Tram Groningen: Ten Borch – binnenstad – Lewenborg

Dit hoort bij een serie voorstellen voor tramlijnen in Groningen, in aanvulling op de gemeentelijke plannen voor twee lijnen, en mogelijk een derde. In tegenstelling tot de officiële plannen, wordt hier een compleet tramnet voorgesteld. Lees daarom eerst de inleiding Tram Groningen, met een overzicht van alle voorstellen.

In de officiële plannen rijden de trams vanaf de binnenstad, over de Herebrug, naar de voorkant van Station Groningen. Hier wordt voorgesteld de tweede lijn uit Kardinge, door te trekken naar Ten Borch (Borchsingel). Het zou dan langs de achterkant van het station rijden, over de Parkweg. (Nog een lijn over de Herebrug zou rechtdoor gaan, via de Hereweg naar Haren).

Een lijn richting Martiniziekenhuis is ook voorzien in de officiële plannen, maar zijn tracé staat niet vast. De lijn zoals hier voorgesteld rijdt langs het ziekenhuis, maar stopt niet bij de hoofdingang. (De eerder voorgestelde ringlijn krijgt daar wel een halte). De lijn eindigt bij de VINEX-wijk Ten Borch – aan de rand van de stad Groningen, maar in de Provincie Drenthe. Dit tracé kan zonder problemen worden doorgetrokken naar Paterswolde en Eelde, zoals ook voorzien in het Raamwerk RegioRail.

Klik om te vergroten: het tramnet in 2040 volgens het officiële ‘Raamwerk RegioRail’…

Raamwerk Regiotram Groningen

Het tracé binnenstad – Ten Borch begint bij de Herebrug. Waar de geplande lijn 1 afslaat naar het station, gaat deze lijn rechtdoor, over de sporen. Deze brug heeft ooit een tramlijn gedragen, maar is zichtbaar aan vervanging toe. Bij die gelegenheid, kan ook de spoorlijn eronder tot 6 sporen verbreed worden. (De 19e-eeuwse theekoepel naast de brug, een rijksmonument, kan beter worden verplaatst). Kort na de brug, draait de lijn naar de Rabenhauptstraat. De combinatie van helling en bocht hier, maakt de sloop van een hoekpand nodig.

In de Rabenhauptstraat komt er een halte bij de Davidstraat, vlak bij de achteringang van het station. Een brede toegang (loopbrug of tunnel) moet de huidige smalle loopbrug naar de perrons vervangen. Op deze wijze geeft de lijn een goede overstap op de trein, zonder het stationsplein aan te doen. De lijn gaat verder rechtdoor over de Parkweg, en kruist het Noord-Willemskanaal. Aan het einde van de Parkweg, draait het de Paterswoldseweg op.

De tram rijdt nu op het tracé van de eerder voorgestelde ringlijn. Het deelt vier haltes met deze lijn. De eerste is op de hoek van de Parkweg, de tweede bij de Springerlaan (evenementencentrum Martiniplaza en kantorenwijk). De lijn gaat onder de A7, dat hier een viaduct op palen krijgt.

Klik om te vergroten: de lijn in Groningen-zuidwest…

Tramlijn in Groningen

Bij het Overwinningsplein (winkelcentrum), hebben beide lijnen overstap op een westelijke tangentlijn (Zernike – Europapark). Daarna delen ze nog een halte bij Laan Corpus den Hoorn. De ringlijn draait dan naar de hoofdingang van het Martiniziekenhuis: de lijn naar Ten Borch gaat rechtdoor. Met een halte net na de Van Swietenlaan, is het ziekenhuis toch bereikbaar.

Daarna gaat de radiale lijn over een breed gedeelte van de Paterswoldseweg, langs nieuwbouwwijken. Op dit traject komen er drie haltes, de laatste bij de ingang van het recreatiegebied Hoornse Plas. De eindhalte komt op de Borchsingel, in de Vinex-wijk Ten Borch.

In de binnenstad gebruikt deze lijn het officiële voorkeurstracé van lijn 1: Herebrug, Gedempte Zuiderdiep, Oosterstraat, Grote Markt. Daarna gaat het richting Kardinge, net als de ‘officiële’ lijn 2. Inmiddels heeft de gemeente een voorkeur voor een lijn 2 via de Oostersingel, maar er werden meerdere varianten onderzocht.

Tramlijn 2 Groningen: onderzochte tracé-varianten, uit Voorkeurstracé Lijn 2

Varianten tracé lijn 2 Groningen

Hier wordt verondersteld, dat lijn 2 via de Scholtenstraat rijdt (variant 2a, gedeeld met lijn 1 tot aan de diepenring), via de nieuwe Vrydemaweg, en daarna over de Thomassen à Thuessinklaan en Vinkenstraat (variant 3b). Er rijden dan drie tramlijnen langs de Martinitoren. De halte Gedempte Zuiderdiep wordt gedeeld met een vierde, een lijn via Damsterdiep naar Ruischerbrug.

Tussen Scholtenstraat en Kardinge zijn de haltes gelijk aan het eerste voorkeurstracé: UMCG-Noord, Vrydemaweg / Van Doeverenplein, Wielwaalplein, Oliemuldersweg, Ulgersmaborg, en Kardinge. De halte Vrydemaweg / Van Doeverenplein geeft een tweede overstap op de ringlijn. (Inmiddels lijkt de gemeente weer de voorkeur te geven de Oosterhamrikkade, variant 3b).

Klik om te vergroten…

Tram in Groningen-Oost

In de gemeentelijke plannen, eindigt de tramlijn voor de deur van Kinderpartycentrum Apekooi. Dat is leuk voor de kinderen, maar een halte bij het grote sportcentrum lijkt verstandiger. Verder staat hier niets, behalve een groot P+R-terrein. De gemeente ziet de lijn vooral als een forensen-voorziening: aansluiting op de woonwijken gebeurt pas later.

Hier wordt voorgesteld, om de lijn gelijk door te trekken naar Lewenborg. Er is een probleemloos tracé beschikbaar, via Parkallee, Kluiverboom, Loefzijde, en Midscheeps. Over het laatste stuk is wel rekening gehouden met een OV-baan (huidige groenstrook). De lijn eindigt dan direct voor het winkelcentrum.

De zuidelijke helft van de lijn, Ten Borch tot Grote Markt, wordt iets meer dan 6 km lang, en de noordelijke helft 5,5 km. De lijn krijgt dan een totale lengte van 11,5 km, vergelijkbaar met enkele lijnen in Amsterdam.

Tram Groningen: Ten Borch – binnenstad – Lewenborg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s