Tram Haarlem: nieuwe lijnen

Hier worden enkele tramlijnen in Haarlem voorgesteld, deels over het bestaande tracé van de Zuidtangent. Deze HOV-lijn is ontworpen met het oog op latere vertramming, maar het geld daarvoor is er nooit geweest. Ook doortrekking richting IJmuiden staat al jaren op de agenda. Een tram in Haarlem is dus geen origineel voorstel, maar bij de Zuidtangent ligt de nadruk op de verbinding met Schiphol. Hier gaat het om stedelijke tramlijnen, een uitgebreide versie van het voormalige Haarlemse tramnet. Voor de verbinding met Schiphol, is een nieuwe sneltram dwars door de polder al eerder voorgesteld.

Tram in Haarlem: metersporige tram, Kleine Houtweg, 1903. Beeld van de Tramweg-Stichting

Tram in de Kleine Houtweg, Haarlem, 1903

Haarlem had vroeger een uitgebreid tramnet. Er waren drie interlokale lijnen:

Daarnaast was er een stadstram binnen Haarlem, met lijnen naar Heemstede, Overveen en Bloemendaal. Sommige lijnen werden al voor de Tweede Wereldoorlog opgegeven: de laatste lijn sloot in 1957. De hier voorgestelde tramlijnen gebruiken vaak de oude tracés.

Video: opheffing van de Haarlemse stadstram…

De nieuwe lijnen

Het nieuwe Haarlemse tramnet zou één geheel vormen, met het eerder voorgestelde IJmond-tramnet in IJmuiden, Velsen, Beverwijk, en Heemskerk. De totale bevolking van het gebied ligt rond 350 000, meer dan genoeg om een tramnet te rechtvaardigen. Vergelijk de eerdere voorstellen voor een stedelijk tramnet in Groningen (188 000 inwoners), en een uitgebreid tramnet in en rond Leiden (bijna 400 000 inwoners in de Regio Holland-Rijnland).

De tramlijnen zouden ook aansluiten op de voorgestelde metro Haarlemmermeer naar Hoofddorp via Schalkwijk. In Santpoort is er overstap op de verschoven spoorlijn Haarlem – Velsertunnel. In het zuiden van de agglomeratie, geeft de tram overstap op de verschoven spoorlijn door de Bollenstreek.

Door de aansluiting op de andere projecten, kan de tram in Haarlem als stadstram uitgevoerd worden. Het is niet bedoeld als regionale HOV. Daarom kan bijvoorbeeld een tunnel onder de binnenstad, zoals onderzocht door gemeente en provincie, achterwege blijven.

De lijnen worden één voor één beschreven:

Als aanvulling op de radiale tramlijnen is een ringbuslijn wenselijk.

Tram Haarlem: nieuwe lijnen

One thought on “Tram Haarlem: nieuwe lijnen

  1. Charles Voogd says:

    Fantastische ideeen.
    Heeft Noord Holland of Haarlem ook net zo’n zwalkend provinciebestuur als Zuid Holland en Leiden? Daar gaat de RGL niet eens door Leiden. Na 12 jaar praten en vergaderen. Realiteit = er komt nooit meer een tram in Haarlem.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s