Tram Breda: lijn langs singels

Deze tramlijnen in Breda horen bij een voorgesteld tramnet in de stad. Om het overzichtelijk te houden, worden ze in clusters beschreven: zie daarom ook de inleiding: Tram in Breda.

De tramlijn langs de singels heeft de functie van een ringlijn om de binnenstad, maar zou daarbuiten meer een radiale lijn vormen. Het begint bij Station Prinsenbeek, en deelt eerst een tracé met de eerder voorgestelde lijn Prinsenbeek – centrum, aan de noordzijde van de Backer en Ruebweg.

Klik om te vergroten:

Tramlijnen in Breda

De eerder beschreven lijn buigt af bij de meubelboulevard, richting NAC-stadion. De singel-lijn gaat verder over de Backer en Ruebweg, met een tweede halte bij de wijk Gageldonk. Er ontstaan dus twee tramlijnen vanuit de richting Prinsenbeek naar Breda, maar dat geldt ook voor de huidige buslijnen (bus 2 en bus 6/12/16). Voor beide tramlijnen geldt, dat ze slechts de zuidkant van de grote jaren-’80 wijk Haagse Beemden kunnen bedienen. Een aanvullende buslijn blijft nodig: een eigen ringlijn ligt voor de hand.

Het tracé volgt verder de Crogtdijk (zoals bus 6/12/16). Dit is de noordelijke randweg, gelegen tussen de grootschalige industrieterreinen Emer-Noord en Emer-Zuid. De lijn kruist de Mark, en draait dan naar de vooroorlogse woonwijk Belcrum, eventueel via Konijnenberg. De tram volgt ook hier de buslijnen 6 en 12. De brede Speelhuislaan is geschikt voor een tramlijn: het is blijkbaar ooit gebouwd als uitvalsweg. De wijk krijgt twee haltes, één vlak bij de watertoren.

De lijn bereikt vervolgens de noordkant van Station Breda. Bij de huidige opwaardering van het station, krijgt de noordzijde ook een hoofdingang, met nieuwe kantoren / woningen.

Klik om te vergroten: lijnen rond het station…

Tramlijnen rond Station Breda

Het is daarom niet nodig, dat deze lijn het bestaande stationsplein aandoet (aan de voorkant). In plaats daarvan, gaat het onder de spoorlijn via een bestaande onderdoorgang (Terheijdenstraat), naar de Oranjesingel. Kort daarna is er een halte bij de Nieuwe Boschstraat: hier is overstap op een tramlijn naar Doornbos en Hoge Vucht.

De lijn gaat nu verder over de ring van singels, aan de buitenzijde. Dit zijn overigens niet de echte singels, die veel uitgebreider waren.

Kaart: Breda in 1869…

Bij de Nassaustraat / St. Ignatiusstraat, komt er overstap op een lijn naar Teteringen en Oosterhout. Er komt ook een halte bij de Claudius Prinsenlaan.

De volgende halte, bij het Wilhelminapark, geeft overstap op de voorgestelde noord-zuid lijn naar Ulvenhout. Kort daarna komt er een eigen halte voor de Wilhelminastraat, winkelstraat en looproute richting binnenstad.

Klik om te vergroten:

Tramlijnen in Breda

De lijn verlaat nu de singel-ring, en gaat rechtdoor over de Julianalaan. Bij de Irenestraat is er overstap op de voorgestelde tweede noord-zuid lijn, naar het Mastbos.Een volgende halte komt na de brug over de Weerijs, bij de Oranjeboomstraat.

De lijn volgt nu de hoofdstraat van de naoorlogse wijk De Heuvel (Dr. Struyckenstraat en Mastbosstraat). Het vervangt hier de huidige buslijnen 4 en 5. De wijk krijgt vier haltes: bij het winkelcentrum Struyckenplein , bij Heuvelbrink, aan het Heuvelplein, en aan het einde van de Mastbosstraat.

Klik om te vergroten:

Tramlijnen in Breda

Hier liep ook vroeger een tram: de streektram richting Rijsbergen en Antwerpen, van de Zuid-Nederlandsche Stoomtramweg-Maatschappij. De nieuwe stadstram zou eindigen bij de Mastbosstraat: de bebouwing houdt hier abrupt op, bij de Graaf Engelbertlaan, de zuidelijke randweg van Breda.

Deze lijn zou iets onder 11 km lang worden, met 19 haltes. Dat is redelijk lang voor een stadstramlijn, maar niet ondoenlijk.

Tram Breda: lijn langs singels

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s