Tram Velsen / Beverwijk / Heemskerk

Hier wordt een tramnet voorgesteld in de agglomeratie IJmond, aan de monding van het Noordzeekanaal. Deze bestaat uit Beverwijk en Heemskerk, beide met 39 000 inwoners, en in de gemeente Velsen de wijk Velsen-Noord (5000) en IJmuiden (48 000). Samen hebben ze 131 000 inwoners: vergelijk de eerdere voorstellen voor een stedelijk tramnet in Dordrecht (118 000 inwoners) en een tramnet in Den Bosch (138 000 inwoners, met randgemeenten 217 000). Het IJmond-gebied is snel gegroeid na 1945: de kenmerkende naoorlogse wijken raken inmiddels in verval.

IJmond-tramnet: basiskaart van Jan-Willem van Aalst, onder CC 3.0 licentie

Tramlijnen in IJmond, met een tunnel onder het Noordzee Kanaal

Het gaat hier niet om een regio-tram. De laatste open ruimte tussen Beverwijk en Heemskerk is inmiddels volgebouwd, en dat was al eerder gebeurd met Velsen en IJmuiden. Het is duidelijk één stedelijk gebied, en een stedelijk tramnet is op zijn plaats. Er komt wel een lange tramtunnel onder het Noordzeekanaal, tussen IJmuiden en Velsen-Noord. In IJmuiden zelf, zou dit tracé ook worden gebruikt door een noord-zuid tramlijn uit Haarlem.

Het net bestaat uit vier lijnen vanaf Station Beverwijk: één is een verlengde van de lijn uit IJmuiden. Om het overzichtelijk de houden, worden de lijnen hier naar een kleur genoemd. Drie lijnen kruisen elkaar: twee eindigen bij Station Uitgeest, één bij Station Heemskerk, en één in het centrum van Heemskerk. Eén lijn passeert ook twee mogelijke nieuwe stations in Beverwijk. Bij de eindhaltes is de ruimte beperkt: dat veronderstelt tweeweg-trams.

Rode tramlijn

De rode lijn loopt via Wijckermolen en Spoorsingel. Bij het Meerplein is deze straat verlaagd, om toegang te geven tot een tunnel (onder spoor en snelweg). Daarom komt de eerste halte bij de Graaf Florislaan, naast het voorgestelde station Beverwijk-Beijnes. Na deze halte, zou de tramlijn de spoorlijn op viaduct kruisen. (Het kruist hier ook een mogelijke nieuwe fietstunnel). Aan de overkant daalt de tramlijn, naast de geluidswal van de A22, naar de Sint Aagtendijk.

Klik om te vergroten: Beverwijk, rode tramlijn…

Tramlijn Beverwijk - Broekpolder - Heemskerk

De lijn loopt nu door de VINEX-wijk Broekpolder, waar nog gebouwd wordt. Met een halte vóór de rotonde, draait de lijn naar Laan van Broekpolder, die een grote boog door de wijk vormt. De haltes komen op de plek van bushaltes: Louis Davidslaan, winkelcentrum Gildenplein, en Waddenlaan. De lijn kruist dan weer de spoorlijn, dit maal via een onderdoorgang. (Zonder halte: hier is geen station).

De lijn gaat nu richting Heemskerk, over de Hoflaan en de Van Assendelftstraat, met haltes bij de Beneluxlaan, en de Van Kuikweg. De eindhalte komt op het Burgemeester Nielenplein, het centrum van Heemskerk. De laatste twee haltes bieden overstap op de oranje en groene lijnen (zie onder). De rode lijn wordt iets onder 6 km lang.

Blauwe tramlijn

De blauwe lijn heeft een kort tracé in Beverwijk zelf. Na een halte Stationsplein loopt het door de hoofdstraat (Breestraat, voetgangersgebied), en verder over de Mandeweg, Zweedselaan, en Vennelaan. Op dit gedeelte komen haltes bij Bloksteeg, Zweedselaan, en Kruisweg / Beatrixlaan.

Met een eigen tracé pal naast de sportvelden, bereikt de lijn de Beneluxlaan. Deze is blijkbaar gebouwd als lengte-as van de naoorlogse uitbreidingen, maar nooit afgebouwd richting centrum. Het is goed geschikt voor een tramlijn: er komen drie haltes, één bij winkelcentrum Europaplein. Na de derde halte draait de lijn naar rechts, over de Euratomsingel, naar zijn eindpunt bij Station Heemskerk.

Klik om te vergroten: Beverwijk, blauwe tramlijn…

Tram Beverwijk centrum - Station Heemskerk

In de andere richting gezien, loopt de blauwe lijn door vanaf de Breestraat, over de Velserweg. (Dat betekent dat de halte niet naast Station Beverwijk komt, maar een loopafstand van 150 m is aanvaardbaar). De lijn kruist dan de spoorlijn naar Hoogovens, en de Velsertraverse – toegangsweg tot de A22 en de Westelijke Randweg. Een korte tramtunnel is de enige optie hier: de weg is ook iets verhoogd.

