Tram naar De Meern en Vleuten

Deze tramlijn naar Papendorp, De Meern en Vleuten hoort bij een voorgesteld tramnet, in en rond Utrecht. De lijnen hebben een eigen logica, maar zijn ook aanvullend op de voorgestelde Metro Utrecht. Om het overzichtelijk te houden, worden ze lijn voor lijn beschreven: zie daarom ook de overzichtslijst.

Het tracé is bijna gelijk aan het gemeentelijke HOV-tracé via Papendorp naar De Meern. Er is rekening gehouden met een tram op dit tracé, maar voorlopig zijn er geen plannen daarvoor. Een deel is al in gebruik, door buslijn 28 (tussen Station Vleuten en de brug over de Leidse Rijn). Een verlenging richting Papendorp verkeert nog in de planfase. De geplande HOV-lijn zal langs de Jaarbeurs rijden, naar Utrecht Centraal. Op de tekening, afkomstig uit HOV Om de Zuid is het blauw ingekleurd, met de tramvariant als stippellijn.

Het voorstel is een stadstram, niet een hoofdverbinding vanuit de stadsuitbreiding Leidsche Rijn. Die functie wordt overgelaten aan de voorgestelde metrolijn naar De Meern, en de spoorlijn.

De tram zou, na het Anne Frankplein, naar Station Vaartsche Rijn rijden. Dit geplande station is juist bedoeld als zuidelijke toegang tot de binnenstad, en wordt ook bediend door de voorgestelde tangent-tramlijn langs de Singels.

Het lijkt het beste om een lange tramlijn te koppelen aan een korte, daarom zou de tram uit De Meern doorrijden naar Galgenwaard, over de tramlijn Rubenslaan. Het tracé daarvan is al beschreven vanaf de Bleekstraat: daarom begint de beschrijving van de Vleuten-lijn ook bij dat punt.

Tramlijnen in de omgeving van Station Vaartsche Rijn

De tramhalte bij Station Vaartsche Rijn komt niet in de Bleekstraat zelf, maar om de hoek in de Vondellaan, tegenover het ROC Midden Nederland. Na de bocht (met het tankstation), rijdt de lijn al stad-uit, in westelijke richting. Tot Papendorp, rijdt de tram over de huidige route van bus 24 en 29, met dezelfde haltes.

Op de kruising Vondellaan / Croeselaan / Balijelaan / Rijnlaan, geeft de lijn overstap op een radiale lijn naar Rivierenwijk. De lijn kruist het Merwedekanaal naar Kanaleneiland. De halte bij het winkelcentrum geeft overstap op de tram naar Nieuwegein / Jutphaas. (Die lijn vervangt de huidige sneltram, na de bouw van een metro naar Nieuwegein via Tolsteeg). Hier is ook overstap op een vertramde lijn 10 (ringlijn west).

De lijn kruist het Amsterdam-Rijnkanaal via de Prins Clausbrug, naar de nieuwe kantoorwijk Papendorp. Bij een halte op het Taatsenplein, draait de lijn het 90 graden, naar de Orteliuslaan. Verderop is het gebied nog in ontwikkeling: er komt wel een tweede halte, voor de A2.

Klik om te vergroten…

Via het ‘Taatse viaduct’ kruist de tram de A2. Een gedeelte daarvan ging in december 2009 open als ‘Marinus van Tyrusviaduct’: de HOV-brug volgt. Daarna gaat de tramlijn door, tussen het toekomstige bedrijventerrein Strijkviertel, en de toekomstige woonwijk Rijnvliet. Het gebied is nog weiland: er valt dus weinig te zeggen over tracé en haltes.

Aan de overkant van Recreatieplas Strijkviertel, is er wel een busbaan in gebruik, langs een bestaand bedrijfsterrein. Voorbij dit terrein, gaat het onder de Oudenrijnseweg, en sluit aan op de HOV-baan via Parkwijk. Hier, vlakbij de brug over de Leidse Rijn, kruist de tramlijn de voorgestelde metrolijn naar De Meern

Vanaf dit punt is de HOV-baan volledig in gebruik, en zijn de woonwijken grotendeels afgebouwd. Het gaat langs de Leidse Rijn door De Meern, en door de wijken De Balije, Veldhuizen, en Vleuterweide – allemaal typische VINEX-wijken. Het passeert de oude kern van De Meern (Meerndijk), en de winkelcentra van Veldhuizen en Vleuterweide. De halte-afstand is ook voor een tram geschikt, en de haltes sluiten goed aan op de buurten eromheen.

Op de video’s is het hele traject te zien, vanaf de aansluiting van de twee HOV-banen (01:50 op deel 2)…

De HOV-baan, en de huidige buslijn 28, eindigen bij het verplaatste station Vleuten, dat een Randstadspoor -halte wordt. De baan lijkt echter zo ontworpen, dat bussen (of trams) ooit kunnen doorrijden naar Maarssenbroek, via het dorpscentrum Vleuten.

De tramlijn wordt 11 km lang, vanaf de Bleekstraat. Met een eindpunt bij Galgenwaard wordt dat 13 km. (Ter vergelijking, tramlijn 1 in Den Haag / Delft is 20 km lang). Het traject Bleekstraat – Vleuten krijgt 18 -20 haltes, met een gemiddelde halte-afstand van 550m – 600m.

Tram naar De Meern en Vleuten

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s