Spoorlijn Willemstad – Roosendaal

Dit voorstel hangt nauw samen, met de eerder voorgestelde nieuwe spoorlijn Rotterdam – Bergen op Zoom. De nieuwe lijn bij Willemstad, zou verbonden worden met de bestaande spoorlijn bij Roosendaal. Dat verkort de afstand Rotterdam – Roosendaal: de bestaande lijn maakt een omweg via Dordrecht. De nieuwe lijn wordt gebruikt voor een snelle inter-regionale dienst naar Roosendaal, en mogelijk naar Antwerpen.

Klik om te vergroten:

Nieuwe spoorlijn Rotterdam - Roosendaal

De eerder voorgestelde nieuwe lijn vanuit Rotterdam, loopt via de Hoekse Waard naar de vestingstad Willemstad in Brabant. Zonder deze verbinding, heeft het geen zin om een spoorlijn aan te leggen, van Willemstad (2400 inwoners) naar Roosendaal.

Toch reed er ooit een tram van de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij over deze route, als onderdeel van een langere route van Rotterdam naar West-Brabant. De veerdienst vanaf Numansdorp naar Willemstad was toen de enige noord-zuid verbinding, ten westen van de Moerdijkbrug. In Oud-Gastel, kruiste deze tram een oost-west tramlijn. Een deel van het tram-tracé wordt gebruikt door de provinciale weg N268: ook de nieuwe spoorlijn zou dit tracé deels gebruiken.

De nieuwe spoorlijn Rotterdam – Bergen, zou het Hollandsch Diep in tunnel kruisen. Het komt boven bij Willemstad, zo mogelijk dicht bij de oude stad.

Klik om te vergroten: de tunnel onder het Hollandsch Diep, en mogelijke tracés in Willemstad zelf…

hollands-diep….willemstad

De lijn naar Roosendaal zou van deze lijn aftakken, tussen Willemstad en Helwijk. Het kruist de A59, en loopt vervolgens door open agrarisch gebied, ten oosten van Fijnaart. Ter hoogte van Stampersgat, sluit het aan op het tracé van de N268.

Oud Gastel is het enige dorp op het tracé. Hoewel deze lijn niet voor stoptreinen bedoeld is, is het dorp groot genoeg om een station te rechtvaardigen (6500 inwoners). Eén extra halte zal de reistijden niet al te veel verlengen. Bovendien is dit geschikt als overstappunt voor het streekvervoer in oost-west richting (Steenbergen – Etten-Leur, zoals ten tijde van de streektram).

Klik om te vergroten:

Nieuw spoorlijn Rotterdam - Roosendaal

De N268 loopt aan de oostkant van de bebouwing (de oude tram liep door de dorpsstraat hier). Het station komt op de kruising met de N641, Kruislandseweg.

Het is slechts 2000 m van Oud Gastel naar de bebouwde kom van Roosendaal. De spoorlijn zou hier naast de N268 lopen, mogelijk met een tunnel onder de A17 (onder afrit 21). In Roosendaal moet het tracé eerst aan de oostzijde van deze weg liggen, en vervolgens draaien om aan te sluiten op de spoorlijn, circa 1400 m van het station.

Een aansluiting in open veld, bij de Lagestraat, is het makkelijkst om te bouwen, maar zou een S-bocht opleveren. Daarom lijkt het beter om de bebouwing aan de Gastelseweg door te snijden, en de weg te kruisen op viaduct. Enkele lage bedrijfsgebouwen en schuren moeten wijken, meer niet.

Klik om te vergroten:

Nieuw spoorlijn Rotterdam - Roosendaal

De huidige aansluiting van de lijnen uit Dordrecht en Breda, zal met de komst van een derde lijn ongelijkvloers moeten worden – maar dat was al langer wenselijk. Ook Station Roosendaal moet anders, bijvoorbeeld met een tweede eilandperron. Het station heeft een zekere romantiek, maar zodra de HSL volledig in gebruik is, verliest het zijn functie als ‘grensstation’.

De nieuwe lijn wordt 17 km lang, van station Willemstad tot aan station Roosendaal. Het kan zonder problemen voor 200 km/h aangelegd worden, in elk geval tussen Oud Gastel en Willemstad: meer is niet nodig. De hele route Rotterdam – Roosendaal via Willemstad wordt 48-50 km lang (via de Moerdijkbrug is het 58 km). Over een bijna geheel nieuwe lijn, en ook met tussenstops in Barendrecht, Willemstad, en Oud-Gastel, is een reistijd van 37 minuten zeker mogelijk – gelijk aan de huidige Intercity via Dordrecht.

Spoorlijn Willemstad – Roosendaal

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s