Tramlijnen in Den Bosch

Den Bosch heeft 138 000 inwoners, samen met Vught, Heusden en St. Michielsgestel 217 000. De stad had vroeger geen stedelijke tramlijnen, wel interlokale tramlijnen zoals de Stoomtram ‘s-Hertogenbosch – Helmond – Veghel – Oss (HHVO), en de tramlijn naar Drunen en Heusden.

Het voorstel hier omvat een stamlijn om de binnenstad, waarvan een aantal lijnen zouden aftakken. Daarnaast zijn ook twee tangent-lijnen mogelijk. Vergelijk het voorstel voor een tiental tramlijnen in Leiden. In tegenstalling tot Leiden, zou er geen lijn door de binnenstad lopen. Tot rond 1880 bleef Den Bosch een klassieke vestingstad, met smalle straten binnen de muren. De lijn van de muren en singels is behouden, en aan de oost- en zuidkant van de binnenstad loopt nu een weg, die geschikt is als tramtracé.

Klik om te vergroten: Den Bosch als vestingstad in 1886…

Den Bosch als vestingstad in 1886

Het stamtracé omvat de Oranje-Nassaulaan, Koningsweg, Parklaan, Spinhuiswal, Zuidwal en Hekellaan. Het begint bij het station, dat op slechts 300 m van de binnenstad ligt. Het krijgt haltes bij het Willemsplein, op het Spinhuiswal, bij de Petteraalseweg, en bij het Bastion Sint Anthonie (vlak voor de Zuid-Willemsvaart). Van deze lijn zouden radiale tramlijnen aftakken.

Klik om te vergroten…

stamlijn-denbosch

Zoals bij het voorstel voor Leiden, worden de takken afzonderlijk beschreven. De tramlijnen zelf zouden tak-stamlijn-tak rijden, maar de precieze lijnvoering hangt af van de vervoersstromen. De takken lopen naar:

Ook de twee tangent-lijnen worden apart beschreven.

Tramlijnen in Den Bosch

One thought on “Tramlijnen in Den Bosch

  1. Ik vrees, als inwoner van ‘s-Hertogenbosch, dat de kans op tramlijnen in deze stad vrijwel nul is. Op dit moment zijn de meest frequente verbindingen naar Kruiskamp (1/11, voorheen 61/62/64, ooit 8x per uur in de spits, nu 4x p/u), Maaspoort (7/8/9, voorheen 68/69/71, 4x p/u waarbij 7 een snelle route heeft) en Vught (8/9, voorheen 68/69. 2x p/u met op een gedeeld traject 4x p/u). Deze trajecten vertrammen zal qua kosten/baten totaal niet uit kunnen. Laat staan dat andere wijken bediend zouden kunnen worden met een tram (laat staan tangentlijnen!).
    Als er één stad is in Noord-Brabant waar tramlijnen nog enige kans van slagen hebben is het Eindhoven.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s