Tramlijnen in Leiden: oosten

De hier voorgestelde tramlijnen maken deel uit van het voorstel voor een tramnet in Leiden. Deze bestaat uit een stamlijn – van Station Lammenschans, via de binnenstad en station, naar Leeuwenhoek – en een tiental aftakkende lijnen. Hier worden de oostelijke lijnen voorgesteld, richting Leiderdorp en Rijndijk. Het gaat om stadstramlijnen, van de binnenstad tot aan de rand van de bebouwde kom. Aan de oostzijde van Leiden is de bebouwing tamelijk compact, zeker vergeleken met Oegstgeest en Rijnsburg aan de westkant. De jaren-’60 nieuwbouw ten oosten van de Zijl valt onder Leiderdorp (26 000 inwoners). Het is gemeente met eigen geschiedenis, maar afgezien daarvan hoort het in alle opzichten bij Leiden. Bij de N446 eindigt de stadsuitbreiding.

Klik om te vergroten: de oostkant van Leiden, en Leiderdorp...

De oostkant van Leiden, en Leiderdorp

Een noordelijke lijn naar Leiderdorp, over de Willem de Zwijgerlaan, is al eerder voorgesteld, als aanvulling op de RijnGouwelijn. Het tracé ligt namelijk voor de hand. De noordelijke lijn zou het tracé delen met de voorgestelde tramlijn naar Warmond via Merenwijk – vanaf Station Leiden, over de Schipholweg, tot aan de Groenoordhallen (die gesloopt zullen worden). De Merenwijk-lijn draait hier naar het noorden, via de Gooimeerlaan. De Leiderdorp-lijn gaat dan verder over de Willem de Zwijgerlaan, een uitvalsweg richting A4. Het kruist de Zijlbrug, en draait dan naar het zuidoosten, over de hoofdas van Leiderdorp, de Engelendam. De tramlijn gaat langs het winkelcentrum, kruist de Persant Snoepweg, en maakt een halve lus naar het eindpunt, bij het Rijnland-Ziekenhuis.

Klik om te vergroten: tram door Leiderdorp….

zijlbrug-leiderdorp

Een zuidelijke lijn naar Leiderdorp zou van de stamlijn aftakken, aan de oostkant van de binnenstad. Het gaat verder langs Levendaal (dit geldt voor zowel een Breestraat-tracé, als een Hooigracht-tracé). Na de de brug over de singel, loopt de lijn over de oude Hoge Rijndijk. Het draait naar het oosten, over de Oude Rijn (Leiderdorpse Brug), en gaat rechtdoor langs de Persant Snoepweg, een uitvalsweg richting A4. Bij de Simon Smitweg, draait het rechts, naar het Rijnland-Ziekenhuis. Na de halte daar, gebruikt deelt deze lijn het tracé van de noordelijke Leiderdorp-lijn.

Klik om te vergroten: de zuidelijke lijn naar Leiderdorp

De zuidelijke lijn naar Leiderdorp

Het kruist dan weer de Persant Snoepweg, en rijdt verder over de Engelendam (zie de detail-kaart van het gebeid bij het ziekenhuis). Na het winkelcentrum draait het naar rechts, langs de Heinsiuslaan en Vossiuslaan, en dan over de Dwarswetering naar Leyhof. Deze nieuwste wijk van Leiderdorp, is opzettelijk als een ‘vesting’ ontworpen (zie tweede detailfoto), waardoor het moeilijk te bedienen is door het openbaar vervoer. De halte komt dan aan de rand van de wijk. Het hier voorgestelde tracé bedient zowel het ziekenhuis als het winkelcentrum. Daardoor wordt het wel langer (ongeveer 1,4 km), maar Leiderdorp heeft dan zelf een bescheiden ‘tramnet’.

