Spoorlijn naar Noordwijk

Dit voorstel hangt samen met het voorgestelde tramnet in Leiden en omgeving. De Regio Holland-Rijnland (met Leiden als kern) telt bijna 400 000 inwoners. Dat is voldoende om, naast een tramnet, stedelijke spoorlijnen te rechtvaardigen. In zuidelijke richting komt er een Zuid-Hollandse regionale metro (vroeger Stedenbaan genoemd) van/naar Dordrecht. De hier voorgestelde lijn naar Noordwijk zou een logische eindpunt bieden voor treinen uit Dordrecht en Rotterdam. Het zou ook de zwaarste noord-zuid vervoersstromen in Leiden zelf kunnen verwerken, met enkele nieuwe stations. Het is niet bedoeld als alternatief voor de voorgestelde tram naar Noordwijk de projecten versterken elkaar juist.

Noordwijk (25 000 inwoners) bestaat uit twee dorpen, beiden evenwijdig aan de kust. Noordwijk-Binnen is de oude kern, gebouwd op een strandwal. Noordwijk aan Zee is oorspronkelijk een vissersdorp, later badplaats. Ze zijn bijna aan elkaar gegroeid, maar nog gescheiden door een groenstrook (ook evenwijdig aan de kust).

De lijn Voorhout – Noordwijk met twee nieuwe stations…

De lijn Voorhout - Noordwijk met twee nieuwe stations

Er liep nooit een spoorlijn naar Noordwijk. Het werd vanaf 1885 bediend door een interlokale tram van de Noord-Zuid-Hollandsche Stoomtramweg Maatschappij (NZH). Deze liep via Rijnsburg. Het dichtstbijzijnde station is Station Voorhout (heropend in 1996). Voorhout is een relatief compact dorp, met 15 000 inwoners. Na het station draait de spoorlijn, om de Leidse/Haarlemmer Trekvaart te volgen (tot in Haarlem).

De 4-km lijn naar Noordwijk zou aftakken bij het begin van deze bocht, dat wil zeggen 300 m na de perrons van Station Voorhout. De nieuwe lijn moet een hoek van ongeveer 45 graden maken, en dat kan, met de sloop van enkele gebouwen. Ook voor een ongelijkvloerse kruising is er ruimte. Een eventuele uitbouw tot vier sporen zou meer problemen opleveren, maar een verplaatsing van de lijn door de Bollenstreek zou dat overbodig maken.

voorhout-bocht

Tussen Voorhout en de bebouwde kom van Noordwijk liggen slechts 2 km open landschap. De lijn kan hier nog op maaiveld-niveau, met een brug over de N206. In Noordwijk zelf moet het in ondiepe tunnel. De enige doorsnede in de bebouwing, dat op de lijn bij Voorhout aansluiting biedt, is de Van de Mortelstraat. Aan de oostrand van Noordwijk-Binnen komt een station onder deze weg, met een uitgang aan de Sint Jeroensweg. Deze straat leidt naar de oude dorpskern, 700 m verder. In de Mortelstraat zelf zit een knik, maar met enige verschuiving is het tracé erin te passen. Eventueel kunnen enkele hoekwoningen aan het einde van de straat worden gesloopt.

Bij de rotonde begint de groenstrook (dat hier langzaam met nieuwbouw opgevuld wordt). Er ligt nog een sportpark in een duinvallei, iets lager dan de omliggende wijken. De lijn moet dwars doorheen, en komt zodoende op maaiveld-niveau. De oplossing is overdekking van de lijn en ophoging met zand, mogelijk van het hele sportpark. Gedeeltelijke sloop (en terugbouw) van een school bij de rotonde is ook noodzakelijk.

Minimale sloop in Noordwijk…

Minimale sloop in Noordwijk

Aan de rand van het sportpark is het terrein weer hoger, en hier begint ook de bebouwing van Noordwijk aan Zee. De lijn zou in tunnel lopen, onder de Nieuwe Zeeweg, en in de tunnel komt ook het eindstation. Vanaf een uitgang hier, kunnen bezoekers rechtstreeks de Hoofdstraat in lopen, dat ook nog de kortste weg naar het strand vormt (600 m). Hier zou de lijn ook overstap bieden op de tram uit Leiden.

Tram door Noordwijk: basiskaart van Jan-Willem van Aalst, onder CC 3.0 licentie

Tram uit Leiden naar Noordwijk, via Katwijk.

 
Met een heropend Station Warmond (heropening), en mogelijk een station bij het industrieterrein Sassenheim-Zuid, komt een stedelijke spoorlijn (S-Bahn) tot stand, van Leiden Centraal tot Noordwijk aan Zee. De lijn zou vijf stations tellen, over een afstand van circa 11 km.

Spoorlijn naar Noordwijk

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s