Tramlijnen in Leiden: noorden

Om dit te kunnen volgen, moet je eerst de inleiding lezen, met het voorstel voor een tramnet in Leiden. De daarin voorgestelde stamlijn loopt van Station Lammenschans, door de binnenstad naar het station, en dan door Leeuwenhoek naar de Plesmanlaan. Hier worden de lijnen voorgesteld, die daarvan aftakken in noordelijke richting, naar Warmond en Sassenheim.

Klik om te vergroten: de lijn naar Sassenheim in Oegstgeest, het noorden ligt rechts…

De lijn naar Sassenheim in Oegstgeest. Rechts = noorden.

De lijn naar Sassenheim volgt een oude weg naar Haarlem, door oud-Oegstgeest, aan de rand van de huidige nieuwbouwwijk Haaswijk. (Vele oude wegen in dit gebied volgen de strandwallen, en lopen evenwijdig aan de kust). Het huidige centrum van Oegstgeest (23 000 inwoners) ligt verder naar het zuiden, in de zijstraten van de Geversstraat. De tramlijn naar Sassenheim zou daar, bij de rotonde, aftakken van de lijn naar Katwijk, langs de Rhijngeesterstraatweg. Verderop, na het Bos van Wijckerslooth, draait het naar rechts, om de woonwijk beter te kunnen ontsluiten. De eenvoudigste route, via Lange Voort en de Irislaan, is door de verbouwing van het winkelcentrum afgesloten. Met een korte doorbraak (enkele woningen), kan de lijn wel de Irislaan bereiken via de Floralaan – en zo niet, dan via de Kennedylaan.

Klik om te vergroten…

lange-voort

De lijn kruist het Oegstgeesterkanaal naar de nieuwbouwwijk Haaswijk. Via de Haaswijklaan komt het terug bij de oude Haarlemmerstraatweg. De A44 is naast deze oude weg aangelegd. De tramlijn kruist de snelweg in tunnel, en loopt naast de A44 aan de noordzijde. Na een brug over de Haarlemmertrekvaart, komt het zodoende weer terecht op de oude weg over de strandwal, richting Sassenheim (15 000 inwoners). Bij het industriegebied Sassenheim-Zuid kruist het de spoorlijn Leiden-Haarlem – hiervoor is een nieuwe brug nodig. Het gaat verder over de Rijksstraatweg en de Hoofdstraat, en dan om de dorpskern heen, via de Parklaan en Van Pallandtlaan. Het eindigt aan de noordrand van Sassenheim, of mogelijk bij een nieuw station Sassenheim, op een verplaatste Bollenstreek-lijn.

Klik om te vergroten: tram naar Sassenheim…

over-sassenheim

De lijn naar Warmond via Oegstgeest takt eerder af van de lijn naar Katwijk – bij de Warmonderweg, ook de gemeentegrens van Leiden. Het gaat verder over deze oude weg – dat ook een strandwal volgt – naar
Warmond (5 000 inwoners). De weg is tamelijk breed en recht: aan de oostkant is er veel groen (Leidse Hout, Kasteel Oud-Poelgeest), en niet zoveel bebouwing.

Klik om te vergroten…

leebrug-lijn

Bij de Leebrug kruist ook deze lijn het Oegstgeesterkanaal, en gaat dan onder de viersporige spoorlijn. Tot 1952 lag hier Station Warmond: heropening zou moeilijk zijn, want het ligt dicht bij de splitsing van de Schiphollijn en de Haarlem-lijn. In de oude dorpskern worden de tramsporen mogelijk verdeeld over de Herenweg en Sweilandstraat: verder zijn er geen problemen met de inpassing.

Klik om te vergroten…

door-warmond

De lijn gaat verder over de oude Herenweg, richting Sassenheim. Het moet zowel de Schiphollijn als de A44 kruisen, die hier naast elkaar lopen. Er zijn ook plannen voor een nieuw Station Sassenheim aan de Schiphollijn, maar een station aan een verplaatste Bollenstreek-lijn is waarschijnlijk een betere optie. De tramlijn kan gebruik maken van de bestaande weg over de A44 (afrit 4), of een verbrede Wasbeeklaan (met een doorsteek naar het sportcentrum / scholengemeenschap). Beide opties bereiken het tracé van de lijn uit Oegstgeest (zie boven), en beide tramlijnen kunnen een eindpunt delen. Mogelijk is ook, dat de lijn uit Warmond doorgetrokken wordt, naar een toekomstig station aan de zuidkant van Sassenheim (aan een verplaatste Bollenstreek-lijn).

Klik om te vergroten: van Warmond naar Sassenheim…

tram-tracé tussen Warmond en Sassenheim

De tweede lijn naar Warmond loopt via Merenwijk, een laagbouwwijk uit de jaren ’70 en ’80, met 15 000 inwoners. Blijkbaar was het ooit de bedoeling, om via de VINEX-wijk Poelgeest , de Leidse binnenstad met Warmond te verbinden. De niet afgebouwde ‘noord-zuid as’ door de wijk, de Thijssenlaan, wordt tegenwoordig als langgerekt parkeerterrein gebruikt. (De foto is gedraaid, zodat deze horizontaal staat). Een tramlijn over dit tracé vereist een tunnel onder de spoorlijn en de Haarlemmertrekvaart: het zou iets korter zijn, maar in alle andere opzichten is een tracé via de westrand van Merenwijk een betere optie.

Klik om te vergroten…

merenwijk-lijn

De Merenwijk-lijn zou van de stamlijn aftakken bij Station Leiden. Het loopt naast het spoor over de Schipholweg, en draait naar de Willem de Zwijgerlaan. Een halte daar bedient de wijk Groenoord, en het terrein ‘Groenoordhallen’. De hallen, een oude veemarkt, worden sowieso gesloopt, en de omgeving hier wordt flink verbouwd. De tramlijn gaat via de Gooimeerlaan, en volgt deze tot aan de spoorlijn, aan de rand van Merenwijk. Een station hier, dat ook Poelgeest zou bedienen, werd telkens uitgesteld, en daarmee ook een geplande tunnel onder de spoorlijn. Het station is geen voorwaarde voor de tramlijn, de tunnel wel – om een randligging te vermijden. De tramlijn gaat verder naast het spoor, tot aan de Herenweg in Warmond. Omdat de ruimte hier beperkt is, zou het eindpunt desnoods verderop liggen, bij de brandweer.

Gemeten van Station Leiden, is de lijn via Haaswijk naar Sassenheim (Pallandtlaan) 11 km lang. De lijn via Warmond en de Wasbeeklaan naar de Pallandtlaan is, vanaf het station, 10,5 km lang. De kortere lijn naar Warmond via Merenwijk is 4,5 km lang.

Tramlijnen in Leiden: noorden

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s