Hogesnelheidslijn Schiphol West (bypass)

Een tweede spoorlijn via Schiphol is al langer een optie, i.v.m. de plannen voor een tweede terminal aan de overkant van de A4. De bypass-lijn zou aan de oostzijde van de Zwanenburgerbaan (landingsbaan) lopen, in wat nog open ruimte is. Het zou eenvoudig kunnen aftakken van de bestaande Schiphollijn, bij het begin van de luchthaventunnel. Ten noorden van de luchthaven volgt het de A5 (Westrandweg, in aanleg), om Lijnden en Halfweg heen. Het zou op de lijn uit Haarlem aansluiten, enkele km ten westen van Station Sloterdijk.

Het zal misschien verbazen, dat er in de omgeving van Amsterdam nog volop ruimte is voor de aanleg van een geheel nieuwe spoorlijn, zonder de bebouwde kom te doorsnijden, en bijna zonder sloop. Bovendien is er voldoende ruimte om het als hogesnelheidslijn (HSL) aan te leggen, met ruime bochten tussen kaarsrechte stukken. Dat komt natuurlijk door de luchthaven zelf. Schiphol heeft de bebouwing van de omgeving sterk afgeremd – door lawaai, en door grote stukken land als planologische reserve te claimen. Zonder Schiphol, was dit gebied volgebouwd vanuit de richting Amsterdam – een ontwikkeling dat na de Eerste Wereldoorlog bij Badhoevedorp werd ingezet.

schiphol-bypass

Een bypass-lijn als deze heeft vele voordelen: daarom is het voorstel hier om het aan te leggen, ook zonder tweede terminal. Het station hoeft dan ook niet aan de plek van deze terminal, in de hoek tussen de Zwanenburger- en Buitenveldert- banen. (Zie de kaart tweede terminal, development option 6P). Het kan ook tussen Zwanenburgerbaan en A4 gebouwd worden, ter hoogte van Schiphol-Centrum. Eventueel zou een tijdelijk station aan de nieuwe lijn later verschoven kunnen worden, naar de plek van de tweede terminal.

Korter is het niet, maar het belangrijkste voordeel van de bypass is een snelle route vanaf de HSL-Zuid, naar Amsterdam Centraal. (De huidige lijn via Station Lelylaan is gebouwd voor 120 km/h). De HSL-bypass kan zelfs bij Weteringsbrug beginnen, en naast de A4 lopen. De bypass-lijn zal ook Station Schiphol en de Schiphol-tunnel ontlasten. Bovendien kan de nieuwe lijn makkelijk aftakkingen krijgen naar Haarlem en Zaandam. Ook de aansluiting op nieuwe lijnen in de regio wordt makkelijker. Een mogelijke tramlijn uit Haarlem (een verkorting van de Zuidtangent) zou hier op de bypass-lijn aansluiten, en de ‘blauwe lijn’ van de voorgestelde metro Haarlemmermeer zou eindigen bij het station ‘tweede terminal’.

metroblauw-hmeer

Wat de bypass-HSL niet doet, is luchtvaart-passagiers een kortere reis naar Schiphol bieden. De plek van het huidige station, onder de terminal, is niet te verbeteren, en daarom zal deze zijn functie behouden.

De korte HSL hoeft niet precies naast de A5 te lopen (zoals de officiële plannen veronderstellen). Met een tracé iets dichter bij Amsterdam is de aansluiting op de lijn uit Haarlem wellicht makkelijker uit te voeren. Dat geldt ook voor een eventuele aansluiting op de Hemtunnel-lijn. In de Osdorper Bovenpolder, zouden snelweg en HSL wel naast elkaar lopen.

De nieuwe lijn zou beginnen bij een ongelijkvloerse kruising, tussen Station Hoofddorp en de Schiphol-tunnel. Dit moet bovendien direct overgaan in een tunnel onder de taxibanen van de Zwanenburgerbaan. Een langere bypass, vanaf Weteringsbrug, vermijdt deze ingewikkelde aansluiting. De lijn loopt vervolgens naast de oostelijke taxibaan van de startbaan: dit kan niet anders dan in tunnel. Een (al dan niet tijdelijk) station komt dan in de driehoek tussen Zwanenburgerbaan, Buitenveldertbaan, en A4. Deze ruimte is gereserveerd voor “nieuwe afhandelingsposities centrum”: zie figuur 4.1 van het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan 2015. Als dat doorgaat, kan dit station op de bestaande terminal aansluiten. Vanwege de loopafstanden zou dan een people-mover nodig zijn, tussen de twee stations.

tijdelijk-schiphol

Ongeveer 1500-2000 m verder, ligt de plek van de tweede terminal, Schiphol-areaal Noordwest. Vanwege kruisende wegen en/of taxibanen, zou de nieuwe lijn ook hier in tunnel lopen, met een ondergronds station. Zonder terminal komt er uiteraard geen station hier.

Na dit station, zou de lijn mogelijk bovengronds lopen. Het gaat eerst rechtdoor, en bij Knooppunt Raasdorp buigt het ongeveer 40 graden naar rechts. Het volgt hier ongeveer de Raasdorperweg (dit is een weinig bekend bedrijfsterrein, met autosloperijen e.d.). Het kruist dan de Ringvaart van de Haarlemmermeer, naast de A5. Na deze brug, zou de lijn in tunnel overgaan, om de Haarlemmerweg en spoorlijn te kruisen. Het komt boven bij woonboulevard Sierenborch, om aan te sluiten op een oude tracé-reservering voor een verlegde Haarlem-lijn. Iets verderop, sluit het aan op de bestaande lijn naar Sloterdijk en Centraal Station. Een aansluiting met de lijn naar Zaandam zou onvermijdelijk de industrie en bedrijfsterreinen van Westpoort doorsnijden: de aangegeven versie is schematisch.

aansluiting-geuzenveld

Een aftakking in de richting Haarlem, zou al bij Knooppunt Raasdorp beginnen. Het kan de A9 volgen, en loopt vervolgens om bedrijfsterrein De Liede, richting Ringvaart. Het zou daar in tunnel duiken, om de Ringvaart, de Liede, en de A200 te kruisen. Vlak voor Station Haarlem-Spaarnwoude, sluit het aan op de lijn naar Haarlem, dat viersporig zou worden.

aftakking-haarlem

Die tak kan ook deel uitmaken van een nieuwe spoorlijn langs de A9, van Amsterdam-Zuid tot Haarlem.

De bypass-lijn in zijn geheel, van aansluiting tot aansluiting, zou rond 14 km lang worden. Als de bypass bij Weteringsbrug begint, dan wordt het 11 km langer. Vergelijking van de reistijd Schiphol – CS is niet zinvol, omdat de treinen niet hetzelfde station bedienen. De nieuwe lijn moet wel minstens 7 minuten schelen, op een reis vanuit bijvoorbeeld Rotterdam.

Voor de hier voorgestelde lijn zijn er ook alternatieven: zie het overzicht Tracé-opties voor een Schiphol-bypass.

Hogesnelheidslijn Schiphol West (bypass)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s