Tram Den Haag – Wassenaar

Bij het voorstel voor een tramnet in Leiden wordt ook een mogelijke stadstramlijn naar Wassenaar beschreven. Deze lijn zou via Leeuwenhoek (campus-zone) en de Haagse Schouwweg lopen, en dan evenwijdig aan de A44, via Maaldrift naar Wassenaar. Na het dorpscentrum (Van Zuylen van Nijeveltstraat), zou het eindigen aan de noordrand van Wassenaar.

De voorgestelde tramlijn vanuit Leiden…

De voorgestelde tramlijn vanuit Leiden

De lijn loopt deels over het tracé van de voormalige interlokale tram Den Haag – Wassenaar – Leiden – de Gele Tram. Hier wordt een tweede tramlijn voorgesteld, ditmaal vanuit Den Haag, dat ook grotendeels de voormalige route van de Gele Tram volgt – ongeveer de route van de huidige buslijn 43. Het is echter niet de bedoeling om de twee tramlijnen aan elkaar te koppelen. Het gaat om twee stadslijnen, die samengesteld een lange – en daarmee storingsgevoelige – lijn zouden vormen. Een ‘interlokale’ lijn is niet langer mogelijk, want de twee steden zijn naar elkaar gegroeid na de Tweede Wereldoorlog. Afgezien van de polder bij Maaldrift, is het onbebouwde vooroorlogse landschap verdwenen.

De nieuwe lijn in oranje, lijnen vanuit Leiden in blauw…

De nieuwe lijn in oranje, lijnen vanuit Leiden in blauw

De lijn vanuit den Haag zou aftakken van de huidige lijn 6, en zou dan ook de Randstadrail perrons op Den Haag Centraal en de Haagse tramtunnel kunnen gebruiken. Het beginpunt van de lijn, in het westen van Den Haag, wordt hier buiten beschouwing gelaten. Vanaf Centraal Station rijdt lijn 6 eerst over een viaduct naar de van Stolberglaan. Vanaf de Stuyvestantplein volgt de lijn Het Kleien Loo, de lengte-as van de jaren-’60 nieuwbouwijk Mariahoeve. Bij de T-kruising met de Hofzichtlaan draait lijn 6 naar rechts, naar Station Mariahoeve. De nieuwe lijn draait naar links, en dan naar rechts over de Bezuidenhoutseweg.

Klik om te vergroten…

mariahoeve

Bij de Landscheidingsweg (ringweg Den Haag), volgt de tramlijn de Zijdeweg, dat naast de ringweg loopt. Het kruist de Leidsestraatweg (waar een viaduct onvermijdelijk lijkt), en gaat verder over de Zijdeweg. Alles is hier ruim aangelegd, er is voldoende ruimte voor een tramlijn, ook naast de ringweg.

Klik om te vergroten…

mar-wassenaar….zijdeweg

Ter hoogte van renbaan Duindigt, draait de lijn naar rechts, over de Wittenburgerweg. Bij Oud-Wassenaar volgt het de hoofdweg, een ruime bocht over de Stoeplaan en Haesebroekseweg. Dit is het Wassenaar van de diplomatenwoningen: de bebouwingsdichtheid is zeer laag, en een enkele halte bij De Kieviet is warschijnlijk voldoende. Vanaf de Backershagenlaan is de bebouwing weer dichter, en de weg is recht (alle hoofdwegen hier lopen evenwijdige aan de kust, over de strandwallen). De tweede of derde halte op dit stuk (Backershagenlaan / Prinsenweg) is de overstaphalte voor de lijn uit Leiden, eventueel ook voor de doorgetrokken lijn Leiden – Voorschoten. De twee lijnen delen geen haltes, wat het ook mogelijk maakt om met verschillende materieel te rijden.

Klik om te vergroten…

midden-wassenaar….wassenaar-dorp

Na deze kruising, gaat de lijn verder over de van Duivenvoordelaan, met een halte bij de winkels (Stadshoudersplein). Het zou kunnen eindigen bij de jachthaven, of anders naar het noorden draaien over de Cranenburchlaan, om aan de rand van de bebouwing te eindigen. Dit laatste stuk zal relatief weinig gebruikt worden: wat betreft de vervoersstromen ligt het ‘eindpunt’ van een tram uit Den Haag, bij de overstaphalte voor de tram naar Leiden. Toch vormen alle lijnen samen ook een ‘eigen tramnet’ in Wassenaar, dat bijna alle wijken van de gemeente verbindt met het centrum.

De voorgestelde lijn is, gemeten vanaf Den Haag Centraal naar de Cranenburchlaan, 13 km lang. Dat is op zich vrij lang voor een stadstramlijn, en dan komt nog het gedeelte in het westen van Den Haag erbij. Dat geeft alweer aan, waarom koppeling met een Leidse tramlijn beter vermeden kan worden.

Tram Den Haag – Wassenaar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s