Tramlijnen in Leiden: zuidwesten

In de eerdere inleiding, werd het voorstel gedaan voor een tramnet in Leiden. Daar werd ook de stamlijn beschreven: van Station Lammenschans, door de binnenstad naar het station, en dan door Leeuwenhoek, tot aan de Plesmanlaan (bij de kruising met de Haagse Schouwweg). Hier worden de lijnen voorgesteld, die daarvan aftakken in zuidwestelijke richting, naar Wassenaar en Voorschoten.

De voorgestelde lijn naar Voorstoten is een verlenging van de stamlijn, langs de Lammenschansweg, voorbij Station Lammenschans. Aan het einde van de Lammenschansweg kruist het de Trekvliet op een nieuwe brug, en gaat verder langs de Voorschoterweg. Het kruist de Korte Vliet, en gaat recht door, over wat hier de Leidseweg heet, naar de dorpskern van Voorschoten. De lijn passeert de oude kern langs de Julianalaan, en bereikt Station Voorschoten via de Wijngaardenlaan. De wegen zijn breed: er is een dubbele bocht bij het Raadhuis, maar verder zal de inpassing geen probleem zijn. De lijn bedient alle wijken van Voorschoten (23 000 inwoners), behalve Starrenburg en Noord-Hofland.

voorschoten-lijn

De lijn naar Wassenaar begint aan de andere kant van de stamlijn, bij de kruising met de Plesmanlaan. Afhankelijk van het tracé door Leeuwenhoek, gaat de tramlijn rechtdoor of naar links, in elk geval naar de de Haagse Schouwweg. Het kruist de Oude Rijn, en loopt evenwijdig aan de A44, over de Stevenshofdreef, de Kenauweg, en de Hadewijchlaan. Vandaar gaat het het in tunnel onder de A44, naar het voormalige tracé van de interlokale tram Den Haag – Wassenaar – Leiden – de Gele Tram. (Het tracé heet nog Oude Trambaan, en is in gebruik als fietspad). De lijn gaat door het buurtschap Maaldrift, dat vooral bestaat uit een opslagterrein van Defensie, en recht door over de Deijlerweg. Deze draait naar het noordwesten (haaks op de kust), en heet dan de Van Zuylen van Nijeveltstraat. Het kruist de Prinsenweg: verderop ligt de straat op slechts 300 m van de dorpskern. De lijn zou eindigen bij de Mansveltkade, aan de rand van de Wassenaarse bebouwde kom.

was-leiden

maaldrift-1….maaldrift-3

Beide lijnen zijn 8 km lang, van het eindpunt tot Station Leiden: dat is een normale lengte voor een stadstramlijn. De twee lijnen lopen deels evenwijdig, en dat is geen toeval. Veel van de nederzettingen in dit gebied zijn ontstaan op strandwallen, die evenwijdig aan de kust lopen. De wegen volgen deze assen, of staan daar haaks op: ook in het stratenpatroon van Den Haag is dit zichtbaar. De doorgaande straten in Wassenaar liggen in het verlengde van de straten in Den Haag, en lenen zich dan ook voor doortrekking van een Haagse tramlijn. Deze zou in elk geval de Prinsenweg volgen, en geeft dan overstap op de tramlijn naar Leiden. (Het verbinden van twee stadslijnen is geen goede idee, het zou de kans op vertragingen verhogen). Een verlenging van de Voorschoten-lijn is ook denkbaar, van Station Voorschoten naar Wassenaar over de Papelaan / Papeweg. De lijn kan via het eerste stuk van de Van Zuylen van Nijeveltstraat lopen (tot aan zijn aansluiting met de Deijlerweg).

Tramlijnen in Leiden: zuidwesten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s