Tweede oost-west metrolijn in Rotterdam

Dit is een onderdeel van de voorgestelde uitbreiding van het Rotterdamse metronet. Om het overzichtelijk te houden, worden de voorstellen lijn voor lijn beschreven. Lees eerst de inleiding met lijst van lijnen.

Hier wordt de metrolijn Vlaardingen – Capelle beschreven. Omdat er voor de lus door Vlaardingen alternatieven bestaan (sneltram of koppeling aan bestaande metro), wordt eerst het gedeelte Marconiplein – Capelsebrug beschreven.

Klik om te vergroten…

Nieuwe metrolijn in Rotterdam

Bij het Marconiplein is er overstap op de bestaande oost-west lijn (Lijnen A, B, en C). Om het bestaande metrostation te vermijden, moet de lijn het plein op viaduct kruisen. Het tracé volgt dan de Vierhavensstraat, langs bedrijfsterreinen. Het oude spooremplacement aan de oostzijde wordt ook omgebouwd tot bedrijfsterrein (met daktuinen).

Het volgende station komt aan de Pelgrimsstraat, ter hoogte van de Spanjaardstraat, bij de oude haven Middenkous. De lijn moet hier al in tunnel lopen. Het zou dan draaien naar de Maas, langs het tracé van de Westzeedijk en Schiehavenweg. Enige sloop is hier onvermijdelijk.

De tunnel onder de Maas maakt een S-bocht, om het zuidpunt van het Lloydkwartier te vermijden, en draait dan richting Dokhavenpark. (Een station Lloydkwartier is ook mogelijk, maar daarvoor moeten pas opgeleverde woningen worden gesloopt) Aan de zuidoever, kruist het tracé de kade (Grienthoofd) tussen twee woontorens.

Klik om te vergroten…

Nieuwe metrolijn in Rotterdam

Na de Maas, volgt het tracé de Wolphaertsbocht, de route van tramlijn 2. Dit gedeelte krijgt drie stations: Dokhavenpark, Dorpsweg (vlakbij het Maastunnelplein), en in de Tarwewijk.

Een alternatief voor de S-bocht om het Lloydkwartier, is een Maas-tunnel iets verder naar het westen, naar de St. Janshaven. Vervolgens buigt het tracé naar de Karel de Stouteplein, en volgt de Brielselaan over zijn hele lengte, gedeeltelijk in tunnel. Op dit tracé komen stations bij de St. Janshaven en Maasplein / Karel de Stouteplein. De overige stations zijn hetzelfde.

Klik om te vergroten…

Charlois, alternatief tracé voor tweede oost-west metrolijn in Rotterdam

Bij metrostation Maashaven, geeft de nieuwe lijn overstap op de bestaande noord-zuid lijn (Lijn D). Het huidige station is op viaduct, de nieuwe lijn zou hier in tunnel lopen.

De lijn gaat rechtdoor onder de Putselaan, waar het een mogelijke Lombardijen-tak van Lijn D zou kruisen: hiervoor is een extra station nodig (niet op de kaart hieronder).

De lijn gaat verder onder de 2e Rosestraat. Voor de kruising met de spoorlijn komt een station, dat overstap geeft op Station Rotterdam-Zuid (in de toekomst vooral een halte van de Stedenbaan). Het metrostation ligt 200 m van de perrons, en ook redelijk diep, want daarna kruist de lijn opnieuw de Maas. De kade ligt hier slechts 100 m van de spoorlijn.

Klik om te vergroten…

Nieuwe metrolijn in Rotterdam

Aan de overkant volgt het tracé de Nesserdijk en de Kralingse Zoom. Er komt een station bij de Hoge Filterweg. Daarna zou het tracé zich splitsen. Eén tak gaat rechtdoor over de Kralingse Zoom, naast het tracé van de voorgestelde tweede spoorlijn door Rotterdam.

Dit gedeelte van het tracé komt overeen met een recent voorstel van het stadsbestuur in Rotterdam, voor een korte metrolijn Kralingse Zoom – Zuidplein. Deze is vooral bedacht als lokkertje voor een Belgisch-Nederlands WK voetbal in 2018 of 2022, en loopt daarom via De Kuip. Het voorstel hier vermijdt Zuidplein, maar daar staat tegenover dat er twee lijnen de Maas kruisen.

Na de tunnel zijn is er dus ook een tweede tak. Treinen vanuit de richting Marconiplein zouden naar Capelsebrug rijden. Het tracé zou de Van Rijckevorselweg volgen (zelf aangelegd op een voormalige spoorlijn). Op dit gedeelte komt één station, aan de noordkant van kantoorwijk Rivium: het tracé leent zich niet voor verdere stations.

De nieuwe lijn heeft ook een station Capelsebrug – ter hoogte van het bestaande metrostation van die naam, maar aan de overzijde van het stationsplein. Het metrostation is al een belangrijk overstappunt. De nieuwe lijn zou hier kunnen eindigen, maar het is zinniger om het door te trekken.

