Tram over Croeselaan naar Rivierenwijk

Deze tramlijn naar Rivierenwijk hoort bij een voorgesteld tramnet, in en rond Utrecht. De lijnen hebben een eigen logica, maar zijn ook aanvullend op de voorgestelde Metro Utrecht. Om het overzichtelijk te houden, worden ze lijn voor lijn beschreven: zie daarom ook de overzichtslijst.

Een origineel voorstel is dit niet: dit is de oude Utrechtse tramlijn 5. De omgeving is echter niet gelijk gebleven. De zuidelijke helft van de Croeselaan was, en is, een hoofdstraat door een woonwijk. De noordelijke helft was enige tijd een industriegebied ‘achter het station’. De bouw van kantoren en de verplaatsing van de Jaarbeurs, in de jaren ’70, hebben het volkomen veranderd. De Rivierenwijk is een vooroorlogse woonwijk, gebouwd voor de middenstand en gegoede burgerij.

Klik om te vergroten: De Croeselaan ligt precies evenwijdig aan de spoorlijn, en evenwijdig aan de Catharijnesingel.

De nieuwe tramlijn wordt hier beschreven vanaf Utrecht Centraal: het zou gebruik maken van een tramtunnel met toegang tot de perrons. Het wordt wel gekoppeld aan een lijn aan de westkant van het station – bijvoorbeeld tram 11 naar De Uithof, of een lijn naar Voordorp via Wittevrouwen.

Vanaf het Westplein zou de lijn naar de Croeselaan draaien, om het NH-hotel heen. De gemeente wil dit gebied herinrichten en volbouwen. Door de nieuwe bebouwing wordt een tramtunnel onder het station onmogelijk gemaakt, en ook een bocht naar de Croeselaan wordt heel moeilijk. De hier voorgestelde tramlijn wijkt af van de officiële plannen.

De Croeselaan-lijn zou wel een halte krijgen bij het Jaarbeursplein, als tweede toegang tot het stationsgebied (en tot de Jaarbeurs zelf). De huidige buslijn 1 heeft nog vier haltes op de Croeselaan, en dat lijkt teveel: de haltes Van Zijstweg en Brederodeplein kunnen waarschijnlijk vervallen. Er komt in elk geval een halte ter hoogte van de Veilinghaven. Deze zou aansluiten op een nieuwe looproute over de sporen naar de Beetsstraat, Lange Smeestraat, Zuilenstraat, Lepelenburg, en uiteindelijk de Maliebaan. Deze ontsluit ook een nieuwe metrostation op de voorgestelde lijn naar De Uithof, en een halte op de voorgestelde tramlijn over de Catharijnesingel.

Aan het einde van de lange Croeselaan, komt er een halte bij de kruising met de Vondellaan / Balijelaan / Rijnlaan. Deze geeft overstap op de voorgestelde lange tramlijn naar De Meern en Vleuten. Een gedeelde halte midden op de kruising zou ideaal zijn, maar er is waarschijnlijk te weinig ruimte.

De tram rijdt verder over de Rijnlaan, door de driehoekige Rivierenwijk. De huidige haltes Waalstraat en Maasplein sluiten goed aan op het stratenpatroon.

Aan het einde van de Rijnlaan geeft de lijn overstap op een vertramde lijn 10 (ringlijn west). De hoek met de Socrateslaan is niet geschikt als eindpunt, daarom zou de tram een stuk doorrijden over het tracé van lijn 10, naar Hoograven. (De lijn zou ook een halte Julianaweg bedienen, samen met lijn 10).

Het eindpunt komt dan bij metrostation Goylaan op de voorgestelde metrolijn naar Nieuwegein via Tolsteeg. Dit station komt te liggen tussen de wijken Hoograven en Lunetten.

De metrolijn langs Tolsteeg en Hoograven

De lijn wordt 4 km lang, gemeten vanaf Utrecht Centraal. Ook gekoppeld aan een traject van ongeveer gelijke lengte, blijft het een echte stadstram. Dat is een breuk met gemeentelijk beleid: Utrecht wil geen stedelijke tramnet, maar HOV-lijnen.

Tram over Croeselaan naar Rivierenwijk

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s