Klik om te vergroten…

leiderdorp-ziekenhuis….leyhof-detail

Klik om te vergroten: voorgestelde tramlijnen in Leiderdorp…

Voorgestelde tramlijnen in Leiderdorp

De derde oostelijk lijn is tot aan de Leiderdorpse Brug gelijk aan de tweede – over
Levendaal en de Hoge Rijndijk. Na de splitsing van de lijnen gaat het verder over de Hoge Rijndijk – een oude weg, maar breed genoeg. Bij de Burgemeester Smeetsweg, draait het naar het zuiden, langs de industrieterreinen van Zoeterwoude-Rijndijk. De vroegere buurtschap Rijndijk hoort bestuurlijk bij Zoeterwoude, maar er is niet eens een directe weg tussen de twee. Ze zijn inmiddels ook gescheiden door de N11 en de spoorlijn Leiden – Alphen – Woerden, en Rijndijk is feitelijk een Leids industriegebied, met als grootste bedrijf de Heineken-brouwerij. De tramlijn eindigt hier bij een nieuw station, dat reeds gepland is in het kader van de RijnGouwelijn.

Klik om te vergroten…

rijndijk….zoerijndijk-detail

Tussen de Leidse binnenstad en Leiderdorp rijden dan twee oost-west lijnen, 1500 m uit elkaar. Om het gebied tussen die twee lijnen te bedienen is één aanvullende buslijn voldoende. De bus zou rijden over de Lange Gracht, de Herengracht, de Herensingel, en de Lage Rijndijk naar de Spanjaardsbrug. Het rijdt verder over de Splinterlaan, of de v/d Valk Boumanweg (of beide, bij eenrichtingsverkeer). Via de Molenaarstraat, of via de Laan van Ouderzorg en Poelgeestlaan, gaat het naar de Vronkenlaan, en verder naar het winkelcentrum van Leiderdorp.

ldorp-buslijn

Deze niet de enige buslijn zijn in dit gebeid: er is ook behoefte aan noord-zuid verbindingen, van Merenwijk naar Leiderdorp, en Merenwijk – Station Lammenschans. De twee tramlijnen en één buslijn kunnen echter alle oost-west verkeer afwerken, waarbij bijna elke woning binnen 500 m van een halte komt te liggen. Gemeten vanaf Station Leiden, via de Langegracht en de Hooigracht, is de lijn naar Rijndijk 7 km lang, en de zuidelijke Leiderdorp-lijn 9 km lang. De noordelijke Leiderdorp-lijn is (vanaf het station) 6 km lang. Ze zijn dan ook op grond van de lengte als stadstramlijn te beschouwen.

Tramlijnen in Leiden: oosten

4 thoughts on “Tramlijnen in Leiden: oosten

  1. tokke says:

    ik zie dit allemaal met lede ogen aan, want ik realiseer me (helaas) dat dit soort plannen te ambitieus zijn. helaas, want in andere landen zoals belgië maakt men zich wel hard voor de groei in het OV, juist op afstanden zoals hierboven. in nederland met meneer rutte aan de leiding worden er meer wegen gebouwd. ook geen slechte zaak, maar je kunt dit maar tot op zekere hoogte doen.

    als deze geschetste plannen bewaarheid worden dan zou dat wel heel gaaf zijn.

    1. infrastruct says:

      Hier worden inderdaad uitsluitend tracé-voorstellen gedaan. Op de politieke haalbaarheid wordt niet ingegaan.

      1. Anonymous says:

        echt doodzonde. wat ook jammer is is dat een gemeente zoals leiderdorp natuurlijk een aan- en afvoerende functie vervult. als je hier met de spits vanaf het engelendaal ergens heen wilt, vooral over de persant snoepweg, vergeet het dan maar. ochtend- en avondspits is bijzonder druk, maar daarbuiten valt het eigenlijk wel mee. je moet voor een evt. ontwerp voor een tram dus meer draagkracht zien te krijgen en ervoor zorgen dat ook omringende gemeente inzien dat een raillijn mensen uit hun auto zouden kunnen krijgen. volgens mij bereik je dit door een tangentiale lijn te bouwen. deze zou lammenschans moeten verbinden met rijnland ziekenhuis, woonboulevard(je), evt. ikea, winkelhof en terug naar leiden CS via merenwijk, en misschien ook een stuk van de kooi meenemen. dat zijn allemaal buurten waar veel en druk verkeer is, gelet op onder andere de parkeerdruk, drukke instellingen zoals leidse onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en winkelcentra.

        maar ik ben vast weer die schreeuwende in de woestijn.

      2. infrastruct says:

        Deze bestemmingen, behalve Lammenschans dan, worden wel aangedaan door de voorgestelde lijnen, maar niet door één lijn.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s