De lijn gaat verder over de Wijkerstraatweg, door Velsen-Noord, een armoedige wederopbouw-wijk. Er komt één halte, bij de enige winkels (Stratingplantsoen). Direct daarna begint de lijn te dalen naar een lange tramtunnel, eerst nog onder de Wijkerstraatweg. Het tracé kruist verderop een voormalige industrieterrein (tegenwoordig parkeerterrein), en bereikt het Noordzeekanaal.

Aan de noordzijde is ongeveer 700 m beschikbaar voor het dalen: de vloer van een tunnel onder het Noordzeekanaal moet 23 m diep liggen. Als de tram een helling van 4% aankan, dan lijkt een tunnel van 1900 m technisch haalbaar. (De bestaande spoortunnel is 3324 m lang, inclusief de open hellingen, maar die is gebouwd voor zware goederentreinen).

Klik om te vergroten…

Tramlijn IJmuiden - Beverwijk via tramtunnel onder Pontplein

Aan de overkant loopt het tunnel onder het Pontplein, onder de oude spoorlijn, en komt aan de oppervlakte naast het Stadhuis. Hier sluit het aan, op een tram-tracé uit Haarlem. De lijn gaat verder over de hoofdwinkelstraat, de Lange Nieuwstraat, en zijn verlengde de Planetenweg. Dit stuk krijgt vier haltes: Kennemerlaan, Moerbergplantsoen, Pleiadenplantsoen, en Zeewijkplein. Daarna gaat de lijn over een groenstrook, naar een eindpunt bij Dennekoplaan, net als de huidige buslijnen. De blauwe lijn is in Beverwijk 3400 m lang, en van Beverwijk naar IJmuiden nog 6300 m: samen bijna 10 km.

Oranje tramlijn

De oranje lijn begint pal naast Station Beverwijk, en loopt via de toegangsweg (Halve Maan) naar de Vondellaan. Een eerste halte komt naast de ingang van het Rode Kruisziekenhuis. Daarna gaat de lijn verder in een grote boog via Warande en Wijk en Duinerweg, met haltes bij Westerhoutplantsoen, Rozenlaan, Plantage, en Laan van Kanaan.

Bij de Alkmaarseweg geeft de lijn overstap op de groene lijn (zie onder). De lijn gaat verder over de Plesmanweg, eerst door naoorlogse wijken, met haltes bij Laan der Nederlanden en Duitslandlaan. De lijn gaat verder over de Tolweg: dit gebied tussen Beverwijk en Heemskerk is in de laatste 15 jaren volgebouwd. Na een halte bij Sandenburg, draait de lijn naar de Van Assendelftstraat, en het tracé van de rode lijn.

Tramlijn door Beverwijk en Heemskerk naar Uitgeest.

Na een gedeelde halte, draait de oranje lijn weer, en loopt verder via de Van Kuikweg. Op dit rechte stuk komen drie haltes: Laan van Assumburg, Baandert, en Zevenhoeven. De lijn gaat dan rechtdoor naar de velden aan de rand van Heemskerk. Hiervoor moeten enkele woningen wijken (verder vereist het tramnet geen sloop).

De lijn draait dan naar de Tolweg, en gaat verder naar Assum, dat vooral uit recente nieuwbouw bestaat. Met een halte bij de Anna van Renesselaan, bereikt het via Kleis een eindpunt naast Station Uitgeest. Hier geeft de lijn overstap op de trein richting Alkmaar en Amsterdam, en op de bus door Uitgeest en Akersloot. De oranje lijn wordt ongeveer 7800 m lang.

Klik om te vergroten: twee tramlijnen naar Station Uitgeest…

Tram via Assum naar Station Uitgeest

Groene tramlijn

De groene lijn deelt het tracé door de Breestraat met de blauwe lijn, maar draait dan naar links over de Alkmaarseweg. Dit is de hoofdweg naar het noorden, en geschikt voor een tramlijn. Op dit stuk komen er twee haltes, bij de Scholtenstraat (bij het cultureel centrum), en Hilbersplein (winkels).

Bij de Plesmanweg geeft de groene lijn overstap op de oranje lijn. Het gaat verder over de Alkmaarseweg, met een halte bij Wateracker (naast de rotonde van de nieuwe Randweg). Bij de Starweg verlaat de lijn de Alkmaarseweg, met een halte om de hoek (winkels).

Klik om te vergroten…

Tramlijn Beverwijk - centrum Heemskerk - Uitgeest

Via de Ruysdaelstraat, met een halte Ligthartstraat, bereikt de lijn het centrum (Nielenplein). Daar geeft het overstap op de rode lijn. Na de bocht om de kerk gaat de lijn verder over de Maerelaan, met drie verdere haltes: Laan van Assumburg, Baandert, en Zevenhoeven.

Via Zevenhoeven bereikt de lijn het tracé van de oranje lijn, en gebruikt net als deze, een kort stuk eigen baan naar de Tolweg. Verder wordt het tracé door beide lijnen gedeeld, tot aan Station Uitgeest.

De groene lijn wordt 8000 m lang. Qua lengte, zijn de rode, oranje en groene lijnen vergelijkbaar met stadstram-lijnen in Amsterdam of Den Haag.

Tram Velsen / Beverwijk / Heemskerk

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s