Tram 3 naar Lunetten

Deze tramlijn naar Station Lunetten hoort bij een voorgesteld tramnet, in en rond Utrecht. De lijnen hebben een eigen logica, maar zijn ook aanvullend op de voorgestelde Metro Utrecht. Om het overzichtelijk te houden, worden ze lijn voor lijn beschreven: zie daarom ook de overzichtslijst.

Evenals de voorgestelde tram 11 naar De Uithof, vervangt deze tramlijn een bestaande buslijn. Deze buslijn zelf verving echter de oude tramlijn 3. Het gaat dus om een ‘reactivering’, zoals dat heet bij spoorlijnen.

Tram 3 zou ook een tracé delen met tram 11: de route door de noordelijke binnenstad, door de gemeente aangeduid als Binnenstadsas. (Dat wordt ook de route van de voorgestelde tram Utrecht – Zeist). Vanaf een tramtunnel onder Utrecht Centraal station, rijdt de tram via Vredenburg en Janskerkhof, en de Nobelstraat. De overige lijnen slaan linksaf bij de Stadsschouwburg: lijn 3 gaat rechtdoor, via de Nachtegaalstraat. Hier is ook overstap op een tangentlijn langs de Singels.

De tram krijgt minder haltes dan de buslijn. Het volgt ook het oorspronkelijke tramtracé langs het Wilhelminapark – de bus maakt een kleine omweg via de Homeruslaan. De halte Maliebaan kan mogelijk verschoven worden naar de brede middenstrook daar, en vervangt dan ook de halte in de Reigerstraat. De halte in de Ostadelaan bij de Bosboomstraat blijft zeker in gebruik, en tussen de twee zou een nieuwe halte komen, bij de ingang van het park.

Op de video: de route per fiets, van Wilhelminapark naar station:

Na de Ostadelaan, komt er misschien een halte aan de stadszijde van Stadion Galgenwaard. In elk geval stopt de tram bij de voorgestelde metrolijn naar De Uithof (station aan de oostzijde van het stadion). Met overstap op de metro, zijn De Uithof, Zeist, en Bilthoven te bereiken.

De oude lijn 3 eindigde hier: de nieuwe zou verder gaan naar Station Lunetten. Dat is vooral om overstap te geven op Randstadspoor, richting Houten en Tiel, maar ook op een vertramde lijn 10 (meer daarover later). De lijn gaat verder over de Laan van Maarschalkerweerd: het tracé hier is identiek aan de geplande HOV-lijn naar De Uithof (kaarten blz. 44 en 46).

Na de Koningsweg gaat de tramlijn rechtdoor naar Station Lunetten. Daarvoor moet het de spoorlijn naar Arnhem kruisen, dat na de voorgestelde verschuiving naar De Uithof in gebruik blijft voor snelle treinen. Er zijn wel plannen om de driehoek tussen de spoorlijnen en de A27 vol te bouwen, maar een tracé direct naast de A27 blijft mogelijk. Station Lunetten zelf krijgt vier sporen, in het kader van Randstadspoor. Op de foto het tracé: vanaf de perrons door de weilanden, richting Stadion Galgenwaard, dat net zichtbaar is achter de Intercity op de Arnhemse lijn. (GNU licence, foto door Neushorn).

De lijn vanaf Utrecht Centraal wordt 5,5 km lang. Ook een deel van het tracé vanaf Galgenwaard wordt gedeeld met andere lijnen: een tramlijn via de Rubenslaan, en een tangentlijn in Utrecht-Oost: meer daarover later.

Tram 3 naar Lunetten

2 thoughts on “Tram 3 naar Lunetten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s