Tangent-tramlijn Landgraaf – Zuid-Heerlen

De vijf eerder voorgestelde tramlijnen rond Heerlen, liggen allen ten noorden van de spoorlijn Sittard – Heerlen – Kerkrade. Hier wordt een tangentlijn Landgraaf – Locht voorgesteld, dat de spoorlijn kruist. Het deelt een tracé in Landgraaf zelf, met de eerder voorgestelde radiale lijn uit Heerlen (lijn E). Lees daarom eerst de inleiding: Tram in Oostelijke Mijnstreek

De tangentlijn volgt deels de huidige buslijn 25, maar sluit beter aan op het regionale netwerk. Bij het Parkstad-Stadion geeft het overstap op de voorgestelde regionale metrolijn Heerlen – Aachen. Alle voorgestelde tramlijnen in de Oostelijke Mijnstreek zijn aanvullend op deze stadsregionale metro (S-Bahn), gericht op Aachen. (De huidige buslijnen in de regio houden nog altijd op bij de grens, met een paar uitzonderingen).

Klik om te vergroten: de regionale metro tussen Station Heerlen en bedrijfsterrein Avantis…

Regional metro Heerlen - Aachen

De tangentlijn bedient de gemeente Landgraaf (38 000 inwoners), en de westelijke wijken van de gemeente Kerkrade. Het eindpunt ligt op de grens van Heerlen, maar de gemeentegrenzen hebben in deze mijnbouw-agglomeratie weinig betekenis. (Zuid-Landgraaf is eigenlijk ‘Oost-Heerlen’, en West-Kerkrade is eerder ‘Zuid-Heerlen’).

Een klein deel van het tracé had al eerder een tram. De Limburgsche Tramweg-Maatschappij (LTM) had een lijn Heerlen – Kerkrade, over de Heerlersteenweg.

De tram zou beginnen bij het winkelcentrum van Landgraaf, bij de kruising Kampstraat / Dorpsstraat, op het parkeer-terrein. Landgraaf is eigenlijk de naam van de gemeente, niet van een kern, maar dit gebied (Op de Kamp) is als centrum ontwikkeld. Daarna gebruikt de tram eerst het tracé richting Heerlen, over de Beethovensingel en Op de Heugden. (De Pasweg is een alternatief, maar voor de tangentlijn maakt dat niets uit). Bij het pleintje aan het begin van de Heerlenseweg, gaat de radiale lijn richting Station Heerlen: de tangentlijn draait naar de Streeperstraat, hoofdwinkelstraat van de kern Schaesberg.

De eerste halte op eigen tracé komt bij Station Landgraaf: de spoorlijn ligt hier verdiept. Het oude station (voorheen Station Schaesberg) ligt onhandig ten opzichte van zowel de winkels, als de lijn naar Aachen. Het station moet verschoven worden naar de Streeperstraat, liefst met een eilandperron, toegankelijk vanaf de brug. Er is dan voldoende ruimte voor een volledig vrije kruising aan de oostkant van het station (richting Kerkrade en richting Aachen).

Klik om te vergroten: het beeld is een kwartslag gedraaid, rechts is het noorden…

Tangent-tramlijn van Landgraaf naar Heerlen-Zuid

De tramlijn gaat verder over de Hoofdstraat, met tweerichting-tramverkeer langs de winkels. (Twee evenwijdige straten dragen dezelfde naam hier: er is nog een Hoofdstraat beschikbaar voor het overige verkeer). Aan het einde van de winkelstraat, bij de Markt, komt er nog een halte.

Vanaf hier loopt de lijn door woonwijken: het is geen verbinding tussen dorpskernen, maar dat hoeft ook niet voor een tangentlijn. Er volgen haltes bij de Einsteinstraat (ringweg Schaesberg), en in de wijk Eikske, bijvoorbeeld bij het Saroleaplantsoen.

Aan de zuidkant van deze wijk, bereikt de lijn de Oude Kerkraderweg, met een halte bij de Hofstraat (huidige bushalte). Na de kruising, gaat deze oude weg als Heistraat verder naar Terwinselen. Bij de kruising met de Tunnelweg is de helling wellicht een probleem: een kort verdiepte trambaan met halte zou dat oplossen.

Een tweede halte in Terwinselen komt bij het pleintje aan het begin van de Piusstraat. Hier staan een kerk en enkele winkels, maar een wijk-winkelcentrum is het niet meer. (Het is in de bebouwde omgeving te zien, dat de bevolking van Zuid-Limburg krimpt).

Bij een rotonde bereikt de tram de Heerlersteenweg: een halte hier bedient de noordhelft van de Akerstraat. Dit is de winkelstraat van Spekholzerheide, maar de winkels zijn in de zuidhelft geconcentreerd, bij het station op de voormalige Miljoenenlijn. De tram zou echter niet door de Akerstraat lopen, maar draait naar rechts over de oude LTM-tramroute, richting eindhalte Parkstad-Stadion. Op dit gedeelte komt er mogelijk een tussenhalte, bij de Spekhofstraat (huidige bushalte).

De huidige bushaltes bij het stadion zijn een overstappunt, maar niet in de richting Aachen. Van de zeven buslijnen gaat één naar Aachen, de grootse stad in de regio. De tramlijn ontleent zijn functie aan een overstap hier, op de voorgestelde regionale metrolijn naar Aachen. Reizen in de richting Landgraaf – Schaesberg – Terwinselen – Aachen zou anders een omweg vereisen, via Heerlen, Kerkrade en/of Herzogenrath. De lijn wordt 7,5 km lang, met een gemiddelde halte-afstand van rond 600 m.

In Heerlen ten zuiden van het centrum, zou de regionale metro ook een lokale noord-zuid as vormen, maar aanvullende buslijnen blijven noodzakelijk. Afgezien van het oude LTM-tracé Heerlen – Kerkrade, zijn geschikte tracés voor verdere tramlijnen in dit gebied moeilijk te vinden.

Tangent-tramlijn Landgraaf – Zuid-Heerlen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s