Metro Rotterdam: noorden naar Carnisselande

Dit voorstel maakt deel uit van een mogelijke uitbreiding van het Rotterdamse metronet. Om het overzichtelijk te houden, worden de voorstellen lijn voor lijn beschreven. Lees eerst de inleiding met lijst van lijnen.

Hier wordt een nieuwe metrolijn van Schiebroek of Alexander, naar Carnisselande voorgesteld, met een mogelijke verlenging naar Oud-Beijerland.

Nieuwe metrolijn in Rotterdam

De lijn deelt een nieuwe Maas-verbinding, met de eerder voorgestelde tweede oost-west metrolijn. Het gedeelde tracé omvat een station onder de 2e Rosestraat, de tunnel onder de Nieuwe Maas, en een station aan de noordoever, aan de Hoge Filterweg. Aan de zuidoever, splitsen de tracés meteen bij het metrostation Rosestraat, en dat impliceert dat de perrons boven elkaar komen (ze worden ook verbonden met Station Rotterdam-Zuid).

Klik om te vergroten

Nieuwe metrolijn in Rotterdam, tunnel onder de Nieuwe Maas

De zuidelijke helft van het nieuwe metrotracé volgt ongeveer de route van tramlijn 25. Van de Rosestraat buigt het af naar de Beijerlandse Laan, en volgt dan de Groene Hilledijk. Een station Hillesluis geeft overstap op een verlenging van Lijn D naar Lombardijen. Verdere stations komen bij de Breeweg, en op de hoek Vinkenbaan / Dordtsestraatweg (Zuiderziekenhuis).

Het tracé volgt bijna een rechte lijn onder de straten, maar na de Vinkenbaan gaat het rechtdoor, dwars door enkele straten met naoorlogse woningen. De sloop is ingrijpend, maar dit stuk is kort: daarna loopt het tracé door volkstuinen.

Het volgende station komt aan de Slinge. Deze geeft overstap op de voorgestelde zuidelijke tangent-lijn, van Rhoon naar Zwijndrecht. Daarna loopt de lijn langs de rand van de Zuidwijk. Mogelijk komt er een station aan de hoek van de wijk, aan het oude goederenspoorlijn (die is verplaatst naar de A15).

Klik om te vergroten

Nieuwe metrolijn in Rotterdam, door Hillesluis naar Zuidwijk

Hier loopt ook het nieuwe tramtracé naar Carnisselande. Het mooiste zou zijn, als de metro dit tracé kan overnemen. De tram kruist de goederenspoorlijn (Betuwelijn) en de A15, en volgt een licht gebogen tracé door de VINEX-wijken van Barendrecht-Carnisselande. De straten zijn breed, naar in de buurt van de haltes staan enkele gebouwen dicht bij de tramlijn. Dat beperkt de ruimte voor een metrolijn. Metrostations op het tramtracé, komen op de plek van de huidige haltes ( behalve de eindhalte). Als het tramtracé niet beschikbaar is, dan is het alternatief een tracé langs de Carnisser Baan (in geel), met stations bij Vrijenburglaan, Noordersingel, en Middeldijk.

Klik om te vergroten

Nieuwe metrolijn in Rotterdam, naar Carnisselanden

De metro kan hier eindigen, aan de rand van de agglomeratie. Doortrekking naar Oud-Beijerland (24 000 inwoners) zou de metro 7 km verlengen, met slechts drie verdere stations. Het nut daarvan ligt vooral, in opheffing van de relatieve isolatie van Oud-Beijerland. Hoewel de HSL-Zuid nu door de Hoeksche Waard loopt, heeft het nooit een station gehad. Metrostation Rhoon ligt 3 km ten noorden van Oud-Beijerland, maar er is geen brug over de Oude Maas. De huidige buslijnen naar Zuidplein gebruiken de Heinenoordtunnel en de A29.

Het metro-tracé naar Oud-Beijerland loopt via Heinenoord (3000 inwoners), met aan station aan de oostkant van het dorp. Dat geeft ook de mogelijkheid tot een aftakking (2500 m) naar station Mijnsheerland, op de voorgestelde spoorlijn Rotterdam – Bergen op Zoom.

