Tram Utrecht – Bilthoven

Deze tramlijn Utrecht – De Bilt – Bilthoven hoort bij een voorgesteld tramnet in en rond Utrecht. De lijnen hebben een eigen logica, maar zijn ook aanvullend op de voorgestelde Metro Utrecht. Om het overzichtelijk te houden, worden ze lijn voor lijn beschreven: zie daarom ook de overzichtslijst.

De tramlijn naar Bilthoven zou aftakken van de eerder voorgestelde tramlijn Utrecht – Zeist. Dat gebeurt bij het Van Boetzelaar Park, aan de rand van het oude dorp De Bilt. De tram naar Zeist rijdt hier verder via de Dorpsstraat, de lijn naar Bilthoven volgt de Bilthovenseweg, naast het park. Deze ligt namelijk in het verlengde van de Hessenweg, de huidige hoofdstraat van De Bilt.

De eerste halte komt aan de Blauwkapelseweg. De lijn gaat dan verder over de Hessenweg, met een halte bij de rotonde halverwege, waar de winkels geconcentreerd zijn. Ook aan het einde, bij het Letteplein, komt er een halte.

Na de knik in de weg bij dit plein, gaat de lijn verder over de Eerste Brandenburgerweg, met een halte bij de Planetenbaan, ter hoogte van het RIVM. Bij de rotonde draait het naar de Hertenlaan en de Tweede Brandenburgerweg, met een halte ‘Tuindorp’ (bij de huidige bushalte).

De tramlijn volgt een voormalige doorgaande route van Utrecht naar Bilthoven: de straten zijn breed genoeg. De lijn loopt evenwijdig aan de voorgestelde metrolijn naar Bilthoven. Ze hebben echter verschillende routes richting Utrecht: de metro rijdt via De Uithof, de tram via de noordelijke binnenstad.

Klik om te vergroten: de tram (blauw), in verhouding tot de metro vanaf De Uithof

Aan het einde van de Tweede Brandenburgerweg, draait de lijn naar de Leijenseweg. met een halte bij de hoek. Via de Soestdijkseweg Zuid bereikt het Station Bilthoven, aan de spoorlijn Utrecht – Amersfoort. Een geplande lijn van Randstadspoor via dit station eindigt, zoals de huidige stoptreinen, in Baarn. Met de voorgestelde nieuwe spoorlijnen langs Soest kan deze lijn naar Amersfoort worden omgeleid. De tram geeft dan overstap in de richting Amersfoort. Een viersporig lijn door Bilthoven is een voorwaarde voor zulke projecten.

Bij de eerste plannen voor Randstadspoor, was er ook sprake van een station Bilthoven West. Deze is later geschrapt van de plannen, maar met viersporigheid wordt het weer een optie. Het zou komen tussen de wijken Brandenburg en De Leijen, ongeveer ter hoogte van de fietstunnel en de tennisbanen. De tram zou ook daar kunnen eindigen. In dat geval, gaat het aan het einde van de de Tweede Brandenburgerweg bijna rechtdoor, over de Oude Brandenburgerweg en de Talinglaan (wit highlight op het beeld).

De lijn wordt 9,5 km lang (van Utrecht Centraal naar Station Bilthoven). Daarvan ligt ongeveer 4 km in De Bilt en Bilthoven: het tracé tot De Bilt wordt gedeeld met de tramlijn naar Zeist.

Tram Utrecht – Bilthoven

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s