Tram Zeist – Amersfoort

Update: zie Tram in Zeist.

Deze tramlijn Zeist – Amersfoort is afhankelijk van de voorgestelde verschuiving van de spoorlijn naar De Uithof, met een nieuw station in Zeist. De tram zou door Zeist lopen, en vervolgens via Soesterberg naar station Amersfoort – net als de oude interlokale tram (1914-1949), van de Ooster Stoomtram-Maatschappij.

De nieuwe lijnen zijn in Zeist en Amersfoort als stadstram bedacht: daartussen rijdt de tram wel sneller, maar niet echt als ‘sneltram’. Zeist heeft 51 000 inwoners, en Amersfoort 145 000 – genoeg om deze verbinding te rechtvaardigen. Het wordt geen geïsoleerde lijn, want het zou in Amersfoort aansluiten op een stedelijk tramnet.

De lijn begint bij het nieuwe station Zeist, dat vooral door Randstadspoor bediend wordt, samen regionale diensten richting Veenendaal en Ede. (Intercity’s richting Arnhem zouden deze lijn niet gebruiken). De verschoven spoorlijn loopt langs de bebouwingsgrens van Zeist: het station komt bij de Koelaan (de weg naar Bunnik). Het station ligt een eind van het centrum (1500-2000m), en 4 km van de rand van de bebouwing: daarom is ook een goede verbinding binnen Zeist nodig.

Klik om te vergroten: De voorgestelde lijnen tussen Utrecht, De Uithof, en Zeist: metro rood, tram blauw.

Het nieuwe station Zeist is ook eindpunt van de voorgestelde tramlijn uit Utrecht (via de noordelijke binnenstad en de Bilt). De tramlijn naar Amersfoort deelt het begin van zijn tracé: vanaf het station over de Wateringeweg, richting het oude dorp. Ze delen ook één halte, aan de Griffensteinselaan, tegenover Slot Zeist.

Bij de Lageweg draait de Amersfoortse lijn naar rechts, en dan weer naar links, naar de Slotlaan. Dit is van oorsprong de hoofdas van het landgoed rond het Slot. Toen Zeist groeide, gebeurde dat langs de Slotlaan, naar het noord-oosten: het is nu deels een winkelstraat. Bij het begin van de Slotlaan passeert de lijn het gemeentehuis: daar komt de tweede halte.

Klik om te vergroten: De tramlijn door Zeist richting Amersfoort, in blauw.

De lijn gaat verder over de Slotlaan, met haltes bij de Weeshuislaan (ter hoogte van het winkelcentrum Emmaplein), en bij het huidige busstation. Daar lag overigens het eerste Station Zeist (1901-1941), eindpunt van de toenmalige spoorlijn lijn uit Utrecht via Bilthoven.

De lijn gaat verder over de Boulevard, met een halte bij de Lindenlaan. Het begint hier ook te klimmen, al is dat nauwelijks merkbaar. Bij de volgende halte, bij de Dijnselburgerlaan, geeft de lijn overstap op de voorgestelde metrolijn naar De Uithof en Utrecht. De overstap is vooral van belang binnen Zeist: tussen De Uithof en Amersfoort zou een nieuwe spoorlijn lopen.

Dit is de rand van de bebouwde kom van Zeist: de lijn gaat nu richting Soesterberg. De Boulevard gaat door naar afrit 3 aan de A28, maar om deze te vermijden zou de tram een eigen brug krijgen, over de snelweg heen. De brug sluit aan op de Prins Alexanderweg in Huis ter Heide. Er komt een halte op deze straat, om de wijk (1400 inwoners) te bedienen.

Aan het einde van de straat draait de lijn 90 graden, de Amersfoorsteweg op. Dit is de N237, de oude hoofdweg Utrecht – Amersfoort, recht en breed. De eerstvolgende halte is bij de Dolderseweg. De halte-afstand is nu groter dan in Zeist zelf, want er is veel minder bebouwing.

In Soesterberg (7000 inwoners) gebruikt de tram de oude weg, door het dorp heen (Rademakerstraat). Er komen drie haltes: aan de westrand van het dorp, bij de Kampweg, en bij de Richelleweg (meubelboulevard). Mogelijk is ook een vierde halte, ongeveer 1500m na deze laatste.

In Amersfoort, zijn de haltes bijna gelijk aan de bushaltes: bij zorgcentrum Zon en Schild, en net voor de Stichtse Rotonde, naast enkele scholen. De bovenmaatse rotonde zelf moet aangepast worden. Na de rotonde is de weg (hier de Utrechtseweg) niet meer kaarsrecht, en het klimt ook. Er komen haltes bij de Oranjelaan, en bij het ziekenhuis (Lichtenberg). Tussen deze twee haltes is de helling wellicht te steil voor een tram. Dit is de Amersfoortse Berg / Galgenberg, met 45 m hoogste punt van Amersfoort. De Utrechtseweg kan hier verlaagd worden met een ‘inkeping’ door de heuvel (er is geen bebouwing naast de weg aan de zuidkant).

Klik om te vergroten…

Na het ziekenhuis daalt de tramlijn, via de Emmalaan en Wilhelminalaan, naar het station. Een laatste tussenhalte komt bij de kruising met de Frederiklaan. De lijn eindigt op het stationsplein van Station Amersfoort. Trams uit Zeist zouden niet verder rijden, maar de lijn vanaf de Stichtse Rotonde zou ook door een stadstram gebruikt worden: maar daarover later.

De lijn wordt 15 km lang. Omdat de halte-afstand groot is (900 m gemiddeld), en het tracé vaak kaarsrecht, moet een snelheid van 30 km/h haalbaar zijn, en dus een reistijd van 30 minuten.

Tram Zeist – Amersfoort

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s