Tram Breda: lijnen naar het westen

Deze tramlijnen in Breda horen bij een voorgesteld tramnet in de stad. Om het overzichtelijk te houden, worden ze in clusters beschreven: zie daarom ook de inleiding: Tram in Breda.

Hier worden drie lijnen ten westen van het station beschreven: naar Station Prinsenbeek, naar Westerpark, en naar Princenhage. Alle drie zouden het stationsplein verlaten via de Spoorstraat, and vervolgens de Academiesingel en Tramsingel. (De Tramsingel ontleent zijn naam aan een korte verbindingslijn (1893-1934), tussen de streektram uit Oudenbosch, en het station Breda Staatsspoor). Op het gedeelde traject komen er twee haltes: bij de brug over de Mark, en net voor de Lunetstraat.

De lijnen naar Prinsenbeek en Westerpark buigen rechtsaf door de Lunetstraat, met een gezamenlijk halte bij de Meidoornstraat. De lijn naar Prinsenbeek gaat rechtdoor, onder de spoorlijn, en langs het NAC-stadion. Bij de meubelboulevard gaat de tram rechtdoor langs het fietspad.

Klik om te vergroten…

Nieuwe tramlijnen in Breda

Daarna zou de tram de Backer en Ruebweg kruisen (viaduct of tunnel), en gaat verder aan de noordzijde daarvan. Er komt een halte voor de wijk Gageldonk, bij de bestaande fietstunnel, en een tweede bij het begin van de Westerhagelaan. (De Backer en Ruebweg vormt de zuidgrens van de grote jaren-’80 wijk Haagse Beemden, maar de structuur daarvan is niet geschikt voor een tram).

Via Westerhagelaan zou deze lijn Station Prinsenbeek bereiken. Er is bij de verbreding van de A16 en de HSL-Zuid, geen rekening gehouden met een OV-lijn vanaf het station dwars naar de overkant. Het station wordt daarom eindpunt.

De lijn naar Westerpark volgt deels de huidige buslijn 1. Vanaf de Lunetstraat, rijdt de tram verder door de Meidoornstraat, met een halte bij de Palmstraat (vlak bij het winkelcentrum). De lijn gaat rechtdoor, langs het fietspad aan de noordkant van het plantsoen Westertuin (de huidige buslijn loopt aan de zuidkant). De tramlijn draait naar Aurelia, met een halte aan het begin van deze straat. De bus rijdt hier een lus door de wijk: de tram zou verder rijden over Baanzicht, naar een eindpunt in het bedrijfsterrein Heilaar-Noord (groenteveiling, grootschalige distributie, woonboulevard, IKEA). Doortrekken naar Prinsenbeek lijkt niet zinvol vanwege de lange route: een nieuw station Prinsenbeek-Zuid aan de spoorlijn uit Roosendaal, is een betere optie.

Klik om te vergroten…

Tramlijn naar Heilaar via Westerpark, Breda.

De derde lijn naar het westen zou, direct na de halte bij de Lunetstraat, de singel kruisen. Een nieuwe trambrug verbindt dan de Tramsingel met de Schorsmolenstraat: de huidige brug zou een Z-vormige bocht vereisen. Aan het einde van de Schorsmolenstraat draait de tram naar de Nieuwe Haagdijk: een halte hier bedient de winkels, ook op de Haagdijk.

Klik om te vergroten…

Nieuwe tramlijnen in Breda

Zoals de namen aangeven, is dit de oude weg naar Princenhage: deze tramlijn zou over de Haagweg verder rijden. Het begin loopt door wijken in verval, met een halte bij de Dijklaan. De volgende halte komt pas bij de hoek Tuinzigtlaan, waar een hoekpand gesloopt moet worden (tapijthandel). Bij het naderen van de oude dorpskern van Princenhage wordt de weg steeds smaller. Daarom zou de tram over de Nieuwe Heilaarstraat rijden, met drie haltes om het oude dorp heen.

Klik om te vergroten…

Nieuwe tramlijnen in Breda

De tram zou eindigen aan de rand van de bebouwing, aan de Liesboslaan. In het verlengde ligt er een tunnel onder de A16 en de HSL. Deze is blijkbaar gebouwd voor een buslijn richting Etten-Leur, over de A58. Het is ook het tracé van de voormalige streektram naar Oudenbosch, van de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij. Voor een moderne stadstram is dit tracé minder geschikt: het is namelijk 4500 m tot de volgende woonwijken.

Deze drie tramlijnen kunnen de functies van de huidige stadsbus-lijnen 1 en 2 overnemen, en een deel van buslijn 4. (Een tramlijn naar Heuvel zou lijn 4 en 5 vervangen). De bus zou niet verdwijnen: er blijft behoefte aan bijvoorbeeld een ringlijn in Haagse Beemden, en overige dwarsverbindingen.

Tram Breda: lijnen naar het westen

2 thoughts on “Tram Breda: lijnen naar het westen

    1. infrastruct says:

      Hier worden tracé-voorstellen gedaan. Er wordt nooit ingegaan op de haalbaarheid of de kosten, dat zijn politieke kwesties. In principe wordt de keus voor een tramlijn of spoorlijn dus ook nooit besproken. Er wordt vooral gekeken naar tracé en systeem (metro of tram, bijvoorbeeld).

      In de middelgrote Nederlandse steden heeft de tram evidente voordelen, zeker vergeleken met de huidige buslijnen. De bus rijdt hooguit twee keer per uur, vaak niet ‘s-avonds, overstap is er alleen in het centrum, er zijn alleen radiale lijnen, de routes kronkelen, bus en trein zijn niet op elkaar afgestemd. Eigenlijk hebben alleen de vier grote steden een redelijk busnet. De hier voorgestelde tramlijnen zijn als echte stadstram bedacht, ze zouden minstens 8x per uur rijden, sneller dan de bestaande bussen, over rechtgetrokken lijnen. Er zijn steden in Nederland die te klein zijn voor een tramnet, maar er is geen stad waar de bussen zo snel en frequent zijn, dat een tram geen voordeel biedt.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s