Bustunnel Pannerden (lijn Nijmegen – Elten)

Dit voorstel heeft vooral zin in combinatie met de voorgestelde HSL Nijmegen – Köln en de voorgestelde spoorlijn Kleve – Elten (met heropening van station Elten). Er ontstaat een nieuwe regionale buslijn, dat begint bij een HSL-station, en eindigt bij een station met regionale verbindingen langs en over de Rijn. Voorwaarde daarvoor is één stuk ontbrekende infrastructuur: een bustunnel bij Pannerden.

De huidige buslijn naar de oostelijke Overbetuwe (Gemeente Lingewaard) rijdt door de dorpen van Nijmegen tot Arnhem (lijn 33, halfuurdienst, tot Bemmel ook lijn 32). Er is geen verbinding over het Pannerdensch Kanaal, en de bus komt ook niet langs de pont Sterreschans – Pannerden. Aan de overkant ligt de Gemeente Rijnwaarden met de dorpen Pannerden, Aerdt, en Lobith. Dat laatste ligt 3 km van het dorp Elten (Stadt Emmerich am Rhein), maar heeft geen OV-verbinding daarmee. Er is een buslijn van Tolkamer en Lobith naar Arnhem, via Zevenaar (lijn 60, uurdienst).

pannerden-elten

Er zijn geen bruggen over het Pannerdensch Kanaal. Er is wel een tunnel, de Spoortunnel Pannerdensch Kanaal, dat de Betuweroute naar Zevenaar voert. De snelweg A15, dat grotendeels evenwijdig aan de Betuweroute loopt, wordt de komende jaren ook doorgetrokken – mogelijk pal naast de spoorlijn. Deze geplande oeververbinding ligt gunstig voor bijvoorbeeld een buslijn Huissen – Duiven, maar te ver naar het noorden om Lingewaard en Rijnwaarden goed te verbinden. De bustunnel zou evenwijdig lopen aan de huidige toegangsweg tot de pont. Het zou ontworpen zijn voor de bus, met medegebruik door nooddiensten. Mogelijk kan het ook als fietstunnel dienen, maar de steile hellingen van een bustunnel zullen bezwaarlijk zijn.

pannerden

De buslijn zou beginnen bij Station Nijmegen, de Waal kruisen, en de route van lijn 32 volgen tot Bemmel (12 200 inwoners). Vanaf Bemmel tot Doornenburg volgt het de route van lijn 33, door Haalderen (1800), Gendt (7100), en Doornenburg (2750). Na de tunnel gaat het door Pannerden (2500), Aerdt (900), en Herwen. De bus rijdt eerst over de N811 naar Tolkamer (2600 inwoners), en dan een lus over de N811 heen, door Lobith (3200) naar Elten (4700). De lijn zou ongeveer 35 km lang zijn (de rode stippen zijn geen haltes, maar punten voor de lengtebepaling). Een lijn Nijmegen – Pannerden – Zevenaar is ook mogelijk.

lijn-nijelten

Bustunnel Pannerden (lijn Nijmegen – Elten)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s