De lijn draait onder Heinenoord, naar Oud-Beijerland, mogelijk deels naast de N217. Het enige geschikte tracé door de bebouwde kom, lijkt die langs de Beneden Oostdijk, tot aan het begin van de Ooststraat. Het eindstation komt daar, ongeveer 500 m van het centrum. Een station ter hoogte van de Jan van der Heijdenstraat, circa 1000 m van het eindstation, bedient de oostelijke wijken.

De zuidelijke helft van de lijn wordt 7 km lang, vanaf de de Maas tot Carnisselande. Verlenging tot Oud-Beijerland brengt dat op 14-15 km

De noordelijke helft van de lijn begint na metrostation De Esch, bij de Hoge Filterweg. Ook aan de noordoever, splitsen de tracés na het eerste station, al is dat minder ingewikkeld onder de sportvelden. De lijn richting Capelsebrug draait naar het oosten, de andere tak gaat verder langs de Kralingse Zoom. Er komt een station aan de zuidkant van de campus (Erasmus Universiteit). De metro loopt hier naast de voorgestelde tweede spoorlijn door Rotterdam.

Het volgende metrostation komt naast het enige station op deze nieuwe spoorlijn, ‘Rotterdam-Campus’. Beide stations, op viaduct, liggen naast het bestaande metrostation Kralingse Zoom.

Het tracé gaat verder over de Kralingse Zoom. Vanaf hier, zijn er verschillende tracé- varianten denkbaar. De lijn kan onder de A16, en door de jaren-’60 wijken van stadsdeel Prins Alexander, om de bestaande metrolijn te bereiken.

Nieuwe metrolijn in Rotterdam, naar Prins Alexander

Daarvoor maakt het tracé een bocht van 90 graden, en gaat verder over de Prinsenlaan (deels op viaduct). Er komen dan stations bij de Kralingeseweg, de Van Campenweg, en de Koningslaan. Het tracé kruist dan metrostation Prinsenlaan (dit gedeelte is een sneltram-traject).

De lijn kan nog verder doorgetrokken worden. Via een groenstrook aan de zuidkant van de wijk Oosterflank, en Sportpark Schenkel, kan het tracé naar het zuiden draaien. Met, in elk geval, een station waar het de Bermweg kruist, eindigt de lijn naast het bestaande metrostation Capelle-Centrum (lijn C).

Nieuwe metrolijn in Rotterdam, naar Capelle-Centrum

Vanaf het station ‘Rotterdam-Campus’, kan de lijn ook naar het noorden, via Terbregge. In dat geval, volgt het tracé de Kralingse Zoom tot aan de A20. Er komen stations aan de Kralingeseweg, Prinsenlaan, en Hoofdweg: nadeel is dat ze 500 m van de bebouwing liggen. In Terbregge kan de lijn in tunnel onder de gracht naast de Hertshooistraat. Hier komt een station Terbregge: de tunnel kruist daarna de Rotte.

Nieuwe metrolijn in Rotterdam

De lijn gaat verder onder de brede Molenlaan, met stations bij de Beethovensingel en naast de buurt 110-Morgen. Het tracé bedient de westkant van het stadsdeel Hillegersberg-Schiebroek. De lijn zou eindigen bij een bestaand station op de Hofpleinlijn. Doortrekking naar Rodenrijs is makkelijker, maar een eindpunt bij het nieuwe station Meijersplein geeft betere aansluitingen. In het laatste geval, komt er nog een station, aan het noordpunt van Schiebroek.

Nieuwe metrolijn in Rotterdam, Kralingen naar Schiebroek

De noordelijke helft van de metrolijn wordt 6 km lang, vanaf de Maas tot Prinsenlaan. Verlenging tot Capelle-Centrum zou bijna 3 km daaraan toevoegen. De langere noordelijke variant wordt 11-12 km lang, vanaf de Maas tot station Meijersplein in Schiebroek. De totale lijn lengte komt dan op maximaal 25-26 km.

Metro Rotterdam: noorden naar Carnisselande

One thought on “Metro Rotterdam: noorden naar Carnisselande

  1. Nupas says:

    Doen!! Het werd tijd dat er in carnisselande vervoer komt niet normaal dat je pas na 40 minute in rotterdam bent!! Terwel je van rotterdam naar den haag 20 minuten over doet je kan daar snel wat kopen terug in 40 min zijn !! Ik kom hierdoor vaak te laat plaats er een trein! Carnisse is middel of nowhere dit is nog geplaats in 2010 het is al 2015 ik heb nog veel meer te klagen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s