Metro Rotterdam: zuidtangent Rhoon – Zwijndrecht

Dit voorstel maakt deel uit van een mogelijke uitbreiding van het Rotterdamse metronet. Om het overzichtelijk te houden, worden de voorstellen lijn voor lijn beschreven. Lees eerst de inleiding met lijst van lijnen.

Hier wordt een nieuwe metrolijn van Rhoon naar Zwijndrecht, via Lombardijen en Ridderkerk voorgesteld. Het is een tangentlijn, geheel ten zuiden van de Maas. Dat is een bewuste keus. De bestaande noord-zuid lijn D kan ook worden doorgetrokken naar Ridderkerk, maar dan raakt het gedeelte Wilhelminaplein – Centraal overbelast. Een operationeel geïsoleerde lijn maakt het ook mogelijk om de lijn als automatische lichte metro te bouwen. Een korte verlenging van lijn D tot Station Lombardijen blijft mogelijk.

Nieuwe metrolijn Rotterdam zuidtangent

De nieuwe lijn zou beginnen naast Station Rhoon, op de huidige metrolijn D. Het eerste deel van de lijn bedient uitsluitend bedrijfsterreinen. Het draait richting A15, om deze te kruisen naast het Reewegviaduct. Vóór de A15 is er een station bij het Distripark Eemhaven. Na de snelweg volgt de lijn de Reeweg en Waalhaven Zuidzijde, in een grote bocht om het bedrijfsterrein Waalhaven Zuid. Dit gebied krijgt twee stations: tussen de Waalhavenweg en Eemnesweg (toegang ECT), en Waalhaven Oostzijde. (Bij het derde station, kruist de lijn een mogelijke derde noord-zuid lijn: meer daarover later)

De lijn gaat vervolgens door Pendrecht en Zuidwijk, over de Slinge. Het tracé loopt langs het Korperpad, om een flatgebouw aan de Kortgenestraat ontwijken. Dit is een van de weinige knelpunten op het tracé: de woonwijken van Rotterdam-Zuid zijn heel ruim opgezet.

Klik om te vergroten…

Nieuwe metrolijn Rotterdam zuidtangent

Het tracé over de Slinge krijgt vier stations, het eerste aan de Groene Kruisweg. De tweede komt onder het bestaande metrostation Slinge, op Lijn D: de nieuwe lijn zou hier in tunnel lopen. Een derde station komt bij het Slingeplein, en de vierde aan de rand van Zuidwijk. Hier kruist de lijn de voorgestelde metrolijn naar Carnisse.

De lijn buigt af van de Slinge en bereikt, via een tunnel onder de sportvelden, de Spinozaweg. Op dit tracé door de wijk Lombardijen, komt een station naast het Spinozapark.

Klik om te vergroten…

Nieuwe metrolijn Rotterdam zuidtangent

De lijn bereikt nu Station Lombardijen, het belangrijkste overstappunt. Het belang van dit station zou fors toenemen, met de bouw van de voorgestelde tweede spoortunnel onder de Maas. Lombardijen wordt dan rechtstreeks verbonden met een nieuw station bij de Erasmus Universiteit, met Station Rotterdam Alexander, en mogelijk met de HSL richting Schiphol.

Hier is in elk geval geen probleem met de aanleg: er ligt al een metro-tunnel onder de perrons. Deze is gelijk met het station gebouwd, t.b.v. een tak van de noord-zuid lijn, en is nu in gebruik als toegang ligt onder de toegangshal (zie comment onderaan).

Na Station Lombardijen, volgt de tangentlijn een C-vormige tracé, door Groot-IJsselmonde en de zelfstandige gemeenten Ridderkerk (45 000 inwoners), Hendrik-Ido-Ambacht (27 000 inwoners), en Zwijndrecht (44 000 inwoners). De spoorlijn ligt hier ver van de oude dorpskeren en de naoorlogse woonwijken, daarom is een metrolijn noodzakelijk. Ter vergelijking: de metro krijgt 16 stations tussen Lombardijen en Zwijndrecht, de spoorlijn heeft één (Barendrecht).

Klik om te vergroten…

Nieuwe metrolijn Rotterdam zuidtangent

De metro volgt eerst de Kreekhuizenlaan, naar Groot-IJsselmonde. Deze wijk word goed afgebakend door spoorlijn en A16, en heeft 27 00 inwoners. Het tracé krijgt drie stations: één bij het winkelcentrum Keizerswaarde, en twee in de woonwijken, bij Grote Kreek en Akkeroord. Het tracé volgt de hoofdweg, de lijn kan hier op viaduct lopen. De tramlijnen in dit gebied blijven grotendeels hetzelfde, maar lijn 23 naar Beverwaard moet een kortere route krijgen.

