Tram Breda: lijnen naar het noorden

Deze tramlijnen in Breda horen bij een voorgesteld tramnet in de stad. Om het overzichtelijk te houden, worden ze in clusters beschreven: zie daarom ook de inleiding: Tram in Breda.

Drie lijnen zouden het gebied ten noorden van de spoorlijn bedienen. Daarvan lopen twee langs de stadszijde van Station Breda: ze worden gekoppeld aan lijnen naar het westen of zuiden.

De 6-km tramlijn naar Terheijden is eenvoudig van opzet. Het begint aan de noordzijde van het station, waar een tweede hoofdingang komt. De tram zou een lus rijden, over de driehoek Oude Terheijdenseweg, Speelhuisplein, en Terheijdenseweg. De lijn deelt misschien een halte met de voorgestelde lijn naar Prinsenbeek vanaf de singel-ring, maar is verder gescheiden van de overige lijnen.

Klik om te vergroten: de lijnen rond het station…

Tramlijnen rond Station Breda

De lijn loopt verder over de Terheijdenseweg, en de Nieuwe Bredase Baan (N285). De weg is breed en kaarsrecht: het loopt tussen de jaren-60 wijk Hoge Vucht, en een groot bedrijventerrein (Krogten). Na de brug over het Markkanaal, gebruikt de lijn de oude weg door Terheijden zelf, tot een eindpunt aan het Dorpsplein, bij de kerk. Het dorp Terheijden heeft 6000 inwoners.

Klik om te vergroten:

tramlijn Breda- Terheijden

De lijnen naar Hoge Vucht en Oosterhout delen een tracé bij het station. Ze verlaten het stationsplein via de Meerten Verhoffstraat, kruisen de singel, en draaien dan naar de Sophiastraat. Op de hoek van de Sophiastraat. delen ze een halte.

De lijn naar Hoge Vucht draait dan naar de Nieuwe Boschstraat. Het kruist weer de singel: een halte hier geeft overstap op de singel-tramlijn. De lijn gaat verder over de Teteringseweg, onder de spoorlijn, en over de Doornboslaan, door jaren-60 nieuwbouwwijken. Op dit stuk komen er haltes bij Baliendijk, Lelystraat / Verviersstraat, en Groenedijkplein (winkelcentrum Hoge Vucht).

Klik om te vergroten:

Tram Breda, van station naar Hoge Vucht

De lijn volgt daarna de Groenedijk tot aan de N285, waar het overstap geeft op de lijn naar Terheijden. Aan de overkant van de N285, komt er een eindhalte in het bedrijventerrein, is ook mogelijk. (Doortrekking naar Haagse Beemden is niet zinvol, omdat reizigers een grote omweg zouden maken).

Deze tramlijn vervangt bus 4 en 5 in Hoge Vucht. Het wordt 4 km lang, en wordt gekoppeld aan de noord-zuid lijn naar het Mastbos.

De lijn naar Oosterhout volgt bijna geheel de voormalige streektram Breda – Oosterhout. Het tracé is inmiddels verstedelijkt, afgezien van 1500 m tussen Oosterhout en Teteringen. Bovendien zou de lijn een andere betekenis krijgen, door de bouw van een spoorlijn Utrecht – Breda, bij voorkeur een HSL. Oosterhout heeft dan een eigen station: de stadstram zou daar zijn eindpunt hebben. Het tram-tracé Breda – Oosterhout wordt ook mogelijk gebruikt door een regionale tramlijn vanuit Den Bosch, maar het lijkt beter om de lijnen te splitsen: stadstram Breda – Oosterhout, regionale tram Oosterhout – Den Bosch.

Tram Breda - Oosterhout en HSL Utrecht - Breda

In Breda zelf, zou de Oosterhoutlijn vanaf de Sophiastraat verder rijden over de Nassaustraat en St. Ignatiusstraat. Een halte bij de singel geeft ook deze lijn overstap op de singel-tramlijn. De lijn kan vervolgens langs het toekomstige station Breda-Oost, op de spoorlijn Breda-Tilburg. De Provincie wil dit station onder de noordelijke ringweg, al is de locatie ongeschikt. De beste plek voor dit station is bij het begin van de Oosterhoutseweg, dat ondertunneld moet worden. De tram zou daarheen rijden via de Teteringsedijk, met drie haltes tussen Wilhelminasingel en station Oost.

Klik om te vergroten:

Tram naar Oosterhout, en station Breda-Oost

Vanaf dit station, gaat de lijn verder over de Oosterhoutseweg (na de Oosterhoutse gemeentegrens, heet het de Bredaseweg). De weg is kaarsrecht, en op plaatsen niet al te breed, maar omdat het verkeer over de A27 rijdt, is er voldoende ruimte voor een tramlijn. Er komt een halte bij de noordelijk ringweg in Breda, en twee of drie haltes in Teteringen (6000 inwoners).

In Oosterhout, komen er haltes bij de Warandelaan, en ten zuiden van de brug over het Wilhelminakanaal, Daarna zou de tram om het centrum rijden, via de Van Liedekerkestraat en de Strijensestraat, met haltes in elk geval bij de Wilhelminalaan en Torenstraat (enkele honderden meters van het centrum). De tram bedient niet alle wijken van Oosterhout (54 000 inwoners), en lokale buslijnen blijven noodzakelijk.

De tram bereikt het toekomstige station via de Pasteurlaan, en een losliggend tracé naast de Bovensteweg. De spoorlijn naar Utrecht, en dus het station, liggen aan de overzijde van de A27 – tenzij de snelweg zelf oostwaarts verschoven wordt.

De lijn naar Oosterhout wordt 11,5 km lang, gemeten vanaf Station Breda. Het wordt gekoppeld aan de lijn naar Princenhage of Westerpark.

Tram Breda: lijnen naar het noorden

4 thoughts on “Tram Breda: lijnen naar het noorden

  1. TPK says:

    Heb je ook een kaartje met alle lijnen bij elkaar? Goed plan voor de rest! Ik zou zeggen, stuur het naar politieke partijen in Breda toe.

    1. infrastruct says:

      Alle lijnen op één kaart lukt wel op papier, maar niet met een breedte van 800 pixels, zoals hier. Veel meer detail is ook niet mogelijk op beelden van Google Earth.

  2. 1 says:

    Die trams moeten er zeker komen. Toch niet alle bussen verdwijnen als de trams gerealiseerd zouden worden? en komt er geen tramlijn richting het zuiden?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s