Tram Utrecht – Zeist

Deze tramlijn Utrecht – Zeist hoort bij een voorgesteld tramnet in en rond Utrecht. De lijnen hebben een eigen logica, maar zijn ook aanvullend op de voorgestelde Metro Utrecht. Om het overzichtelijk te houden, worden ze lijn voor lijn beschreven: zie daarom ook de overzichtslijst.

Voorgesteld is een stedelijke tramlijn (geen sneltram) van Utrecht Centraal, over Vredenburg, de Biltstraat, de Biltse Straatweg, en de Utrechtseweg, naar Zeist. Het zou 11,5 km lang worden. Op de kaart: tram in blauw, metro vanaf De Uithof in rood, nieuw spoor-tracé in zwart…

De lijn geeft in De Bilt overstap op de voorgestelde metrolijn naar Bilthoven. In Zeist-Noord geeft het overstap op de voorgestelde metrolijn naar Zeist. Het eindigt bij een nieuw Station Zeist, op de voorgestelde spoorlijn naar Driebergen via De Uithof. Zodoende heeft deze lijn ook een functie binnen Zeist: het verbindt metro en spoorlijn, via de zuidrand van het centrum. Het tracé vanuit Utrecht zou ook met andere tramlijnen gedeeld worden: een vertramde lijn 11 naar De Uithof, en een tramlijn naar Bilthoven via De Bilt. Aan de rand van Utrecht, geeft de lijn ook overstap op de voorgestelde tangent-metrolijn van Overvecht naar De Uithof.

Een origineel voorstel is dit niet. De Stichtsche Tramway-Maatschappij (STM) exploiteerde al vanaf 1879 een paarden-tramlijn van Utrecht naar Zeist, via De Bilt. Deze werd in 1901 door de NBM overgenomen, in 1909 geëlektrificeerd, en werd zelfs verlengd tot Arnhem. De lijn sloot in 1949. (Het beeld van de tram in de Biltstraat is van de verzameling Oud Utrecht op Flickr).

Een tracé door de Biltstraat is ook geen onbekende in de Utrechtse politiek. Dit is de route van bus 11, en het tracé is al jaren in discussie, als mogelijke tramlijn “Om de Noord” naar De Uithof. Utrecht heeft inmiddels gekozen voor een HOV-tracé, “Om de Zuid” (deels de route van bus 12). De route van bus 11 is ook een HOV-route onder de naam Binnenstadsas, maar dat slaat op de huidige busbanen en busstroken.

Er wordt hier aangenomen, dat de voorgestelde tramlijn een eigen tunnel krijgt onder Utrecht Centraal – een optie die op kostengronden is afgewezen bij de huidige plannen voor het gebied. Deze tramtunnel zou de Noordertunnel vervangen, en moet toegang tot de perrons bieden. (De lijnvoering ten oosten van Utrecht Centraal wordt hier buiten beschouwing gelaten).

De voorgestelde tramlijn volgt de route van bus 11 in de binnenstad: Vredenburg, Janskerkhof, Nobelstraat, Kruisstraat, Biltstraat. Tot aan de Biltstraat worden de huidige haltes gebruikt, ook als is de afstand gering. Bij de Stadsschouwburg is er overstap op een tramlijn langs de Singels. De halte Oorsprongpark wordt verschoven naar de overkant van de spoorlijn, naar Hogelandsepark. Hier komt een overstap op de voorgestelde oostelijke tangent-tramlijn.

De rotonde met onderdoorgang (Berekuil) moet verbouwd worden: misschien is een tramviaduct overheen voldoende. De lijn gaat verder over de Biltste Straatweg: de volgend halte, vlakbij Restaurant De Beerenkuil, geeft overstap op de tangent-metrolijn.

Tangent-metro (rood) en tangent-tram (blauw), tussen binnenstad en A27

Ongeveer 1500 m tussen Utrecht en De Bilt is onbebouwd: de volgende halte komt aan de rand van De Bilt, bij Park Arenberg. Na het Van Boetzelaarpark zou een tramlijn richting Bilthoven zich afsplitsen. De hoofdweg N237 vermijdt de dorpskern van De Bilt: de tramlijn naar Zeist gaat juist verder over de Dorpsstraat, met een halte aan het begin daarvan. Dit is het oude tram-tracé: de Dorpsstraat is net breed genoeg voor twee tramsporen.

Ann het einde van de Dorpsstraat komt een halte aan de Soestdijkseweg Zuid, met overstap op de voorgestelde metrolijn naar Bilthoven, dat onder deze weg zou lopen.

De lijn gaat verder over de Holle Bilt, de oude weg naar Zeist, en vervolgens naast de hoofdweg: dit gedeelte is nauwelijks bebouwd. Na de brug over de A28, komt de eerste halte bij de kruising met de Kromme Rijnlaan / Dreef. De tram geeft hier overstap op de voorgestelde metrolijn naar Zeist-Noord via De Uithof.

De lijn gaat verder over de Utrechtseweg: het wegenpatroon bepaalt de volgende twee haltes, bij de Sanatoriumlaan en de Griftlaan. Er zijn verder geen winkels of voorzieningen op deze toegangsweg. De volgende halte komt wel aan de rand van het centrum, bij de oude dorpskerk van Zeist.

Klik om te vergroten: tram (blauw), metro, en spoorlijn in Zeist.

De lijn gaat verder over de Wateringeweg, met een halte aan de Griffensteinselaan, tegenover Slot Zeist. De eindhalte komt bij het voorgestelde station Zeist, op de verschoven spoorlijn Utrecht – Driebergen. Deze zou vooral gebruikt worden door Randstadspoor.

Het tracé over de Wateringeweg wordt gedeeld met een tramlijn uit Amersfoort. Met delen van twee tramlijnen, een metro, en een nieuwe spoorlijn, krijgt Zeist zelf een behoorlijk netwerk, dat een groot deel van de vervoersstromen kan verwerken.

Tram Utrecht – Zeist

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s