Vier sporen Groningen – Zuidhorn

De hier eerder voorgestelde hogesnelheidslijn Groningen – Bremen veronderstelt ook de bouw van de Zuiderzeelijn vanuit de Randstad. Deze zou vanaf Heerenveen de snelweg A7 volgen, maar vanaf Hoogkerk de bestaande spoorlijn Leeuwarden – Groningen.

Viersporigheid naar Zuidhorn tbv regionale metro

Ook vanaf de eerder voorgestelde Friesland-HSL naar Leeuwarden, zouden treinen doorrijden naar Groningen. Een deel van de lijn moet ook beschikbaar zijn, voor een regionale metro rond Groningen, en regionale lijnen rond Leeuwarden. Mogelijk moet de lijn Leeuwarden – Groningen grotendeels viersporig worden: hier wordt gekeken naar het gedeelte tussen Zuidhorn en Groningen.

De huidige spoorlijn Leeuwarden – Groningen is gebouwd in 1866, als onderdeel van Staatslijn_B. Tussen Zuidhorn en Groningen is het enkelsporig.

Officieel heeft de Zuiderzeelijn nooit de planfase bereikt: daarom staat het tracé niet in detail vast. De HSL kan de A7 verlaten na afrit 34 (Leek) en ten noorden van Oostwold lopen (blauwe stippellijn). Het bereikt de bestaande lijn aan de westrand van Hoogkerk, bij het voormalige station Hoogkerk-Vierverlaten. Het tracé komt aan de noordkant van het bedrijfsterrein Vierverlaten, waar enige loodsen moeten wijken. Het zou mogelijk de zuidoever van de Hoendiep kunnen volgen (gele lijn), aan de rand van het nog lege bedrijfsterrein Westpoort.

Klik om te vergroten…

Aansluiting van de HSL Zuiderzeelijn op bestaand tracé bij Hoogkerk

Ten westen van de voormalige perrons in Vierverlaten, maakt de spoorlijn een bocht. Snelle treinen vanaf de HSL kunnen deze bocht vermijden, die uit Leeuwarden niet. Om de bocht te verruimen, moet het tracé hier verschoven worden: dat maakt de bouw van de aansluiting ook makkelijker. De lijn moet ook hier omhoog, met een vaste brug, ter vervanging van de draaibrug over het Hoendiep.

In de bebouwde kom van Hoogkerk, is er voldoende ruimte voor vier sporen: de lijn loopt vooral langs de suikerfabrieken. Het kruist de hoofdstraat, de aangewezen plek voor een nieuw station, en eindpunt van de voorgestelde tramlijn naar Beijum. Omdat de tram de spoorlijn niet kruist, is een onderdoorgang makkelijker te bouwen: de spoorlijn kan hier op maaiveld blijven.

Klik om te vergroten…

Aansluiting HSL en viersporig lijn in Hoogkerk

In de open ruimte tussen Hoogkerk en Groningen, is verbreding van het tracé geen probleem. In de bebouwde kom van Groningen, zijn er nog twee overgangen. Ze liggen op het tracé van de voorgestelde west-tangent tramlijn en de voorgestelde ringlijn. Ook hier kan de spoorlijn op maaiveld blijven: er is voldoende ruimte om onderdoorgangen aan te leggen.

Bij de kruising met de Peizerweg, moet ook de regionale metro uit Delfzijl en Roodeschool op de viersporige lijn aansluiten. Er is een brede strook beschikbaar, van daar tot Station Groningen, dat nieuw ingericht moet worden. Waarschijnlijk zouden de snelle treinen een nieuw eilandperron gebruiken, met de perrons van de regionale metro aan de stadszijde.

Niet Hoogkerk, maar Zuidhorn, is een logisch eindpunt voor een regionale metrolijn. Het ligt 12 km van Groningen, en heeft met Noordhorn 8400 inwoners: verder zijn er in deze streek geen grote dorpen. 7 km verder, is er een station bij Grijpskerk (2800 inwoners), maar het volgende station (Bûtenpost / Buitenpost), ligt dichter bij Leeuwarden dan Groningen. Het officiële Raamwerk RegioRail, voorziet in Zuidhorn een “regionaal vervoerknooppunt”. Een frequente dienst op het gedeelte Hoogkerk – Zuidhorn is niet te combineren met snelle treinen van/naar Leeuwarden, daarom zijn ook hier vier sporen nodig. De lijn loopt door open velden: in Zuidhorn zelf moet één overweg vervangen worden, bij het station.

Klik om te vergroten…

Noordhorn en Zuidhorn met station

Regionale metrotreinen uit Zuidhorn kunnen naar Winschoten doorrijden. Ook Veendam of Assen zijn mogelijke eindpunten. Een vergelijkbaar netwerk rond Leeuwarden zou niet tot in Groningen reiken, laat staan Winschoten. Daarom zou een regionale dienst Leeuwarden – Groningen blijven rijden.

Vier sporen Groningen – Zuidhorn

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s