goed bereikbare plek.

De lijn draait nu naar het noordoosten, en dan weer naar het oosten, naar industrieterrein Heestereng aan de westkant van Ede. Het loopt onderweg door een agrarisch gebied met intensieve landbouw (typerend voor de Gelderse Vallei), en kruist de A12. In de bebouwde kom van Ede, loopt het tracé in tunnel onder de Schutterweg, Galvanistraat, en Frankeneng – een rechte lijn, met een bestaande onderdoorgang, onder de A30. Er komt een station om de uitgebreide industrieterreinen te bedienen, bijvoorbeeld ter hoogte van de Niels Bohrstraat. Met een ongelijkvloerse kruising, sluit het tracé vervolgens aan, op de lijn Utrecht – Ede – Arnhem.

Vanaf de aansluiting, tot aan Station Ede-Wageningen, wordt deze lijn viersporig. Er komt een tweede nieuw station bij Industrieterrein Klaphek, met de ingang aan de Nieuwe Maanderbuurtweg / Hakselseweg. De stratenpatroon maakt dit een geschikte plek voor een station, vooral in combinatie met herontwikkeling van het industrieterrein. Ongeveer een kilometer verder, eindigt het nieuwe tracé bij Station Ede-Wageningen, met overstap op de Intercity naar Arnhem. Daar eindigt ook de Valleilijn uit Amersfoort (die het centrum van Ede wel bedient). Ede heeft dan vier stations: een goede basis voor verdere uitbouw van de infrastructuur, met bijvoorbeeld een stedelijke tramlijn.

Voorgestelde stations in Ede…

Het nieuw te bouwen gedeelte is ongeveer 8 km lang. De reis van Veenendaal Centrum naar Station Ede-Wageningen (rond 9 km) zou geen 10 minuten moeten duren.

Omlegging spoorlijn Veenendaal – Ede

8 thoughts on “Omlegging spoorlijn Veenendaal – Ede

  1. Rianne says:

    Vind het idee op zich wel goed, heb alleen een paar op/aanmerkingen

    1) Nieuwe gedeelte ligt dwars door het binnenveld, dit is planologisch beschermd gebied.

    2) Er liggen dan in Ede drie stations wel erg dicht bij elkaar, als in nog dichter dan het huidige Ede-centrum en Ede-Wageningen. Je rijdt dan een minuutje en staat weer stil, vindt ik een beetje vreemd voor een trein (meer iets voor een tram).

    3) Hetzelfde heb je in Veenendaal, ook hier drie stations dicht bij elkaar. Moet dan echt een stoptrein worden want de huidige intercity Utrecht-Arnhem gaat op zoveel stations hopelijk niet stoppen.

    Misschien een keer stoppen in Veenendaal en dan weer in Ede-Wageningen voor intercity’s, of rijden deze over het oude traject? En zo ja, dan moet Ede-Wageningen denk ik helemaal op de schop, ook iets waar rekening mee moet worden gehouden, is daar plek voor op de huidige locatie?

    1. infrastruct says:

      De lijn loopt niet door het Binnenveld, dat verder naar het zuiden ligt. De ruimte tussen Veenendaal en Ede wordt gebruikt voor intensief landbouw, en is al doorgesneden door de snelweg. Het wordt bovendien vanuit Ede langzaam volgebouwd met logistiek en industrie. Dat is waarschijnlijk het grootse probleem bij dit tracé.

      De stations liggen niet te dicht bij elkaar, de afstanden zijn normaal voor een regionale metro (S-Bahn) in de bebouwde kom. De lijn bestaat bij gratie van een HSL-Oost, dat het bestaand tracé zou gebruiken.

      1. Rianne says:

        “De stations liggen niet te dicht bij elkaar, de afstanden zijn normaal voor een regionale metro (S-Bahn) in de bebouwde kom. De lijn bestaat bij gratie van een HSL-Oost, dat het bestaand tracé zou gebruiken.”

        Ik begin het denk ik te begrijpen. Gebied Arnhem, Ede Nijmegen “upgraden” tot een S-bahn. Dan is het inderdaad logisch dat de stations dichter bij elkaar liggen als in de huidige situatie. Ik was in de veronderstelling dat de omlegging bedoelt was om Veenendaal te voorzien van een intercity station, omdat Veenendaal-de Klomp een heel eind uit de buurt ligt. Daarom vond ik het vreemd om nog vier extra stations op dat traject te leggen.

  2. Hilko Rijks says:

    gaat dit in de toekomst ook echt zo worden, en zo ja, wanneer?
    en komt er inderdaad die stedelijke tramlijn?
    groeten

    1. infrastruct says:

      Hier worden alleen maar tracé-voorstellen gedaan, deze blog gaat nooit in op de haalbaarheid. Overigens: gemeente en Provincie beschouwen de Veenendaal-lijn eerder als een last.

      1. Philip says:

        Leg uit, ik zie namelijk een heel andere trend in de exploitatie van de Veenendaallijn. Bijvoorbeeld de frequente dienstregeling sinds een aantal jaren.

        Op zich een goed voorstel, maar zoals u zelf al stelt, haalbaarheid is ver te zoeken. De spoorlijn Amersfoort – Veenendaal is wat dat betreft nog meer haalbaar.

        Stel men gaat er van uit dat er binnen het binnenveld geen taboe ligt op uitbreiding. Dan zal de ondertunneling van de spoorlijn onmogelijk zijn.

  3. Jurgen says:

    ik vindt het wel een goed idee. maar een lijn van Amersfoort naar Veenendaal zal inderdaad nog beter zijn. zelf hoop ik dat het plan doorgaat want dan kan ik met de trein naar men werk in Arnhem. hoe breed moet die spoorlijn dan worden?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s