Buslijnen rond Hoorn

De voorstellen hier laten zien, hoe het ouderwetse ‘streekvervoer’ sterk verbeterd kan worden, na massale investering in nieuwe spoorlijnen. De eerder voorgestelde viersporige spoorlijn Hoorn – Enkhuizen en een aansluitende nieuwe spoorlijn naar Medemblik en Den Helder zouden de ruggengraat vormen van het vervoer in West-Friesland. Ze nemen de vervoersstromen naar Hoorn voor hun rekening, en dat laat ruimte voor nieuwe dwarsverbindingen. Enkele lokale aanpassingen zijn dan nodig: korte busbanen en een tunnel. De buslijnen kunnen ook geïntegreerd worden met een ‘streektram’, op het tracé van de museumstoomtram Hoorn – Medemblik, maar ze zijn niet afhankelijk daarvan. De tramlijn (eigenlijk een voormalige lokaalspoorlijn) moet sowieso verplaatst worden binnen Hoorn, om uitbouw van het station mogelijk te maken.

wfries-lijnen
 

De verdubbelde lijn Hoorn – Enkhuizen zou minstens drie nieuwe stations hebben: tussen Westerblokker en Oosterblokker, bij Westwoud, en in de gemeente Stede Broec bij Grotebroek. Een station is ook mogelijk bij Lutjebroek. De nieuwe lijn richting Den Helder takt af bij Westwoud, en krijgt mogelijk een station bij het bedrijvenpark Westfriesland-Oost (WFO, voormalige veiling), en in elk geval in Wervershoof (naast het winkelcentrum) en aan de rand van Medemblik. Dit station ligt ook op loopafstand van Opperdoes.

Overzicht van de buslijnen…

Herstructurering buslijnen Westfriesland.

Het voorgestelde nieuwe station Westwoud biedt een overstappunt, halverwege tussen Hoorn en Stede Broec. Daar kunnen de buslijnen via Zwaag en via Oosterblokker eindigen (donkergroen/donkerblauw). Vanuit Westwoud rijdt een bus naar Enkhuizen (rood), door de dorpen van Stede Broec (deze vervangt de kronkelende huidige lijn 318).

Buslijnen rond nieuw station Westwoud, West-Friesland.

Het station Wervershoof wordt ook een knooppunt. Het wordt eindpunt voor een buslijn uit Hoorn, over de hele lengte van Zwaagdijk (oranje). De huidige lijn vanuit Medemblik naar Wervershoof (groen-blauw) zou dan doorrijden naar Hoogkarspel (een dwarsverbinding), in plaats van naar Hoorn (een radiale verbinding). De lus door het dorp wordt gehandhaafd. Er komt ook een lokale buslijn Wervershoof – Enkhuizen (in blauw op detailkaart).

wervershoof….enk-werver

De lijnen ten noorden van Hoorn worden gebundeld als een stamlijn, tot aan Wognum. Ze rijden langs Nieuwe Steen (Stadhuis) en door Risdam. De Zwaagdijk-lijn (oranje) draait naar het oosten meteen na de N302. Drie lijnen rijden naar de kerk van Wognum, via een nieuw bustunnel onder de A7. Eén draait dan naar rechts, en rijdt via Midwoud en Oppperdoes (violet) naar het station in Medemblik – een logische eindpunt, in plaats van een eindpunt in de polder. Daarbij zou een korte busbaan bij De Buurt misschien handig zijn.


 

Eén lijn rijdt via Benningbroek naar Abbekerk (olijfgroen, de enige lijn dat niet bij een station eindigt). Eén rijdt via Wadway naar Opmeer (groen op de detailkaarten), en kan doorgetrokken worden naar Schagen.

wognum-winkel….niedorp-schagen

Er komt ook een lijn van Station Medemblik, via Opperdoes, Twisk, Abbekerk, en Opmeer, naar Station Obdam (lichtgroen op de overzichtskaart). Behalve de (niet hinderlijke) knik bij Abbekerk, is dit bijna een rechte lijn. Station Medemblik is zodoende eindpunt van drie lijnen, uit de richtingen Midwoud, Twisk en Wervershoof (en ook voor buslijnen van/naar Wieringermeer, die hier niet beschreven worden).

De nieuwe lijn aan de rand van Medemblik…

Nieuwe spoorlijn aan de rand van Medemblik

Tot slot wordt de lijn via Schellinkhout naar Venhuizen (412, drie ritten per dag), doorgetrokken naar Enkhuizen, en in een echte buslijn omgezet (donkergroen op de overzichtskaart). Om gebruik van de bochtige dijk te beperken, is een nieuwe busbaan nodig, door de velden bij Schellinkhout.

Verplaatsing van de museumlijn Hoorn – Medemblik binnen Hoorn, naar een tracé langs Keern, zou een beperkte dienst Hoorn – Wognum mogelijk maken. De lijn zou de N302 in tunnel kruisen, naast de bestaande fiets-tunnel. Bij Wognum zou de tramlijn op het oude tracé aansluiten. Verder passeert de lijn, op weg naar Medemblik, slechts de rand van kleine dorpen: het zal vooral een toeristische attractie blijven,

Tien buslijnen, in combinatie met nieuw en verbeterde spoorlijnen, kunnen bijna alle dorpen van West-Friesland bedienen. De frequentie moet ook hoog zijn: minimaal een kwartier-dienst, liefst een bus elke tien minuten.

Buslijnen rond Hoorn

3 thoughts on “Buslijnen rond Hoorn

  1. […] Slechte bereikbaarheid brengt de regio namelijk economiche schade toe. Er wordt ook vaak gezegd dat er daarom maar een treinverbinding moet worden gemaakt van Hoorn naar Den Helder via Medemblik. Maar over hoe deze lijn er uit moet komen te zien, zijn nog niet veel concrete ideeën of plannen. Behalve op de digitale snelweg, het blog infrastruct.wordpress.com heeft een compleet plan over het streekvervoer in de regio, inclusief een treinverbinding, eentje die niet op stoom rijd. Er wordt rekening gehouden met zo min mogelijk schade aan de omgeving. Over de economisch haalbaarheid van het plan is niets bekend, maar waar een wil is is een (spoor)weg. Het loont wel om even hier te kijken. […]

  2. Martin says:

    Je neemt in het voorstel niet mee dat buslijnen ondergeschikt zijn aan treinverbindingen. Een busroute langs het spoor is goedkoper en zal nooit uitgevoerd worden, alleen al om de commerciële belangen van de spoorvervoerder. Geen politiek, maar een belangenverstrengeling van vervoermaatschappijen onderling. Dat mag niet de bedoeling zijn.
    Voorstel zou moeten zijn een route van Hoorn via Westwoud naar Wervershoof en verder. En daarnaast Wervershoof via Hoogkarspel naar Enkhuizen. Vrijwel zelfde idee, omdat de routes al door stations worden aangedaan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s