Tram Groningen: Lewenborg via Damsterdiep

Dit hoort bij een serie voorstellen voor tramlijnen in Groningen, in aanvulling op de gemeentelijke plannen voor twee lijnen, en mogelijk een derde. In tegenstelling tot de officiële plannen, wordt hier een compleet tramnet voorgesteld. Lees daarom eerst de inleiding Tram Groningen, met een overzicht van alle voorstellen.

In de officiële plannen wordt Lewenborg wel bediend, maar de tram moet een omweg maken over Kardinge om een P+R terrein te bedienen. (De gemeente ziet de tram vooral als een middel, om autoforensen naar de binnenstad te vervoeren). Hier wordt een radiale lijn voorgesteld, naar Oosterhoogebrug en Lewenborg, via Damsterdipep en de Rijksweg.

Het Raamwerk RegioRail voorziet ook doortrekking vanaf Lewenborg naar Meerstad, een omstreden nieuwbouwwijk ten oosten van Groningen. (In het Masterplan Meerstad loopt de tram via de Sontweg, een nieuwe Sontbrug, en de Driebondsweg.) Er is veel kritiek op Meerstad, en op het vergelijkbare project Blauwe Stad, omdat de bevolking krimpt. Het project stagneert dan ook…

Door de ligging (tot 17 km fietsafstand van het centrum) zullen de bewoners van Meerstad op de auto aangewezen zijn: het tramvoorstel lijkt bedoeld om die kritiek te pareren. Het hier voorgestelde tracé is gericht op bestaande woonwijken. Het kan naar Meerstad worden doorgetrokken, maar dat wordt hier verder buiten beschouwing gelaten.

De lijn begint bij Station Groningen. Het tracé is tot aan de Oostersingel, gelijk aan het Voorkeurstracé Lijn 2, via Zuiderdiep en Kattendiep, met een halte bij het begin van het Damsterdiep.

De halte Zuiderdiep wordt zodoende door vier tramlijnen bediend: deze lijn, de officiële lijn 1, en de hier voorgestelde lijnen uit Haren en uit Ten Borch.

Na de halte Damsterdiep, gaat de lijn rechtdoor. In de officiële plannen rijdt lijn 2 verder via de Oostersingel. Hier wordt verondersteld, dat lijn 2 via de Grote Markt en Scholtenstraat rijdt (variant 2a, tracé gedeeld met lijn 1). Er rijdt dan geen tram via de Oostersingel: het is wel geschikt als omleidingsroute.

Klik om te vergroten…

Tram Groningen, lijn naar Ruischerbrug

Bij de Petrus Campersingel is er een halte, met overstap op de voorgestelde ringlijn. Hier is de overstap-functie van de ringlijn goed zichtbaar: het staat ook haaks op de radiale lijn, zoals dat theoretisch hoort.

Na de binnenstad, neemt de halte-afstand toe. De volgende halte is bij de voetgangers-onderdoorgang naar de Slachthuistraat (looproute richting Oosterpark). De halte ligt ook vlak bij de nieuwe Berlagebrug over het Eemskanaal.

De lijn moet vervolgens het Van Starkenborghkanaal kruisen, bij de Nieuwe Oostersluis. De sluis heeft een dubbele brug: één is altijd beschikbaar als de andere open staat. De tram zou hier kunnen klimmen naar een nieuwe hoge brug, maar gezien de nodige hellingen is een tunnel misschien een beter alternatief. Alleen als de bestaande bruggen worden gebruikt, is een halte hier mogelijk (aan de Florakade, bij de huidige fietstunnel).

Klik om te vergroten…

Tram Groningen, lijn naar Ruischerbrug

Na de sluizen komt er een halte bij de Pop Dijkemaweg, bij het bescheiden winkelcentrum van de wijk Oosterhoogebrug. De lijn gaat verder over de kaarsrechte Rijksweg (N360).

Naast deze weg ligt het Damsterdiep zelf. Aan de zuidkant, tussen Damsterdiep en Eemskanaal, ligt een kleine Vinex-wijk (Ruischerwaard). De jaren-’70 en jaren-’80 nieuwbouwwijken aan de noordzijde van de N360, zijn gebouwd met de rug naar deze weg toe. De enige duidelijke plek voor een halte, is bij de brug naar Ruischerwaard, tegenover de grote Albert Heijn. Een halte is ook denkbaar naast de ringweg (bij de Bristol, woningen bereikbaar via Dillepad).

In elk geval komt de eindhalte aan de rand van Lewenborg, bij het voormalige dorp Ruischerbrug, vlakbij de bruggen richting Harkstede.

Deze lijn wordt 6 km lang, korter dan de andere voorgestelde radiale tramlijnen. Mogelijk kan de tram beginnen aan de westkant van de stad, bij de meubelboulevard Hoendiep. Richting station zou het dan het tracé gebruiken, van de lijn uit Vinkhuizen. Deze langere variant heeft een tweede overstap op de ringlijn, op de voorgestelde tramlijn Hoogkerk – Beijum, en op een west-tangent lijn. De verlenging zou de lijnlengte op 8 km brengen.

Tram Groningen: Lewenborg via Damsterdiep

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s