Tram naar IJsselstein via Jutphaas

De voorgestelde metro Utrecht – Nieuwegein via Tolsteeg, en zijn verlenging naar IJsselstein, gebruiken een deel van het tracé van de huidige Utrechtse sneltram (SUN). Er blijven twee stukken over van: van Utrecht Centraal naar Huis De Geer, en de slingerende lijn door IJsselstein. Het voorstel hier is, om ze weer aan elkaar te koppelen, als stedelijke tramlijn via Jutphaas. Het nieuwe lijngedeelte zou geheel over kades lopen, langs het Merwedekanaal en Doorslag.

Als tram-tracé is dit niet geheel nieuw. Van 1883 tot 1927, reed er een stoomtram en paardentram, van Utrecht naar Jutphaas en Vreeswijk. Deze voorloper van de huidige sneltram reed langs de Vaartsche Rijn en het Merwedekanaal. Dit zijn heel oude vaarten, aangelegd in de eerste helft van de 12e eeuw. Het Merwedekanaal is gedeeltelijk een verbreding daarvan, uit 1892. De weg naast de vaarten werd op last van Napoleon de hoofdweg naar het zuiden, en de tram gebruikte deze weg.

Klik om te vergroten: de sneltram door Kanaleneiland naar Huis De Geer in blauw gemarkeerd, voorgestelde metro in rood.

De huidige sneltram loopt geheel ten westen van het oude tram-tracé. Bij Huis De Geer lopen de tracés vlak bij elkaar, en dat is ook het punt waar de metro het tracé van de sneltram overneemt. Bovendien loopt de metro hier in tunnel of op brug, om het kanaal te kruisen. Zodoende kan het sneltram-tracé eenvoudig worden doorgetrokken, naar de kade van het Merwedekanaal, dat hier de Utrechtsestraatweg heet. De metro zou hier toch een station ‘Huis De Geer’ krijgen: de overstap is ook geregeld.

De tramlijn gaat dan verder naast het kanaal, over de Utrechtsestraatweg en de Herenstraat. Het wordt als stadstramlijn uitgevoerd. Deze straten zijn niet toch geschikt voor een sneltram, maar ook het traject via Kanaleneiland zou in een stadstram omgezet worden. Het zou deel uitmaken van een stedelijke tramnet: zie de lijst van lijnen.

Bij de brug naar Fort Jutphaas ligt de oude dorpskern: een halte hier staat vast. De volgende halte komt ongeveer bij de Vredebestlaan. Hier buigt het Merwedekanaal af: de oude vaart ‘Doorslag’ gaat rechtdoor. (De Doorslag verbond de Vaartsche Rijn met de Hollandse IJssel, vanaf de 13e eeuw).

De volgende halte komt bij de Noordstedeweg. Het oude tram-tracé kruiste de brug hier, en ging verder langs het Merwedekanaal naar Vreeswijk. De nieuw tramlijn gaat rechtdoor: een kantoorbouw moet waarschijnlijk gesloopt worden (het enige gebouw aan de waterkant langs de vaart). De volgende halte is kort daarna, bij de Zuidstedeweg. Deze geeft een tweede overstap op de metro Utrecht, dat ook hier het tracé van de sneltram zou overnemen, richting Nieuwegein-Zuid en Vianen.

De volgende halte komt bij de Geinbrug, hierna heet de kade IJsselsteinseweg. Bij de volgende brug, de voetbrug naar Geinoord, sluit de Doorslag haaks aan, op de Hollandse IJssel. De weg draait ook bijna 90 graden: na de bocht komt er een halte.

De tramlijn gaat gewoon verder langs het water, maar nu naast de Hollandse IJssel. Het kruist hier de metrolijn naar IJsselstein (op viaduct of in tunnel), maar er komt geen overstap. 400 m verderop sluit de nieuwe tramlijn aan, op het bestaande tracé van de sneltram. Deze gaat vervolgens onder de A12 en de N210, naar de bebouwde kom van IJsselstein.

IJsselstein (34 000 inwoners) bestaat uit grote nieuwbouwwijken om de kleine historische kern heen. De sneltram slingert door deze wijken, met één halte ‘Binnenstad’, op 150 m van de oude stad. Omzetting in een tramlijn heeft hier geen gevolgen voor het tracé, en de meeste haltes lijken toch eerder op een stadstramhalte. Direct naast de tramhalte Binnenstad komt ook een metrostation, eindpunt van de metrolijn uit Utrecht.

Klik om te vergroten: de sneltram door Ijsselstein in blauw gemarkeerd, voorgestelde metro in rood.

De lijn wordt 17 km lang, iets korter dan de bestaande sneltramlijn. (Het tracé langs de kanalen in Nieuwegein is ca. 600 m korter, dan de lijn dat het vervangt). Mogelijk wordt het tracé door twee tramlijnen bediend, één van IJsselstein naar Huis De Geer, en één van Utrecht naar Nieuwegein-Centrum, Voor dat laatste is een korte verlenging denkbaar, over de Noordstedeweg naar het voorgestelde metrostation: de tram kan een gedeelte van de huidige sneltram-tracé als eindlus gebruiken.

Tram naar IJsselstein via Jutphaas

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s