Tram Groningen

Groningen gold al laatste Nederlandse stad, met officiële plannen voor (her)invoering van de tram. Dat is inmiddels onzeker, al zijn de plannen nog niet formeel afgeblazen (oktober 2012). Een tracé voor de eerste lijn is al vastgesteld, de varianten voor de tweede werden onderzocht. Dat is meteen een groot verschil met de voorstellen voor tramnetten in middelgrote steden op deze blog, bijvoorbeeld voor Amersfoort (168 000 inwoners), Dordrecht (118 000 inwoners), en Den Bosch (138 000 inwoners, met randgemeenten 217 000). Die steden hebben namelijk geen officiële tramplannen. (Van de vele plannen uit de jaren ’90, is meestal niets overgebleven).

Klik om te vergroten: het vastgestelde tracé van Lijn 1, uit ‘Schetsboek Lijn 2’ van Project RegioTram van de Gemeente Groningen.

Tram in Groningen, tracé lijn 1

Met 188 000 inwoners, en 450 000 in de regio Groningen-Assen, is Groningen eerder vergelijkbaar met Leiden. Die stad had wel gedetailleerde plannen voor een tramlijn (RijnGouwe Lijn), maar zag ervan af. Net als Leiden had het ook vroeger een tramnet, de Gemeentetram Groningen.

Tegenwoordig heeft Groningen een onoverzichtelijk netwerk van slingerende buslijnen. In de binnenstad bepalen fietsende studenten het verkeersbeeld, maar daarbuiten overheerst de auto. De stad bouwt ook veel woningen aan de rand van de stad, in de praktijk alleen met de auto te bereiken. Dit beleid is opmerkelijk, omdat de bevolking krimpt. In de Groningse Vinex-wijken zijn overal gaten zichtbaar, die misschien nooit worden opgevuld. De tramvoorstellen hier zijn niet afhankelijk van de realisering van grote bouwprojecten – zoals de officieel geplande tramlijn naar Meerstad.

Het Groningse tramproject heet Regiotram, maar het gaat juist om een stadstram. Doorrijden over de regionale spoorlijnen was wel voorzien na 2020, maar was nooit reëel. Die spoorlijnen worden namelijk aan elkaar gekoppeld, bijvoorbeeld Delfzijl – Groningen – Veendam, en Roodeschool – Groningen – Winschoten (project RegioRail). Om met een tram naar de binnenstad te rijden, moeten ze weer gesplitst worden. (In Leiden bleek ‘tram over spoor’ technisch onhaalbaar).

Moderne stadstram: Bombardier Cityrunner in Brussel, foto onder CC licentie van Vitaly Volkov.

Bombardier tram in Brussel / Bruxelles

Verdere radiale tramlijnen in de stad Groningen zelf zijn officieel voorzien, maar niet voor 2020…

Gedacht wordt aan een tramlijn naar het Martiniziekenhuis, naar Meerstad en naar het Europapark. Er wordt ook gedacht Drenthe en Groningen met elkaar te verbinden door een tramlijn naar Groningen Airport Eelde. (Schetsboek Lijn 2).

De officiële tramprojecten zijn altijd omstreden geweest, hoewel nog beperkt van omvang. Volg het eindeloze debat op de Skyscrapercity thread over dit onderwerp.

Hier wordt als eerste een U-vormige ringlijn voorgesteld. De overige tramlijnen, die hier later worden voorgesteld, zijn bedacht in combinatie met deze ringlijn. Die lijnen, die slechts gedeeltelijk in de officiële plannen opduiken, worden apart beschreven:

Samen kunnen de voorgestelde tramlijnen de Groningse stadsbus bijna geheel vervangen.

Tram Groningen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s