Metro Utrecht naar De Bilt

Dit is onderdeel van een voorstel voor een uitgebreid metronet. Om het overzichtelijk te houden, wordt het lijn voor lijn beschreven. Lees eerst de inleiding: Metro Utrecht.

De hier voorgestelde metrolijn naar De Bilt en Bilthoven is een verlenging van de lijn naar De Uithof. Het begint bij metrostation ‘Uithof Central’, naast het station op de verplaatste spoorlijn Utrecht – Driebergen. Het volgt dan de Heidelberglaan, en draait naar het noorden, om het ziekenhuis UMC heen. Na de bocht, komt er een derde metrostation voor De Uithof, bij het WKZ (kinderziekenhuis).

Klik om te vergroten…

Dit gebogen tracé, en de halte, zijn gelijk aan het laatste stuk van de geplande HOV-lijn Om de Zuid. De metro zou op viaduct lopen: het gaat om een lichte automatische metro, waardoor de uitvoering makkelijker wordt.

De lijn kruist vervolgens afrit 2 van de snelweg A28, en volgt dan de Universiteitsweg naar De Bilt. Het kruist de N237, en de Dorpsstraat. Hier komt het tweede station, direct naast het oude dorpscentrum. (Het gebouw links onderaan is het KNMI). Kort voor, of direct na dit station, daalt de lijn in tunnel. Het tracé zelf is ideaal: er hoeft niets te worden gesloopt. Bovendien kan de lijn hier overstap geven op een mogelijke tramlijn naar Zeist.

De lijn gaat verder onder de Soestdijkseweg Zuid, hier de bebouwingsgrens van De Bilt. Het volgende station (‘De Bilt IJsbaan’) komt aan de kruising met de Groenekanseweg. In de directe omgeving is er vooral groen, maar het is de enige logische plek. De winkelstraat van De Bilt (Hessenweg) ligt op ongeveer 600 m. De kern De Bilt, onderdeel van de gelijknamige gemeente, heeft 10 500 inwoners, genoeg om twee stations te rechtvaardigen.

De metrolijn gaat rechtdoor, onder een kaarsrechte straat, naar Bilthoven. Tot aan het gemeentehuis is dit nog steeds de bebouwingsgrens. Bilthoven zelf (22 000 inwoners) bestaat uit 20-eeuwse woningbouw rond het NS-station, en ligt aan beide kanten van de weg. Het is 2 km tot het NS-station, en daarom is een tussenliggend station wenselijk. De aangewezen plek is de kruising met de Jachtlaan, bij het gemeentehuis. ‘Bilthoven Raadhuis’ lijkt de aangewezen naam.

Eén kilometer verder komt het eindpunt van de lijn, bij NS-station Bilthoven. Het wordt in de toekomst bediend door Randstadspoor, mogelijk zonder verdere NS-diensten. Dit punt ligt centraal in Bilthoven, met bijna alle winkels binnen 400m. De woonbebouwing is echter verspreid, met uitgestrekte villawijken ten noorden van het station.

De lijn naar De Bilt en Bilthoven zou vooral woon-werk verkeer dienen, tussen de twee kernen en Utrecht, en ook (met overstap op Randstadspoor) Amersfoort en Hilversum. Via het voorgestelde Intercity-station De Uithof, zou het ook de toegang vormen tot het landelijk spoorwegnet. De lijn, gemeten vanaf De Uithof, wordt 6 km lang.

Metro Utrecht naar De Bilt

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s