Tram Amersfoort: oost-west lijn

Deze oost-west tramlijn maakt deel uit van het voorgestelde Amersfoortse tramnet. Lees eerst de inleiding: Tram in Amersfoort.

Klik om te vergroten…

Oost-west tramlijn in Amersfoort

 
De lijn loopt door de wijk Soesterkwartier, langs de binnenstad, en door de nieuwbouwwijken Liendert en Rustenburg. Een langere versie, , ongeveer 10 km lang, loopt via het bedrijventerrein De Wieken, naar Hoevelaken. De lijn zou beginnen bij het voorgestelde station ‘Amersfoort-Birkhoven’, aan het uiteinde van het Soesterkwartier. (Hier, en in Liendert, is er overstap op een ringbuslijn). De tram rijdt over de Noordewierweg, de voegere hoofdweg naar Soest, nu de lengte-as van de wijk. Er komen haltes bij Isseltseveld, midden in de wijk bij de kerk en winkels, en bij verzorgingscentrum Puntenburg.

De lijn sluit dan aan, op de eerder beschreven ‘stamlijn’ over de Stadsring. Dat kan via de bestaande tunnel naar het Stadhuis, via de Groningerstraat te bereiken (blauwe stippellijn), of door een nieuwe tramtunnel op de plaats van de huidige fietstunnel (onderbroken blauwe lijn), en dan via de Snouckaertlaan naar de Stadsring.

Klik om te vergroten: tram-tracés en de spoorlijn in Amersfoort

Mogelijke tramlijnen bij Amersfoortse binnenstad

 
In beide gevallen, zullen de wegen flink aangepast moeten worden. (Mogelijk zijn de hellingen in de bestaande tunnel ook te steil voor een tram, en moeten de toegangswegen uitgediept worden).

De lijn gaat verder over de Stadsring, met haltes bij de Utrechtsestraat, Kleine Haag, Heiligenbergerweg en Kamp. Na deze laatste, verlaat de lijn de Stadsring, naar de Van Randwijcklaan.

Tramlijn over Stadsring in Amersfoort

 
De Van Randwijcklaan voert door naoorlogse wijken, Kruiskamp en Liendert, met haltes bij het Neptunusplein (winkelcentrum Kruiskamp), bij Wiekslag (winkels), en in de kleinere wijk Rustenburg. De Van Randwijcklaan loopt hier door, tegen de later gebouwde snelweg A28, en de tramlijn kan hier eindigen. Het was wellicht ooit de bedoeling, om de weg door te trekken richting Hoevelaken, maar er is niets meer dan een fietstunnel.

Tram in Amersfoort richting Hoevelaken

 
Een verlengde tramlijn zou naast de fietstunnel onder de A28 duiken, en loopt vervolgens door het nieuwe bedrijfsterrein Valleipoort. De voormalige landweg Oude Lageweg dient tegenwoordig als fietspad, en zou verbreed moeten worden voor de tram. (Het bedrijfsterrein is nog lang niet vol). Ook de fietstunnel onder de spoorlijn naar Apeldoorn moet verbreed worden. Vlak bij afrit 14 (van de A1), sluit de Oude Lageweg aan, op de hoofdweg naar Hoevelaken, hier Amersfoortsestraat. Van hier is het maar 800m naar de bebouwde kom van Hoevelaken (10 000 inwoners). Via de de Westerdorpsstraat en Stoutenburgerlaan, bereikt de lijn het nieuwe Station Hoevelaken (in gebruik genomen met de dienstregeling 2013).

Het tracé is echter ingewikkeld, met nieuwe tunnels, en een bedrijfsterrein dat niet daarvoor ontworpen is. Een tram over de Hogeweg is geen goed alternatief: binnen Amersfoort ligt het duidelijk tussen de wijken in, en niet naast de voorzieningen (scholen, winkels). Vanaf Hoevelaken zelf is de trtein een beter alternatief, als de lijn flink verbeterd wordt. De streekbussen over de Hogeweg kunnen De Wieken bedienen, zoals nu al het geval. In dat geval lijkt doortrekking van de tram naar Hoevelaken overbodig, en blijft de lijn binnen de bebouwde kom van Amersfoort.

Tram Amersfoort: oost-west lijn

One thought on “Tram Amersfoort: oost-west lijn

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s