Tramlijn Ede – Wageningen

Hier wordt een tramlijn voorgesteld, dat Ede met Wageningen verbindt. Hier werden al eerder voorstellen gedaan, voor nieuwe en verbeterde spoorlijnen in de Gelderse Vallei. De bestaande lijn Utrecht – Veenendaal zou worden verschoven, en doorgetrokken naar Ede, en de Valleilijn Amersfoort – Ede wordt verdubbeld, en in Ede ondertunneld.

De voorgestelde hogesnelheidslijn Amersfoort – Nijmegen zou dwars door Wageningen lopen. Daar kruist het ook de voorgestelde regionale spoorlijn Arnhem – Tiel. Zo worden de individuele stations in de regio steeds belangrijker, en dat rechtvaardigt hoogwaardige lokale verbindingen.

Klik om te vergroten: HSL Amersfoort – Nijmegen kruist regionale lijn Tiel – Arnhem, in Wageningen…

Nieuwe regionale spoorlijn Arnhem - Wageningen - Tiel

Een tram Ede – Bennekom – Wageningen zou dus aansluiten, op Intercity- en Europese treinen. Ook de bevolking rechtvaardigt een tramlijn: de stad Ede heft 68 000 inwoners, Bennekom 15 000, en de universiteitsstad Wageningen 36 000. De tram kan ook in Ede zelf een rol spelen: de lijn naar Wageningen zou het begin vormen van een eigen stadstram. In mindere mate, zou de lijn een rol spelen binnen de bebouwde kom van Wageningen.

Klik om te vergroten: de tramlijn Wageningen – Bennekom -Ede…

Tram Ede - Bennekom - Wageningen via campus WUR

In Ede wordt het tram-tracé mede bepaald, door het tracé voor de verbeterde Valleilijn. Ondertunneling van het bestaand tracé, met verruiming van de bochten, lijkt de beste optie. Een oostelijk tracé is ook denkbaar, in tunnel onder de doorgaande noord-zuid route Raadhuisstraat / Klinkenbergerweg, met een station bij het Raadhuis zelf.

Klik om te vergroten: Spoorlijn door Ede centrum in tunnel, met nieuw station…

Verplaatste spoorlijn door Ede centrum in tunnel, met nieuw station

De tramlijn naar Wageningen zou beginnen bij het nieuwe Station Ede-Centrum, of iets ten noorden daarvan. Een tracé dat begint op de kruising Molenstraat / Raadhuisstraat kan beide mogelijke stations-locaties bedienen. De tram zou dan de Molenstraat volgen tot aan de Bibliotheek, met een halte op de Markt.

De lijn draait om de Bibliotheek, en volgt de Telefoonweg naar de kruising met de huidige spoorlijn. Omdat deze sowieso verdwijnt (in tunnel of verplaatst), kan de tramlijn rechtdoor naar de Nieuwe Stationsstraat. In deze smalle straat moeten misschien enkele panden wijken (niets van historische waarde). Er komt een halte op het Museumplein (het museum zit overigens in het oude stationsgebouw). De lijn gaat rechtdoor, over de Stationsweg, naar Station Ede-Wageningen. Er komt een halte bij de Beukenlaan, en misschien ook bij de Kazernelaan (in oranje op de kaart).

Klik om te vergroten: tram van Ede-Centrum naar Intercitystation…

Tramlijn Ede - Bennekom - Wageningen, tracé door Ede

De tramlijn zou een halte krijgen onder dit station, waarschijnlijk op de plek van de huidige voetgangerstunnel. (Het station zou na de bouw van de HSL naar Wageningen ‘Ede-Intercity’ moeten heten). Verder volgt de tram de Oude Bennekomseweg en de Bennekomseweg, naar de A12, met een halte bij de Zandlaan. (Een halte bij Congrescentrum De Reehorst is mogelijk, maar deze ligt geen 400 m van het station).

In Bennekom kan de lijn de Edeseweg en de Bovenweg gebruiken. Alleen in het dorpscentrum is de ruimte krap. Een tracé over Kerkhoflaan lijkt het beste, mogelijk kan deze verbreed worden voor twee tramsporen. De Dorpsstraat blijft dan voetgangersgebied. De halte komt bij de Markt, precies in het centrum. Verder zou Bennekom een halte in het noorden krijgen (Vossenweg), en in het zuiden (Bosweg). Vanwege de halteafstand is een vierde halte denkbaar, bij de Acacialaan (in oranje aangegeven)

Klik om te vergroten: tram door Bennekom…

Tramlijn Ede - Wageningen door Bennekom

Aan het einde van het dorp gaat de Bovenweg over in de Grintweg. Hier zou de lijn draaien naar het westen, naar de Droevendaalsteeg. Dit is eerst een fietspad: na de kruising met de Mansholtlaan vormt het de ‘hoofdstraat’ van Wageningen Campus, van de Wageningen Universiteit en Researchcentrum.

