Tram Breda: noord-zuid lijnen

Deze tramlijnen in Breda horen bij een voorgesteld tramnet in de stad. Om het overzichtelijk te houden, worden ze in clusters beschreven: zie daarom ook de inleiding: Tram in Breda.

Beide tracés worden hier beschreven vanaf het station, maar ze worden gekoppeld aan tracés in het westen of noorden, om radiale tramlijnen te vormen. Beiden tracés lopen langs de middeleeuwse kern van Breda, ongeveer 500 m van elkaar.

Klik om te vergroten: twee tracés langs de stadskern…

Nieuwe tramlijnen in Breda

Het ‘Haven-Ginneken’ tracé loopt vanaf het station via de Spoorstraat, naar de Academiesingel. Na een halte op of naast de brug over de Mark, draait het naar de Nieuwe Prinsenkade. Dit is de kade van de oude haven aan de Mark. De haven vormt de westgrens van de middeleeuwse stad: het werd gedempt in de jaren ’60, en in 2007/2008 weer uitgegraven.

Beeld: De Prinsenkade, foto met CC3 licentie, door G. Lanting.

De tram rijdt verder langs het water, over de Prinsenkade en Markendaalseweg. Er komt een halte bij de Tolbrugstraat / Haagdijk. Het tracé draait vervolgens naar rechts met de Markendaalseweg, met een halte na de bocht. (Dit is ongeveer het vroegere verloop van de Mark, maar daarvan is niets meer zichtbaar).

Klik om te vergroten…

Tramlijn naar Ginneken

Na een halte bij de Fellenoordstraat, gaat de lijn verder over de Irenestraat. Een halte bij de Julianalaan geeft overstap om een tramlijn langs de singels: het bedient ook een winkelcentrum. De lijn loopt nu door de nieuwbouwwijk Boeimeer, onder de ringweg, en verder over de Willem van Oranjelaan. Op dit stuk komen er drie haltes: Langendijk, Chopinstraat en Baronielaan. Via de Duivelsbruglaan bereikt de lijn een eindhalte, op het terrein van verpleeghuis De Marckhoek, aan de rand van de oude dorpskern van Ginneken. Het tracé vanaf het station is 5 km lang: het zou gekoppeld worden aan een tram-tracé uit het noorden.

De tweede noord-zuid lijn verlaat het stationsplein in de andere richting, via de Meerten Verhoffstraat. Het gaat verder over de Kennedylaan en Vlaszak: dit stuk is wel smal en bochtig, maar er is voldoende ruimte voor een tramlijn. Een halte bij de Veemarktstraat / Catharinastraat ligt aan de rand van de oude kern.

Bij het Kloosterplein draait de lijn naar de Oude Vest, en vervolgens de Keizerstraat. Een halte hier ligt aan de zuidkant van de binnenstad. Daarna volgt de tram een duidelijke radiale route, over de nieuwe weg naar Ulvenhout (de oude is de Ginnekenweg). Een halte in de Vierwindenstraat geeft overstap op de singel-tramlijn.

Klik om te vergroten…

Nieuwe tramlijnen in Breda

Daarna komen er haltes bij de Eggestraat, de Dillenburglaan (winkelcentrum), en de Bavelselaan. De tram verlaat nu de bebouwde kom van Breda, en loopt kort langs de akkers, tot aan het dorp Ulvenhout. Een halte aan het Dorpsplein bedient de noordkant van het dorp. De eindhalte komt bij het begin van de Molenstraat (bij het tankstation), of aan de zuidrand (begin Chaamsebaan).

Het tracé vanaf het station is 6-7 km lang, afhankelijk van het eindpunt. Het zou samen met een tracé uit het westen een radiale lijn vormen.

Tram Breda: noord-zuid lijnen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s