De lijn zou de Capelle-tak kunnen overnemen, van de bestaande oost-west lijn. Deze tak heeft slechts drie stations. Ook denkbaar is, om de veel langere lijn naar Nesselande om te bouwen voor een nieuw systeem. Omdat deze lijn grotendeels als sneltram uitgevoerd is, zal een verbouwing in de komende jaren toch nodig zijn. Voordeel van ombouw is ook, dat een deel van de lijn gebruikt kan worden voor een lange tangentlijn langs de oostrand van de agglomeratie, van Station Alexander tot Dordrecht (meer daarover later).

Nu terug naar het begin van de lijn. Ten noorden van Marconiplein, ligt een tracé richting Spaanse Polder voor de hand. Het nieuwe tracé zou de bestaande lijn kruisen, en loopt vervolgens aan de oostzijde van de bestaande tunnelmonding. Het gaat verder langs de Spaanseweg, en volgt daarna de Industrieweg, door het grote bedrijventerrein Spaanse Polder.

Een station aan de Horváthweg bedient een deel van de wijken Spangen en Oud-Mathenesse. Het biedt ook de mogelijkheid tot overstap op de Stedenbaan – als hier een station mogelijk is (halverwege Centraal en Schiedam).

Nieuwe metrolijn in Rotterdam

De Industrieweg loopt noord-zuid door Spaanse Polder: er komen twee stations, bij de Bornissehaven, en de Vlaardingweg. De lijn zou vervolgens naar het noord-westen draaien, naar het geplande station Schiedam-Kethel op de spoorlijn Rotterdam – Den Haag. Daarbij is een verdere station mogelijk, aan de Sevillaweg: het bedient een deel van het bedrijventerrein Rotterdam Noord-West.

Bij Station Schiedam-Kethel geeft de lijn overstap op de Stedenbaan, en op de doorgetrokken tramlijn 21. Dit is een mogelijk eindpunt voor de lijn, maar het kan ook doorgetrokken worden. Het tracé zou door Schiedam en Vlaardingen lopen, globaal 1-2 km van de bestaande spoorlijn, om te eindigen bij station Vlaardingen Centrum. (Een alternatief hiervoor is een sneltram Vlaardingen – Overschie – Ommoord, globaal evenwijdig aan de A20, en ten noorden daarvan).

Vanaf Station Schiedam-Kethel zou het tracé (in tunnel) een klein bedrijfsterrein passeren, aan de noordkant van het voormalig dorp Kethel. Daar komt ook een station. Het metro-tracé loopt dan door Park Kethel, en bereikt het tram-tracé bij Bachplein (met ook hier een station).

Nieuwe metrolijn in Rotterdam

Vanaf Bachplein zou het tracé de tramlijn volgen: langs de Brederoweg, onder de geplande A4, en door de wijk Holy. De metro zou in elk geval dit stuk van tramlijn 21 vervangen (verder is het vanaf Bachplein tot Coolsingel gelijk aan lijn 23). In Holy komen er twee of drie stations, in elk geval aan de Parijslaan en bij Winkelcentrum De Loper. Aan de westkant van Holy, kruist de lijn de Vlaardinger Vaart, en draait meteen naar het zuiden.

Het tracé komt dan evenwijdig aan de vaart te lopen, ongeveer langs de Watersportweg. Het kruist de A20, en loopt dan weer door de bebouwde kom. De metro kan een licht gebogen tracé volgen, langs de Burg. Heusdenslaan, Burg. Pruissingel en Beethovensingel. Er komen stations bij het bedrijfsterrein Hoogstad (met een fietsbrug naar Vlaardinger Ambacht), in de Indische Buurt (Billitonlaan), en in de wijk Vettenoordsepolder of ‘VOP’ (Mahlerstraat). Aan het einde van de Beethovensingel, zou de metro de spoorlijn kruisen, naar een eindstation naast Station Vlaardingen Centrum.

Nieuwe metrolijn in Rotterdam

Het tracé Marconiplein – Vlaardingen Centrum wordt 13 km lang. Met het tracé Marconiplein – Capelsebrug (11 km) wordt de lijn 24 km lang. De gemiddelde halte-afstand ligt dan hoog voor een metro, rond 1050 m.

Tweede oost-west metrolijn in Rotterdam

3 thoughts on “Tweede oost-west metrolijn in Rotterdam

    1. infrastruct says:

      Er zijn vele metro-vorstellen in Rotterdam gedaan, maar de officiële plannen zijn heel beperkt. Daarom is dit voorstel niet van tafel, het is nooit ‘op tafel’ geweest.

      1. Anonymous says:

        Vanaf Schiedam Mozartlaan is de tramlijn doorgetrokken tot Vlaardingen Holysingel.
        De ‘Hoekselijn’ (Rotterdam – Hoek van holland) wordt binnenkort omgebouwd tot een metrolijn en met circa 1,5 km verlengd tot het strand. Ook komt er in maasluis een extra station bij ter hoogt van Maasluis-steendijkpolder.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s