Hogesnelheidslijn Zwolle – Groningen

Deze hogesnelheidslijn (HSL) naar Groningen is vooral bedoeld als inter-regionale lijn, niet als verbinding Randstad – Noorden. Het is niet, zoals de eerder voorgestelde HSL Zwolle – Twente, het verlengde van een HSL Amsterdam – Zwolle. Eerder wordt het gekoppeld aan de bestaande lijn via Harderwijk, ten behoeve van een snelle interregionale lijn Utrecht – Zwolle – Groningen. (De snelst denkbaar verbinding Randstad – Noorden blijft nog altijd de Zuiderzeelijn, dat Zwolle en Drenthe vermijdt).

De huidige lijn Zwolle – Hoogeveen – Groningen maakt een omweg via Meppel. Er zijn al langer plannen om de bocht bij Meppel af te snijden, maar prioriteit had dat nooit. Bovendien moet de lijn het Reestdal doorsnijden. De hier voorgestelde HSL gebruikt een geheel nieuw tracé tussen Zwolle en Hoogeveen, ook om een aftakking richting Twente mogelijk te maken. Voorwaarde is dat spoorlijn en station in Hoogeveen worden verplaatst.

De lijn verbindt de provinciale hoofdsteden Zwolle (119 000 inwoners), Assen (67 000), en Groningen (188 000).

Het project veronderstelt de volledige verbouwing van Station Zwolle, en een ongelijkvloerse kruising bij Schelle, ten behoeve van andere HSL-projecten. De nieuwe HSL zou van de huidige lijn Zwolle – Meppel aftakken, na de N340, bij het trafostation Hessenweg (achter bedrijventerrein Hessenpoort). Tot dit punt moet de lijn viersporig worden.

Klik om te vergroten…

De HSL volgt dan de 380 kV hoogspanningsleiding door het Dalfser Veld en Leusener Veld – een bijna rechte lijn door open agrarisch landscap.

Klik om te vergroten…

HSL tussen Zwolle en Hoogeveen

Ter hoogte van de buurtschap Vinkenbuurt, zou de HSL afbuigen richting Balkbrug. De kortste lijn naar Hoogeveen loopt ten noorden van Balkbrug: dit (zuidelijk) tracé houdt verband met de aftakking naar Twente, en het vermijdt bovendien het Reestdal. De lijn zou onder Ommerschans lopen, en dan, draaiend naar het noorden, de N48 en N377 kruisen.

Na de N377, loopt de HSL enkele kilometers evenwijding aan de N48, maar het komt niet naast deze weg te liggen. Met een tracé 2 km verder naar het oosten, kan de lijn geheel door open agrarisch gebied lopen (ontgonnen hoogveen). Ten noorden van Dedemsvaart zou de lijn uit Twente aansluiten. Het gedeelde tracé loopt verder tussen Zuidwolde en de buurtschap Alteveer (en vermijdt de bossen bij Zuidwolde).

Klik om te vergroten…

HSL tussen Zwolle en Hoogeveen bij Dedemsvaart

Aan de zuidkant van Hoogeveen, kruist de lijn eerst de A37, en komt dan naast de A28 te lopen. Er is ruimte genoeg: naast de snelweg ligt er een groenstrook (met hoogspanningsleiding). De aansluiting met het bestaande tracé komt iets ten noorden van het huidige station, bij het industrieterrein Toldijk.

Het station wordt dan ook verplaatst. Het komt boven afrit 26 van de A28 te liggen, en moet dan ook op viaduct. De zuid-ingang ligt aan de Schutstraat, een oost-west hoofdweg. De tweede ingang komt aan een verlengde Van Goghstraat – een looproute van 800 m naar de Hoofdstraat, het centrum van Hoogeveen. Via de nieuwe lijn, wordt het 41 km van Zwolle tot dit station.

Klik om te vergroten…

HSL door Hoogeveen

Om de spoorlijn uit Meppel aan te sluiten op dit station, zou een nieuwe west-tot-zuid boog nodig zijn, dat de A28 kruist. Eventueel kan het bestaande station in gebruik blijven voor regionale diensten, bijvoorbeeld Zwolle – Meppel – Assen.

Net na station Hoogeveen is er een bocht, maar verder is de spoorlijn naar Assen kaarsrecht. Ombouw tot een volwaardige HSL moet mogelijk zijn: het enige overgebleven station, Beilen, kan extra doorgaande sporen krijgen. De afstand tot Assen is 29,5 km, maar vanaf het nieuwe station in Hoogeveen wordt dat bijna 2 km langer.

Station Assen, tegenwoordig niet veel meer dan een eilandperron, wordt vergroot. Hier is overstap op de voorgestelde regionale spoorlijn Assen – Stadskanaal.

Klik om te vergroten…

HSL Zwolle - Groningen op bestaand tracé door Assen

De 28-km lijn Assen – Groningen wordt viersporig, de capaciteit is nodig voor een S-Bahn Assen – Groningen, en de voorgestelde Hondsrug-spoorlijn Groningen-Emmen. Op dit traject moeten zes bochten verruimd worden – de zevende, vlakbij Station Assen, ligt ingeklemd tussen bebouwing. Met rechte stukken tussen de verruimde bochten, moet een lijnsnelheid van 200 km/h mogelijk zijn.

Ook een verbouwing van Station Groningen wordt hier verondersteld, vanwege HSL-projecten: de Zuiderzeelijn, en in het verlengde daarvan een HSL naar Bremen en Hamburg. (Er is voldoende ruimte, maar de huidige indeling van het station is onhandig). Treinen uit Zwolle zouden wel in Groningen eindigen: doortrekking is niet zinvol.

De totale route Zwolle – Groningen wordt 99-100 km lang, dat is 4-5 km korter dan de bestaande route. Ook met tussenstops in Hoogeveen en Assen, moet een reistijd van 45 minuten haalbaar zijn. (Vergelijk ook het alternatief tracé via Oosterwolde).

Hogesnelheidslijn Zwolle – Groningen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s