Metro Utrecht naar Vianen vanaf Nieuwegein

Dit is onderdeel van een voorstel voor een uitgebreid metronet. Om het overzichtelijk te houden, wordt het lijn voor lijn beschreven. Lees eerst de inleiding: Metro Utrecht.

Evenals de eerder beschreven lijn naar IJsselstein, is deze metrolijn naar Vianen een verlenging van de metro naar Nieuwegein via Tolsteeg. Die twee vervangen delen van de huidige sneltram (SUN). De metrolijn naar Vianen zou het sneltram-tracé naar Nieuwegein-Zuid geheel overnemen: er blijft geen tram-tracé in bedrijf. In Vianen moet de metro aansluiten, op de lang geplande spoorlijn Utrecht – Breda.

Klik om te vergroten…

De metrolijn splitst zich, net na station Nieuwegein-Stadscentrum: de lijn zou hier op viaduct lopen, en kruist de Zuidstedeweg. Het gaat verder naast deze weg, aan de zuidkant. Het eerste station komt op een brug over de Doorslag, net als de huidige sneltramhalte.

De lijn draait 90 graden, en gaat verder naast de ‘s-Gravenhoutseweg / Zandveldseweg. Dit tracé is grotendeels gescheiden van het overige verkeer: met twee extra bruggen is het geschikt voor een metrolijn. De bestaande halte Fokkesteeg wordt gehandhaafd, maar het volgende station wordt verschoven naar de Dunantlaan. Dat geeft een betere overstap op de bus, en verkort de looproute naar Vreeswijk, aan de overkant van het Merwedekanaal.

Na de Dunantlaan gaat de nieuwe metrolijn in tunnel. De sneltram-eindhalte Nieuwgein-Zuid wordt vervangen door een ondergronds station. De lijn kruist nu de Lek, en de tunnel moet onder de Lekboulevard, dat als waterkering fungeert. Dat heeft misschien gevolgen voor het station, maar het komt in principe net achter de Lekboulevard.

De tunnel gaat onder de Jachthaven, en kruist de rivier onder een hoek. Het draait dan 90 graden, om de oude stad Vianen heen, naar een oost-west tracé aan de zuidkant daarvan. Dit tracé ligt net ten zuiden van de oude stadsmuur, langs Buitenlandpoort en Lijnbaan.

Als het slechts de bedoeling was om Vianen te bedienen, dan was een eindstation naast het Merwedekanaal voldoende. Het gebogen tracé is bedoeld om de aansluiting op de spoorlijn Utrecht – Breda mogelijk te maken. Het toekomstige station komt zo goed als zeker aan het einde van de Hagenweg, naast afrit 27 op de A27.

Met een overstap van spoor op metro, wordt een toekomstige Station Vianen de toegang niet alleen tot Vianen zelf (20 000 inwoners), maar ook tot Nieuwegein en IJsselstein (samen 95 000). Dat rechtvaardigt de moeite van een tracé langs de zuidkant van de binnenstad. De straten (Buitenlandpoort en Lijnbaan) zijn niet breed, en bij de voormalige stadspoort versmalt de oude stadsgracht tot een paar meter. Het moeilijkste stuk is echter kort, misschien 300 m. De ingang van het station komt misschien naast het winkelcentrum, maar het station kan ook aan de westkant van de brug over de stadsgracht.

Dit alles moet in tunnel, ook omdat de lijn daarna het Merwedekanaal moet kruisen. Daarna gaat het verder onder de Hagenweg. Een station op het bedrijfsterrein is mogelijk, maar zou dan vlakbij het eindstation liggen. Deze komt in elk geval bij de spoorlijn, naast de A27 (oostzijde). De Hagenweg eindigt hier heel abrupt: het was duidelijk de bedoeling om het door te trekken naar Hagestein, maar het dorp zou dan in sluipverkeer stikken. Een busbaan kan echter geen kwaad.

De lijn van Nieuwegein-Stadscentrum naar Station Vianen wordt 6500 m lang. Vanaf Utrecht Centraal is het (met de metro) dan bijna 17 km. (Tussen de twee stations gaat het uiteraard sneller per trein, de metro bedient de tussenliggende gebieden).

Metro Utrecht naar Vianen vanaf Nieuwegein

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s