Metro Utrecht naar Nieuwegein via Tolsteeg

Dit is onderdeel van een voorstel voor een uitgebreid metronet. Om het overzichtelijk te houden, wordt het lijn voor lijn beschreven. Lees eerst de inleiding: Metro Utrecht.

De hier voorgestelde metrolijn naar Nieuwegein vervangt de huidige sneltram (SUN), en volgt gedeeltelijk zijn tracé. Het resterende tracé blijft gewoon in gebruik, als stedelijke tramlijn, en wordt zelfs uitgebreid: meer daarover later. In tegenstelling tot de sneltram, loopt de metro via Tolsteeg. Het gaat ook vanaf Nieuwegein-Centrum verder, naar IJsselstein en Vianen: dat wordt later beschreven.

De lijn naar Nieuwegein zou aftakken van de eerste metrolijn naar De Uithof, na het station Vaartsche Rijn. De metro loopt hier aan de Tolsteeg-kant van de spoorlijn. Deze route van/naar Utrecht Centraal heeft het voordeel dat het de zuidkant van de binnenstad bedient.

Een tracé aan de rand van Tolsteeg / Hoograven, via Opaalweg en Waterlinieweg, lijkt de enige optie. Andere noord-zuid tracés (bijvoorbeeld de brede Julianaweg), zijn niet te combineren met een station Vaartsche Rijn. Ook de aftakking naar de Opaalweg is problematisch, vanwege een scherpe bocht om een flatgebouw heen. De voorgestelde lichte automatische metro is, wat dat betreft, flexibeler dan conventionele systemen. Als het niet anders kan, dan moet maar een deel van dit gebouw weggebroken worden. De lijn naar De Uithof krijgt een station ter hoogte van de Opaalweg, maar deze wordt niet aangedaan door treinen via Tolsteeg. Het eerste station daar komt aan de Robijnlaan, ter hoogte van winkelcentrum Smaragdplein.

Klik om te vergroten…

Na het einde van de Opaalweg, volgt de lijn de Waterlinieweg: dit stuk kan zeker op viaduct. Het volgende station komt aan de Goylaan (officieel: de ‘t Goylaan), met overstap op een vertramde lijn 10. Deze weg is ook de toegang tot de wijk Lunetten, en het wijkwinkelcentrum ligt op ca. 700 m afstand. Het derde station komt ter hoogte van Kastelenplantsoen: hier is ook een loop- en fietsroute (Oude Liesbosweg) naar de zuidhelft van Lunetten.

De lijn kruist nu de snelweg A12, in tunnel onder afrit 18. Het gaat verder langs de Laagravenseweg, met een station Laagraven ter hoogte van Ravenswade. De lijn draait nu 90 graden, om aan te sluiten op het sneltram-tracé. Het kan de weg volgen, en het Amsterdam-Rijn Kanaal per brug kruisen, maar om het Merwedekanaal te kruisen is een tunnel of aquaduct waarschijnlijk beter.

Aan de westkant van het Merwedekanaal bereikt de lijn het sneltram-tracé, kort voor de halte Zuilenstein. Een station bij Huis de Geer biedt overstap op deze lijn, in de richting Kanaleneiland en Utrecht Centraal. Sterker nog, de lijn kan doorgetrokken worden langs het Merwedekanaal (Utrechtse Straatweg en Herenstraat) – dat wordt later beschreven. Zelfs de boog naar halte Zuilenstein kan in bedrijf blijven, als onderdeel van een tramlijn naar Galecop-Zuid.

Vanaf Zuilenstein, wordt het tracé van de sneltram door de metro overgenomen. Met de bouw van enkele voetgangerstunnels en twee bruggen, kan ook het metro-tracé naast de Verhoefweg lopen: de twee haltes worden metro-stations.

Bij Nieuwegein-Stadscentrum maakt de sneltram een scherpe bocht, om door het winkelcentrum te lopen. De huidige perrons sluiten direct aan op de winkels. Dat was goed bedoeld, maar de lijn zit ingeklemd tussen de bebouwing, het is onveilig, en verbetering is moeilijk. De metro zou hier op viaduct lopen, met een beter tracé. Daarbij is enige sloop onvermijdelijk, maar de omgeving van de halte is toch verloederd. Omdat de lijn zich splitst vlak na het station Stadscentrum, is het denkbaar dat de perrons boven elkaar komen, om de aftakking te faciliteren.

Bij de kruising met de Zuidstedeweg zou de metrolijn zich splitsen, evenals de sneltram. Eén metrolijn gaat naar IJsselstein, maar dan zonder een slinger door de nieuwbouwwijken. De andere volgt het sneltram-tracé naar Vreeswijk, en wordt doorgetrokken naar Vianen. Beiden worden in opvolgende posts beschreven.

De metrolijn van Utrecht Centraal naar Nieuwegein-Centrum via Tolsteeg wordt even lang als de huidige sneltramlijn, 10,3 km. Het krijgt 10 tussenliggend stations, ook evenveel als de sneltram, maar op een andere route. Een automatische metro, met geen gelijkvloerse kruisingen, moet ook sneller zijn als de huidige sneltram, zeker in de spits.

Metro Utrecht naar Nieuwegein via Tolsteeg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s