De tangent-metrolijn kruist de A16, naar een station Beverwaard. Het station ligt aan de zuidrand van deze wijk (aan de Cannenburchstraat), en kan niet alle 17 000 bewoners bedienen. Met een nieuw tracé over de A16 heen, zou tramlijn 23 aan dit station kunnen eindigen, waardoor de wijk beter ontsloten werd.

Klik om te vergroten…

Nieuwe metrolijn Rotterdam zuidtangent

De lijn gaat nu door Ridderkerk: tot aan de A15, loopt het op viaduct boven de hoofdweg (Rotterdamseweg). De wijk Bolnes, vastgegroeid aan Beverwaard, krijgt een eigen station. Daarna loopt de Rotterdamseweg tussen enkele dorpen, die samen de gemeente Ridderkerk vormen. Een station ter hoogte van de Ringdijk bedient het dorp Ridderkerk zelf, het winkelcentrum Ridderhof, en de zuidhelft van Slikkerveer. Een station bij de Industrieweg bedient het bedrijfsterrein Donkersloot.

Nog twee stations, aan de Randweg en de Vlietlaan, liggen echter aan de rand van de woonwijken die ze moeten bedienen. Deze randligging is niet te verbeteren met extra stations. (De gemeentelijke structuurvisie geeft toe, dat de auto hier oppermachtig is).

De lijn kruist vervolgens de A15, om aan te sluiten op een tunnel door Hendrik-Ido-Ambacht – hier is geen brede doorgaande weg. De tunnel kan eerst de afgedamde rivier Waal of Waaltje volgen, langs het dorp Oostendam: een station komt onder de huidige kassen (in de voormalige uiterwaarden). Daarna volgt de tunnel de Hoge Kade: naast deze straat ligt een onbebouwde strook, deels weiland, deels plantsoen. Mogelijk kan de metro tussen gemeentehuis en bibliotheek door, een ideële plek voor een station.

Nog altijd tussen de bebouwing door, bereikt de lijn de Laan van Welhorst. Dit is een brede straat door de Vinex-wijk Volgerlanden, dat de ruimte tussen Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht opvult. Hier moet de metrolijn op viaduct, want de Laan van Welhorst kruist de Betuwelijn-tunnel. De wijk krijgt twee stations, aan de noord-rand (Krommeweg), en bij het winkelcentrum (Hoog Ambacht).

Deze brede straat gaat verder door Walburg, een oudere nieuwbouwwijk in Zwijndrecht. Het draait hier naar het zuidwesten, maar de bocht is ruim genoeg. Hier komt nog een station, aan de Thorbeckelaan.

Klik om te vergroten…

Nieuwe metrolijn Rotterdam zuidtangent

De lijn gaat nu bijna rechtdoor, richting station. Op dit stuk zijn er drie stations: bij het winkelcentrum Walburg, bij het station, en tussenin bij het kleinere winkelcentrum Passage. Station Zwijndrecht wordt het eindpunt van de lijn.

Doortrekking naar Dordrecht lijkt niet zinvol. De lijn zou dan vanaf Walburg onder de Oude Maas en de historische binnenstad van Dordrecht, en bereikt ook niet het centrum van Zwijndrecht. Of anders, de metro zou naast de spoorlijn moeten lopen – en dat is overbodig, want de lijn is al viersporig.

Het tracé Rhoon – Lombardijen is circa 9,5 km lang, en Lombardijen – Ridderkerk- Zwijndrecht komt op circa 14,5 km. De lijn als geheel wordt circa 24 km lang. Ter vergelijking, de tweede lijn van de automatische metro in Lille is 32 km lang.

Metro Rotterdam: zuidtangent Rhoon – Zwijndrecht

3 thoughts on “Metro Rotterdam: zuidtangent Rhoon – Zwijndrecht

  1. Bart Severein says:

    “Hier is in elk geval geen probleem met de aanleg: er ligt al een metro-tunnel onder de perrons. Deze is gelijk met het station gebouwd, t.b.v. een tak van de noord-zuid lijn, en is nu in gebruik als toegang.” -> Dat is niet zo. De huidige stationshal was altijd al bedoeld als stationshal. De werkelijkheid is nog veel interessanter: ónder de stationshal ligt 80 meter metrotunnel gereed in ruwbouw, voor de beoogde lijn Zuidplein – Ridderkerk. Deze ruimte staat nu vochtig verder leeg te staan. Op deze foto zie je hoe de situatie is: http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?p=496967#p496967
    De open ruimten waren bedoeld als lichtschachten en zijn nu nog in de vloer zichtbaar als de blauwe vlakken. De liften reiken ook nog naar niveau -1 maar daar kan je uiteraard niet naar toe, Waarschijnlijk nooit meer, want dankzij (..) de gemeente Ridderkerk zal de lijn er waarschijnlijk nooit meer komen.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s