Station Haren-Felland

Hier werden eerder enkele lijnen voorgesteld, van een regionale metro rond Groningen, vergelijkbaar met de Duitse S-Bahn. De lijn Groningen – Assen is zeker geschikt als regionale metrolijn. Treinen van en naar de Hondsrug-spoorlijn naar Emmen zouden deze lijn ook gebruiken, tot aan de kruising met de N34. Enkele ‘nieuwe’ stations zijn daarbij denkbaar – op de plek van lang gesloten stations.

Het station in Haren werd niet gesloten, wel verplaatst naar het noorden, dichter bij de dorpskern. Dit station wordt het eindpunt van de eerder voorgestelde tramlijn uit Groningen.

Klik om te vergroten: Haren met de tramlijn in blauw…

Tramlijn Groningen - Haren

Hier wordt een tweede station voorgesteld, aan de zuidkant van het dorp. Met 19 000 inwoners is Haren groot genoeg, om een tweede station te rechtvaardigen. Het is richting zuiden gegroeid, en er is een goede stationslocatie beschikbaar. De oude weg Haren – Onnen, de Onnerweg, kruist de spoorlijn 1200 m ten zuiden van het huidige station, bij de buurtschap Felland. Daarom lijkt Haren-Felland de juiste naam voor het nieuwe station.

Onder de overweg ligt ook een tunnel: de N860 naar Waterhuizen. In totaal komen er 8 wegen en straten hier samen. Direct ten zuiden van de overgang begint een groot en nauwelijks gebruikt rangeerterrein, met een onderhoudsbedrijf van NedTrain.

Klik om te vergroten: Station Haren-Felland…

Nieuw station Felland aan de rand van Haren, spoorlijn naar Assen

Het tracé door Haren, een rechte lijn, moet viersporig worden. (Een deel is dat al, ten behoeve van de verbindingsboog richting Hoogezand). Naast een regionale metro naar Groningen en de Hondsrug-lijn, wordt de lijn ook onderdeel van de voorgestelde hogesnelheidslijn Zwolle – Groningen. Dat houdt ook in, dat alle overwegen verdwijnen. Bij viersporigheid moet gekozen worden, tussen zij- en eilandperrons: ProRail kiest standaard voor het laatste. In Haren zouden perrons aan de zijkant makkelijker zijn, maar op de plek van het station moet de onderdoorgang verbreed worden: het kan ook toegang geven tot een eilandperron.

Beide stations krijgen minimaal 6 treinen per uur richting Groningen: drie op de regionale metrolijn vanuit Assen, en drie vanaf de Hondsruglijn. De plek maakt dit station vooral geschikt voor reizigers richting Assen.

Tussen Haren en Assen zijn nog twee stations mogelijk: een heropend en verplaatst station bij Glimmen, en een station Tynaarlo (voormalig Station Vries-Zuidlaren).

Station Haren-Felland

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s