Tram door Lombok naar Leidsche Rijn

Deze tramlijn, door Lombok naar de stadsuitbreiding Leidsche Rijn, hoort bij een voorgesteld tramnet, in en rond Utrecht. De lijnen hebben een eigen logica, maar zijn ook aanvullend op de voorgestelde Metro Utrecht. Om het overzichtelijk te houden, worden ze lijn voor lijn beschreven: zie daarom ook de overzichtslijst.

Het tracé is gelijk aan de noordelijke HOV-lijn naar Leidsche Rijn, via de Hogeweidebrug. In Leidsche Rijn loopt deze verder via Parkwijk, om aan de sluiten op een zuidelijke HOV-lijn (via de Prins Clausbrug). Door Lombok (Vleutenseweg) ligt er al een busbaan – een van de weinige “HOV” tracés in Utrecht, dat echt de naam verdient. Deze is ontworpen voor later tram-gebruik, maar concrete tram-plannen zijn er niet. Op de gemeentelijke planning (uit HOV Om de Zuid) is de lijn via Lombok hier groen ingekleurd, met de drie NS-stations in rood.

De hier voorgestelde tramlijn is geen hoofdverbinding met Leidsche Rijn, het is een stadstram, dat ook bedoeld is om Lombok aan te sluiten op een stedelijk tramnet. De tram rijdt wel door naar Leidsche Rijn Centrum. De hoofdstromen worden verwerkt door Randstadspoor, en door de voorgestelde metrolijn naar De Meern.

De tram zou gebruik maken van een tramtunnel (met perron-toegang) onder station Utrecht Centraal – een optie dat de gemeente eerder afgewezen heeft. De tunnel is een voorwaarde voor koppeling aan een tramlijn uit het oosten, bijvoorbeeld aan de voorgestelde ‘tram 11’ naar De Uithof.

Klik om te vergroten…

De huidige stadsbussen hebben vier haltes tot aan Majellapark: de middelste twee kunnen door één nieuwe halte vervangen worden. Een halte aan het begin van de straat blijft nodig, ook al zou die vlakbij de stationshalte liggen. Aan het einde van de Vleutenseweg, geeft de halte Majellapark overstap op een vertramde lijn 10 (ringlijn west).

De lijn gaat vervolgens over de nieuwe Hogeweidebrug. Net voor de brug, kruist het de voorgestelde metrolijn naar De Meern. Deze zou aan de noordkant van Lombok lopen (naast de spoorlijn), globaal evenwijdig aan de tramlijn. Om zijn tracé in Leidsche Rijn te bereiken, moet het echter het Amsterdam-Rijnkanaal onder een hoek kruisen, iets ten zuiden van de Hogeweidebrug. Op de beelden zijn tracé…

….

Aan de overkant van het kanaal is het toekomstige centrum van Leidsche Rijn. Hoewel veel nog in de planfase verkeert, is er al een HOV-tracé vastgesteld. De hier voorgestelde tramlijn kan eindigen bij het station/busstation. Het kan ook verder, over de bestaande HOV-baan door Parkwijk – boven de voorgestelde metrolijn (tot aan de brug over de Leidse Rijn).

De tram kan zelfs doorrijden tot Vleuten, als de hele HOV-route wordt vertramd. Dat is echter moeilijk te combineren met een functie als stadstram, tussen de binnenstad en het Amsterdam-Rijnkanaal. Op zich is Leidsche Rijn Centrum een geschikt eindpunt voor een dergelijke stadslijn. Het biedt in de toekomst overstap op Randstadspoor, en het ligt slechts 3 km van Utrecht Centraal. (De voorgestelde tram 11 wordt 6 km lang). Daarom is het misschien zinnig om de lijn te splitsen. De stadstram zou rijden van van De Uithof naar Leidsche Rijn Centrum. Het overgebleven HOV-tracé door Parkwijk, De Meern, Veldhuizen en Vleuterweide, wordt dan gebruikt voor een ‘Leidsche-Rijnse’ tramlijn, die het Amsterdam-Rijnkanaal niet kruist.

Tram door Lombok naar Leidsche Rijn

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s