Tram Groningen: ringlijn

Dit hoort bij een serie voorstellen voor tramlijnen in Groningen, in aanvulling op de gemeentelijke plannen voor twee lijnen, en mogelijk een derde. In tegenstelling tot de officiële plannen, wordt hier een compleet tramnet voorgesteld. Lees daarom eerst de inleiding Tram Groningen, met een overzicht van alle voorstellen.

Hier wordt al eerste een ringlijn voorgesteld, dat overigens weinig zin zou hebben, zonder meerdere radiale lijnen. Het is geen cirkel, maar een U-vormige lijn, van het Martiniziekenhuis naar Station Europapark, om de binnenstad heen. Het kan ook beschouwd worden als twee tangentlijnen, Martiniziekenhuis – Paddepoel en Paddepoel – Europapark, die aan elkaar gekoppeld zijn.

In het algemeen heeft deze ringlijn een probleemloos tracé, door brede straten. Het valt voor een klein deel samen met het gemeentelijke tracé van tramlijn 1, en een variant van lijn 2. De overige radiale tramlijnen, die hier later worden voorgesteld, zijn bedacht in combinatie met de ringlijn.

Tram in Groningen, ringlijn

De ringlijn zou beginnen bij het Martiniziekenhuis, met een keerlus bij de parkeergarage. De tram rijdt langs de hoofdingang (halte), en dan de Paterswoldseweg op. Dit is een brede weg: er komen haltes bij Laan Corpus den Hoorn, en Overwinningsplein (winkelcentrum). Bij deze laatste zou de lijn overstap geven op een westelijke tangentlijn (Zernike – Europapark).

De lijn gaat onder de A7, met haltes bij de Springerlaan (evenementencentrum Martiniplaza en kantorenwijk), en net voor de Parkweg. Tot de Parkweg wordt het tracé over de Paterswoldseweg gedeeld, met een radiale lijn vanaf Ten Borch naar Kardinge. De ringlijn gaat verder over de Paterswoldseweg: het moet dan de spoorlijn kruisen.

Deze spoorlijn zou heel anders uitzien, na de bouw van de Zuiderzeelijn, de voorgestelde Flevo-HSL, en de voorgestelde HSL Groningen – Bremen. Omdat de kruising zo dicht bij het station ligt, zouden de sporen hier op maaiveld blijven, eventueel iets verhoogd. Dat betekent dat de Paterswoldseweg onder de sporen gaat: er is wel genoeg ruimte voor een onderdoorgang.

Klik om te vergroten…

Tram in Groningen, ringlijn

De volgend halte komt net voor de Eeldersingel. Kort voor deze halte zou de voorgestelde tramlijn vanuit Hoogkerk op het tracé aansluiten. Beide lijnen zouden bij de Eeldersingel overstap geven op een radiale lijn naar Vinkhuizen (via de Friesestraatweg).

De twee lijnen delen een tracé over de Westerhaven en Westersingel, met twee haltes. De halte aan het einde van de Westerhaven bedient de westzijde van de binnenstad, via de Astraat. Een volgende halte komt aan het einde van de Westersingel, net voor de brug over het Reitdiep.

Klik om te vergroten: tram langs westkant binnenstad…

Tram in Groningen, ringlijn

De ringlijn kruist de brug, en gaat verder over de Wilhelminakade. (De lijn vanuit Hoogkerk-Zuid draait rechts hier). Vanaf de Wilhelminakade draait de ringlijn naar de Prinsesseweg. Dit is een brede straat door een 19e-eeuwse wijk: bij de Nassaulaan komt er een halte. Daarna gaat de lijn onder de spoorlijn door, en verder over de Zonnelaan, met een halte bij de Grote Beerstraat.

Bij Winkelcentrum Paddepoel draait de ringlijn naar de Eikenlaan: het gebruikt nu het tracé van tramlijn 1. Het deelt twee haltes met deze noord-zuid lijn, maar als deze afbuigt richting centrum, gaat de ringlijn verder over de Eikenlaan. Het gaat weer onder de spoorlijn, met een halte bij de Bedumerweg.

Het tracé volgt verder de Sumatralaan en Kapteynlaan. Een halte bij de Korreweg zou overstap geven op de lijn Hoogkerk – Beijum. De ringlijn kruist het Oosterhamrikkanaal: het sluit hier aan op een tracé dat al onderzocht wordt t.b.v. lijn 2, namelijk over de Petrus Campersingel (tracé-variant 2c).

Lijn 2 naar Kardinge is echter een radiale lijn. Het kan beter via de Scholtenstraat (binnenstad-tracé, variant 2a, gedeeld met lijn 1 tot aan de diepenring). Hier wordt ook verondersteld, dat lijn 2 over de Thomassen à Thuessinklaan loopt (variant 3b), en gekoppeld wordt aan een lijn uit Ten Borch. Een halte Vrydemaweg /Van Doeverenplein geeft dan overstap op de ringlijn.

Klik om te vergroten…

Tram in Groningen, ringlijn

Op het ringlijn-tracé via de Petrus Campersingel, komt een halte bij het Hanzeplein, naast de hoofdingang van het UMCG. Daarna kruist de lijn het Damsterdiep, en de voorgestelde tramlijn naar Lewenborg / Ruischerbrug.

De ringlijn volgt nu de brede Europaweg (het was vroeger het begin van de A7). De brug over het Eemskanaal (Oosterhavenbrug) is ook heel breed, maar als die niet geschikt is voor een tram, dan is er ook ruimte aan de oostkant voor een trambrug. Een tramtunnel, van Damsterdiep naar Sontweg, is waarschijnlijk de beste oplossing. Daarvoor met een hoekpand waarschijnlijk worden gesloopt. (Overigens is een tramlijn over de Europaweg naar Europapark wel genoemd in de officiële stukken, blijkbaar vooral als toegang tot de binnenstad voor een regionale tram. Er zijn nog geen besluiten hierover).

Klik om te vergroten: tramtunnel met verdiepte haltes…

Tram in Groningen, ringlijn

Bij de Sontweg kruist de ringlijn weer de lijn uit Vinkhuizen. Het gaat dan verder aan de stadszijde van de Europaweg: daarvoor moet het de weg kruisen, en ook dat is reden om een tramtunnel aan te leggen.

De tram kan daarna de ventweg gebruiken, met een halte ter hoogte van het ringweg-viaduct. De tram rijdt verder langs de oostzijde van de nieuwe wijk Europapark, en draait via de Boumaboulevard naar het nieuwe Station Europapark.

Het station zou heel anders uitzien, na aanleg van de voorgestelde Hondsrug-spoorlijn van Groningen naar Emmen, en regionale metrolijnen naar Assen, Winschoten, en naar Stadskanaal. Naast de Intercity naar de Randstad zouden ook treinen via de HSL Groningen – Bremen het station passeren. (Groei van het station is wel voorzien in de officiële plannen, maar uiteraard niet op die schaal).

Klik om te vergroten…

Tram in Groningen, ringlijn

De ringlijn wordt 11 km lang. Het geeft overstap op alle andere lijnen, inclusief Lijn 1 waarvan het tracé al vastgesteld is, en een lijn 2 via de Thomassen é Thuessinklaan. De overige genoemde lijnen, die slechts gedeeltelijk in de officiële plannen opduiken, worden apart beschreven. Zie daarvoor de lijst in de inleiding over de tram in Groningen.

Tram Groningen: ringlijn

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s