Tram Groningen: naar Vinkhuizen via Friesestraatweg

Dit hoort bij een serie voorstellen voor tramlijnen in Groningen, in aanvulling op de gemeentelijke plannen voor twee lijnen, en mogelijk een derde. In tegenstelling tot de officiële plannen, wordt hier een compleet tramnet voorgesteld. Lees daarom eerst de inleiding Tram Groningen, met een overzicht van alle voorstellen.

De officiële planning (Raamwerk RegioRail), voorziet geen tramlijn naar Vinkhuizen. De ‘regiotram’ – over bestaand spoor – zou een halte krijgen aan de zuidkant van de wijk.

Raamwerk Regiotram Groningen

Hier wordt een stedelijke tramlijn voorgesteld, vanuit Vinkhuizen over de Friesestraatweg naar Station Groningen, en verder via de Griffeweg naar het bedrijfsterrein Eemskanaal.

Vinkhuizen is een jaren-’70 wijk aan de westrand van Groningen (10 000 inwoners). De gemeente wil de ruimte tussen Vinkhuizen en Hoogkerk opvullen met woningen, maar dit lukt niet omdat de bevolking krimpt. Het gevolg is een half-afgebouwde Vinex-wijk, met grote gaten, dat nauwelijks te bedienen valt met het openbaar vervoer.

Klik om te vergroten…

Tram in Groningen

De tramlijn zou beginnen in De Held, een strook nieuwbouw tegen Vinkhuizen aan. Bij de vijvers hier, is er voldoende ruimte voor een keerlus. De tram rijdt over de Legeweg richting Vinkhuizen:, en daarna een kort stuk Edelsteenlaan. Een herprofilering van dit stuk is nodig, mogelijk met verkleining van de voortuinen. Bij een plantsoen draait de lijn richting zuiden, over de Diamantlaan, de ‘noord-zuid as’ van Vinkhuizen. Dit stuk heeft drie haltes, één bij het winkelcentrum.

Via de Metaallaan gaat de lijn richting Friesestraatweg. Aan het einde daarvan is er nog een halte, gedeeld met een west-tangent lijn (meer daarover later). Daarna kruist het tracé de Friesestraatweg, dat hier de ringweg vormt. Dat kan met een tramviaduct of onderdoorgang.

Klik om te vergroten: tramlijnen in Vinkhuizen, radiale lijn in blauw, west-tangent in geel…

Tramlijnen in Vinkhuizen

De lijn gaat verder over de oude Friesestraatweg, door de Schildersbuurt. Het moet eerst de spoorlijn uit Delfzijl en Roodeschool kruisen. Deze zou hier op viaduct moeten lopen, ook om een station mogelijk te maken. De Friesestraatweg zelf kan verlaagd worden, naar zijn oorspronkelijk niveau. Op het verlaagd gedeelte komt er een halte, aan de kop van de Schildersbuurt.

Na deze halte splitsen de lijnen zich weer. De tram uit Vinkhuizen gaat verder over de Friesestraatweg, met en halte bij de Kraneweg. Het volgt daarna het Eendrachtskanaal: hier lijkt gebruik van beide kades de beste oplossing. De Tasmanbrug moet aangepast worden, en er komt een nieuwe trambrug bij de Paterswoldseweg.

Een halte bij het begin van de Eeldersingel geeft overstap op de voorgestelde ringlijn, en op de voorgestelde tramlijn Hoogkerk – Beijum.

Daarna gaat de lijn langs het Verbindingskanaal, over de Emmasingel, naar het station. Een halte bij de Emmabrug lijkt niet mogelijk, vanwege de hellingen.

Bij het station, kan de lijn een halte krijgen bij de bestaande bushaltes: de halte kan ook simpelweg op de kade (Stationsweg). Deze lijn gaat namelijk verder langs het Verbindingskanaal. Bij de Herebrug kruist het wel de lijnen naar Haren en Ten Borch, maar zonder overstap. (Dat is wel een nadeel van dit tracé: een overstap-halte zou op een drukke kruispunt staan, en vereist mogelijk een halte op de Herebrug zelf).

Het tracé volgt daarna de uitvalsweg: Zuiderpark, Trompsingel, en Griffeweg. Op dit stuk komt één halte, bij de Oosterbrug. Bij de Europaweg, geeft de lijn een tweede overstap op de ringlijn, dat hier mogelijk een verdiepte halte krijgt. Deze halte bedient een gebied met veel kantoren.

De lijn zou hier kunnen draaien richting station Europapark, via het tracé van de ringlijn. Het kan ook rechtdoor, naar een eindhalte verderop op de Sontweg. Hier, op bedrijfsterrein Eemskanaal, staat inmiddels vooral grootschalige detailhandel. De enige logische plek voor een eindhalte is voor de IKEA.

Klik om te vergroten…

Tram in Groningen, lijn uit Vinkhuizen

De lijn wordt 6,5 km lang, met een gemiddelde halte-afstand van 580 m.

Deze lijn kan worden doorgetrokken over de Driebondsweg, naar Meerstad, maar de bouw van deze grootschalige nieuwbouwwijk stagneert. Dat is geen wonder gezien de bevolkingskrimp, en misschien wordt het nooit afgebouwd. Voorlopig is er geen reden om een tramlijn naar Meerstad aan te leggen.

Tram Groningen: naar Vinkhuizen via Friesestraatweg

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s