Tram 11 naar De Uithof

Deze tramlijn naar De Uithof hoort bij een voorgesteld tramnet in en rond Utrecht. De lijnen hebben een eigen logica, maar zijn ook aanvullend op de voorgestelde Metro Utrecht. Om het overzichtelijk te houden, worden ze lijn voor lijn beschreven: zie daarom ook de overzichtslijst.

Het gaat om een vertramde buslijn, de bestaande lijn 11. Het tracé is ook gelijk aan het HOV-tracé onder de naam Binnenstadsas, dat niets anders betekent dan de busbanen langs lijn 11. Tot aan de Biltstraat, wordt het tracé ook gebruikt door de eerder voorgestelde tramlijn Utrecht – Zeist (met aftakking naar Bilthoven). Zoals bij dat voorstel aangegeven, zijn er al langer plannen geweest voor een tram naar De Uithof via de Biltstraat. Inmiddels is gekozen voor een tracé “Om de Zuid“. In de eerdere voorstellen ging het om doortrekking van de sneltram uit Nieuwegein. De veronderstelling was, dat alleen massaal gebruik – inmiddels 50 000 studenten van alle instellingen op De Uithof – de lijn kon rechtvaardigen.

Het voorstel hier gaat uit van de aanleg van zowel een spoorlijn als een metro naar De Uithof. De voorgestelde ‘tram 11’ is dan ook een stadstram, geen sneltram, en het maakt deel uit van een stedelijk net. Het heeft ook een geheel andere tracé als de voorgestelde metrolijn: er is geen duplicatie.

De lijn zou beginnen bij een tramtunnel onder de perrons van Utrecht Centraal. De lijnvoering ten westen van Centraal wordt hier niet besproken, mogelijk wordt de lijn gekoppeld aan een tramlijn via Lombok. In de binnenstad rijdt de tram via Vredenburg, Janskerkhof, Nobelstraat, Kruisstraat, en de Biltstraat. Bij de Stadsschouwburg kruist de lijn een tangentlijn langs de Singels.

Aan het einde van de Biltstraat kruist het een tweede tangentlijn door de oostelijke wijken. Vanaf dit punt (rotonde Berekuil), ligt er al een vrijliggende busbaan, dat in principe al geschikt is voor omzetting in een tramlijn. Deze loopt door het kantoorgebied Rijnsweerd-Noord (met Provinciehuis), en langs de woonwijk Rijnsweerd-Zuid. Bij de halte Rijnsweerd-Zuid geeft de tramlijn overstap op de voorgestelde tangent-metrolijn Overvecht – Uithof.

Voorgestelde tangentlijn oost

De tram gaat onder de A27 naar De Uithof zelf, en eindigt bij het huidige busstation bij het ziekenhuis UMC – de plek van de toekomstige stations (spoor en metro). In De Uithof rijdt de tram boven de metrotunnel, wat natuurlijk betekent dat deze eerst af moet zijn. Een alternatieve route is beschikbaar: over de Leuvenlaan, tot aan de Universiteitsweg.

De lijn wordt 6 km lang. Daarvan kan nog en lijn zich afsplitsen: een vertramde buslijn 3, op de vooroorlogse route van tram 3. ‘Tram 11’ zou nog een tramlijn kruisen, een oostelijke tangentlijn. Meer over deze lijnen later.

Tram 11 naar De Uithof

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s