De lijn draait vervolgens naar het zuiden langs de Bornsesteeg, en kruist de ringweg (Nijenoord Allee) naar de Churchillweg. Het volgt deze straat ‘naar beneden’, een nauwelijks zichtbaar afdaling van nog geen 10 meter. Er komen haltes bij Nijenoord Allee / Tarthorst, bij de Dolderstraat, en bij het nieuwbouwproject Mouterijenoort. De lijn bereikt vervolgens de Lawickse Allee, de oost-west route door Wageningen, met een halte bij het busstation (Stadsbrink). In totaal krijgt de tram zes haltes binnen de bebouwde kom van Wageningen.

Klik om te vergroten: de tram vanuit Ede en Bennekom loopt door Wageningen, naar een HSL-station op de HSL naar Nijmegen…

Tram Ede - Bennekom - Wageningen, en station op HSL naar Nijmegen

De tramlijn zou de Lawickse Allee nog 600 m volgen, naar het station op de voorgestelde hogesnelheidslijn Amersfoort – Wageningen – Nijmegen. Dat betekent dat het over deze 600 m ook boven de voorgestelde regionale spoorlijn Arnhem – Tiel rijdt.

De tramlijn wordt 12 km lang, de reistijd zou iets minder dan 40 minuten moeten zijn. De meeste reizigers zullen niet over de hele lijn rijden, maar vooral tussen stations en huis / werk/ opleiding.

Tramlijn Ede – Wageningen

7 thoughts on “Tramlijn Ede – Wageningen

  1. Rianne says:

    Het gedeelte door Bennekom is een beetje vreemd, je geeft aan dat het meest logisch over de Kerkhoflaan is. Echter is dit nu een richtings verkeer voor auto’s in de richting Zuid-Noord (Wageningen-Ede). Waar laat je deze als je er een tram in de andere richting laat rijden, lijkt me niet dat de weg hier breed genoeg voor is.

    1. infrastruct says:

      Er is geen ander tracé beschikbaar, het autoverkeer moet maar wijken. Eventueel kan de tramlijn ook langs de winkels, in één richting, zoals het autoverkeer ook gesplitst wordt.

  2. Rianne says:

    Je kan wel zeggen dat het autoverkeer moet wijken, maar waar moet het dan naar toe. Kan me niet voorstellen dat de Bennekommers het prettig vinden als de wijk aan de oostzijde van de Kerkhoflaan gebruikt gaat worden voor doorgaand autoverkeer.

    De tram in een richting laten rijden is dan een mogelijkheid, maar dan vraag ik me nog af of de Kerkhoflaan breed genoeg is voor de auto’s en tram die richting Ede rijden, of maken deze gebruik van dezelfde rijbaan>

    1. infrastruct says:

      Die is inderdaad niet breed genoeg voor een trambaan en rijstrook (en fietspad). Het wordt dus gedeeld gebruik, en dan met een forse beperking van het autoverkeer.

      Er is al een weg om Bennekom heen, de N781, en de bussen rijden via Commandeursweg. Hier worden overigens tracé-voorstellen gedaan. Er wordt nooit ingegaan op de politieke haalbaarheid, of eventuele plaatselijke tegenstand.

  3. Een reistijd van 40min?

    In die tijd kun je het traject twee keer per fiets afleggen. Ik denk dat je de tram in Wageningen beter via de Nijenoord Allee naar de Rooseveltweg, of misschien nog praktischer via de Kortenoord Allee (ivm Agro Business Park) kunt laten lopen.

    Voor de rest een mooi plan, maar nog niet heel erg praktisch.

    1. infrastruct says:

      24 km in 40 min is een fietssnelheid van 36 km/h, dus niet op een gewone fiets, en niet gewoon op de fietspaden. 15 km/h is overigens normaal voor een tram in Nederland, verbeterde lijnen zoals TramPlus halen 20 km/h.

      Er zijn inderdaad alternatieven in Wageningen, het tracé hier is bedacht op de voorgesteld spoorlijnen en stations.

      1. Ok, had me niet gerealiseerd dat trams slechts 15 km/h rijden, had eigenlijk altijd de indruk dat die dingen dezelfde snelheid als bussen/rest van het verkeer in binnensteden hadden.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s