Tram Amersfoort naar Hoogland

Deze tramlijn naar het noorden (Hoogland), maakt deel uit van het voorgestelde Amersfoortse tramnet. Lees eerst de inleiding: Tram in Amersfoort.

Klik om te vergroten…

Amersfoort tram naar Hoogland

Evenals de zuidelijk tramlijnen, zou deze lijn bij het station beginnen. Met de andere lijnen deelt het ook een tracé via de Stadsring, en evenals de tram Bergkwartier – Zielhorst rijdt het een halve cirkel om de oude binnenstad heen, naar het toekomstige station Amersfoort-Meridiaan.

Deze overstap is belangrijk omdat het tracé Hoogland – station indirect is. Met de nieuwe spoorlijn langs Soest zouden vanuit Meridiaan alle stations richting Hilversum en Utrecht bereikbaar zijn, en 4 stations in Amersfoort zelf. Een tracé via de Stadsring geeft wel een goede aansluiting van de binnenstad, met haltes bij De Flint, Kamp, Heiligenbergerweg, Kleine Haag, en de Utrechtsestraat.

Tramlijn over Stadsring in Amersfoort

Vanaf de tramtunnel, onder of naast Station Meridiaan, gaat deze tramlijn rechtdoor over Meridiaan, richting de nieuwbouwwijk Schothorst. (De lijn richting Zielhorst draait naar rechts aan het einde van de tunnel). De lijn kruist het Valleikanaal, en gaat verder over de Kattenbroekerweg, met haltes na de brug, en ter hoogte van het Avalonpad.

De lijn verlaat deze wijk via de Takmastraat, met een halte aan de rand van de wijk, en gaat verder over de Hamseweg. Dit is een oudere weg, verderop een oude dorpsstraat: het voormalige dorp Hoogland is opgenomen in de stadsuitbreiding van Amersfoort. Er komen haltes bij De Bik (winkels), bij het nieuwere winkelcentrum in Bieshaar, en bij het oude dorpskerk (Kerklaan).

Klik om te vergroten…

Tram door Hoogland

Een tracé naar de volgende wijk, Nieuwland, is logisch maar moeilijk. De tram moet de Ringweg Noord kruisen, en deze Vinex-wijk is gebouwd zonder duidelijk OV-tracé. De beste optie lijkt een bocht naar rechts over de Meijesweg. (Dit is de kade van een oude wetering: het is een korte stuk, maar het zou ingrijpend veranderen door een trambaan). Dat brengt de lijn naar een rotonde, aan het einde van de Laan der Hoven. Dit is een geschikte plek voor een halte, want Laan der Hoven loopt dwars door Kattenbroek.

De tram zou dan verder gaan over de Foeytweg om de Ringweg Noord te kruisen, er is ruimte voor een viaduct als dat nodig is. Het gaat dan verder over de ‘Laan van Duurzaamheid’ en de Nieuwlandsedreef, die een ring vormen om Nieuwland. Dat is niet ideaal, maar er is geen tracé beschikbaar door de wijk heen. Er komen haltes bij de Oude Zevenhuizerweg, Kruidendreef, en aan het einde van de Nieuwlandsedreef. Het eindpunt is ook problematisch, ingeklemd tussen woningen en geluidswal (erachter ligt de A1). Een korte tunnel, naar de ruimte tussen oprit en snelweg, kan dat wel oplossen.

Tram door Nieuwland

De lijn zou 10 km lang worden, van station naar Nieuwland. Het is ook denkbaar dat de lijn rechtstreeks van Hoogland naar de Stadsring rijdt, via de Maatweg en De Nieuwe Poort. Het zou in dat geval korter zijn, maar zou niet langs Station Amersfoort rijden. Logischerwijs wordt het dan gekoppeld aan de tramlijn naar Oud-Leusden, maar deze noord-zuid tramlijn rijdt niet langs de oostkant van de binnenstad.

Tram Amersfoort naar Hoogland

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s